Wednesday, January 16, 2013

Rintih hati

Salam rintih,

Sudah seminggu mak pergi mengadap Ilahi. Sudah seminggu jugalah bermulanya episod baru bagi Pida tanpa ibu tercinta di sisi.

Hati masih merintih. Jiwa masih menangis mengenangkan kesedihan kerana kehilangan insan yang amat bermakna dalam hidup Pida. Bukan kerana tidak meredhakan ketentuan takdir, tetapi Pida berasakan rindu yang tak tertanggung di jiwa.

Semasa mengadap mak menghembuskan nafas terakhir pada 9 Januari lepas, Pida hanya menangis sekejap sahaja. Dari saat mak dibawa pulang menaiki van jenazah menuju ke kampung halaman, sehinggalah ke saat mak diusung semula ke dalam van untuk disemadikan, Pida langsung tidak menangis. Pada waktu itu Pida rasa kuat untuk menempuh saat itu.

Ye, Pida sangat sedih tetapi Pida tidak menangis. Pida masih boleh berbual dengan tenang dengan hadirin yang datang melawat tanpa tangis sedangkan mereka semua menangis. Semasa mencium mak buat kali terakhir setelah dikafankan, Pida hanya merasakan kesedihan yang bukan dibuat-buat tetapi masih kuat sehingga tiada air mata pun yang tumpah.

Namun sebenarnya Pida lemah. Pada keesokannya, Pida terjumpa sehelai baju arwah mak yang dipakai ketika mula-mula dimasukkan ke hospital. Baju itu belum berbasuh. Masih ada bau mak. Saat Pida mencium baju itulah Pida mula menangis tak henti-henti, sampailah ke saat ini.

Pada masa itu, Pida hanya berdua bersama ab. Saat menangis teresak-esak itu, ab turut mengangis. Ab menenangkan Pida sambil memegang Pida menyuruh Pida bersabar dan banyak-banyak sedekahkan Fatihah untuk mak. Tapi oleh kerana Pida terlalu sedih, Pida hanya terus menangis sepuas-puasnya. 

Pada masa ini barulah Pida sedar bahawa mak sebenarnya sudah tiada. Mak sudah meninggalkan Pida buat selama-lamanya. Mak pergi tak kembali.

Barulah Pida sedar bahawa tiada lagi panggilan untuk mak selepas ini. Segalanya berubah sekelip mata. Apa yang biasa dilakukan bersama mak sudah tidak upaya dibuat lagi.

Pida dan adik-beradik sangat rapat dan manja dengan mak. Walaupun kami dah besar panjang, dah ada keluarga dan kehidupan sendiri, namun mak masih melayan kami seperti anak kecil.

Kami sangat manja. Setiap kali bertemu, kami pasti akan peluk mak, cium mak, ucap I love u pada mak, makan bersama mak, bergurau dan berbual dengan begitu mesra.

Macam manalah tak rasa kehilangan kerana sekarang semua itu tidak dapat dilakukan lagi. Tiada lagi wanita yang melahirkan Pida yang boleh memberikan pelukan dan ciuman yang selama ini dilimpahkan kepada kami.

Rindunya pada mak hanya Tuhan yang mengerti. Mak segala-galanya bagi kami. Mak cukup istimewa. Mak bukan setakat mak, tetapi mak juga adalah guru, doktor, tukang masak, ustazah, dan yang paling utama, mak adalah teman hidup kami.

Mak adalah seorang yang mempunyai banyak sifat mulia. Mak tidak pernah lokek untuk bersedekah. Mak tidak pernah berkira untuk membelanjakan wang dan hartanya ke jalan Allah. Mak seorang yang pemurah. Mudah-mudahan lapanglah kubur mak berkat sedekah jariah mak semasa hayatnya.

Mak mengajar Pida untuk menjadi wanita yang kuat. Mak sendiri telah membuktikan bahawa dia seorang yang kuat. Tengoklah, kalau tidak kerana kekuatannya, mak tentu tak akan dapat bertahan selama 12 tahun mengidap kanser. Dan mak pergi ini pun setelah mak puas berikhtiar untuk sembuh tetapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya.

Mak menunjukkan kepada Pida bahawa keikhlasan itu penting dalam diri. Buat apa-apa kena ikhlas kerana Allah. Barulah datang keberkatan dan ketenangan hati. Jangan menyakiti hati orang lain, kerana kelak diri sendiri yang rugi. Jangan mencari musuh dan jangan memusuhi. Semua itu telah mak ajarkan pada Pida.

Kalau bukan kerana mak yang mendesak Pida supaya terus belajar, mungkin Pida tidak berada di tempat sekarang. Pida terhutang budi pada mak kerana telah memilihkan laluan kerjaya untuk Pida ikuti.

Mak adalah seorang motivator yang unggul. Mak menggalakkan anak-anaknya belajar sehingga ke universiti supaya dapat menikmati kehidupan yang baik dan selesa. Alhamdulillah, semua anak mak berjaya menjejakkan kaki ke menara gading. Ini semua berkat doa dan usaha mak bersama ab tentunya.

Dan mak juga seorang nenek yang penyayang. Anak-anak Pida memanggil mak 'mamaneh'. Mamaneh sangat rajin belanja cucu-cucunya. Ada sahaja yang dibelikan untuk Rania, Aqil, Sufi, Razin dan Sofia. Kalau raya tu, kami tak pernah belikan baju kurung untuk budak-budak ini kerana mamaneh pasti akan belikan untuk mereka. Namun sedihnya semua itu sudah tiada lagi. Yang tinggal hanyalah kenangan manis. 

Pida pun tak tahulah bila Pida akan dapat kembali kekuatan diri. Sekarang ni memang Pida mudah sangat break down. Bawak kereta menangis, tengah buat kerja menangis, tengah dukung Sufi menangis, nak tidur menangis, bangun tidur menangis. Makan pun tak lalu. Paling menghibakan adalah ketika kali pertama menatap sijil kematian mak. Rasa tak jejak kaki ke tanah sewaktu melihat nama mak sebagai 'si mati'. Air mata berjurai tanpa henti.

Malam tadi Pida terjumpa bantal yang mak gunakan sepanjang berada di hospital. Bila Pida peluk bantal tu, serta-merta Pida menangis teresak-esak. Bau mak masih kuat pada bantal itu. Rasa macam dapat peluk mak kembali semasa Pida memeluk bantal tersebut. Ya Allah... deritanya menanggung rindu.

Dah seminggu Pida menangis dan asyik menangis. Pida tahu Pida tak perlu terus menangis. Pida perlu teruskan kehidupan. Pida ada suami dan anak-anak yang memerlukan perhatian Pida. Pida tahu. Cuma buat masa sekarang Pida masih terlalu terasa kehilangan mak.

Pida bersama adik-beradik lain yang menjaga mak semasa mak tak sihat. Kamilah yang memandikan mak, menyikatkan rambut mak, menghias mak wangi-wangi, mengambilkan wuduk untuk mak ketika bersolat, menyuap makan ke mulut mak dan melayan mak sehabis baik mengalahkan puteri pada waktu itu.

Takpelah, sekurang-kurangnya Pida berpeluang berbakti kepada mak sehingga ke akhir hayatnya. Tak ada apa yang Pida kesalkan. Tiada sesuatu yang Pida ralatkan. Pida buat semua itu kerana Allah dan kerana Pida sayangkan mak.

Hati ini biarlah waktu yang merawatnya. Insya Allah akan hilanglah kesedihan ini sedikit demi sedikit. Tetapi yang pasti, ingatan dan doa terhadap mak tak akan terpadam dalam diri Pida dan adik-beradik yang lain selagi hayat dikandung badan.

Sampai bila nak menangis, yang pergi tetap pergi, iringilah saja dengan doa dan ayat-ayat suci. Pida harus terus pandang ke depan, dan meneruskan tanggungjawab yang sedia ada.

Buat ab, terima kasih atas kesetiaan dan ketabahanmu. Kami akan menjaga ab sebaik-baiknya. Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas keluarga kita dan menempatkan mak tersayang dalam kalangan hamba-hambanya yang bertaqwa.

Al-Fatihah buat mak.


Kau sinaran bulan
Menyerikan bintang-bintang
Kaulah fajar yang menerbitkan pagi

Kausirami embun
Menyegarkan pepohonan
Kaubukakan tabir siang untukku

Kauberikan mama
Kasih sayang maha suci
Betapa agungnya
Tiada ternilaikan
Oh mama, oh mamaku
Tiada cinta yang murni
Setulus cintamu

Kusuntingkan mama
Sekuntum mawar putih
Sebagai lambang kesucian cintaku





No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...