Monday, September 7, 2015

Darmawisata Perak I : Masjid Ubudiah Kuala Kangsar

Salam masjid,

Salam sehati sejiwa, salam 5 jari kuhulurkan demi ikatan ukhuwah yang hampir terputus.

Sempena cuti merdeka baru-baru ini, Pida berpeluang mengisi masa dengan menjejakkan kaki ke negeri Perak Darul Ridzuan. Sebenarnya Pida menghadiri majlis perkahwinan saudara rapat di Taiping. Alang-alang dah ke sana tu Pida luaskanlah kuasa menjelajah ke beberapa tempat di negeri yang cantik ini.

Oh ye, entry Darmawisata Perak ini sepatutnya dikarang secara maraton. Maknanya, bukan hanya cerita Masjid Ubudiah ini sahaja, tapi ada juga kisah-kisah bohong Pida ke tempat-tempat lain di Perak ini sepanjang percutian Pida tempoh hari.

Tapi Pida tak berani nak janji la... sebab Pida yang sekarang bukanlah Pida yang dulu. Pida yang sekarang sangat bizi bodi dengan kerja pejabat sehinggakan tiada masa langsung untuk shopping online mahupun membaca Ohbulan.

Baik, mari kita start serius. Selepas bermalam di Taiping, esoknya pagi-pagi lagi kami dah bertolak ke Kuala Kangsar. Kami pergi dua kereta; satu kereta Pida, satu kereta Ab dan konco-konconya.

Sesampainya di Kuala Kangsar, kami terus menuju ke Masjid Ubudiah yang sangat terkenal.


Inilah Masjid Ubudiah. Bersebelahan masjid tersebut ialah kawasan Makam Diraja Perak.

Di kawasan makam tersebut, Pida dapat melihat begitu banyak makam dan kubur keluarga diraja Perak. Ada kubur yang sudah lama usianya, iaitu sejak tahun 1938. Corak batu nesan juga sangat unik dan cantik.

Pida tak pergi ke belakang-belakang, suami dan adik Pida bagitau lagi banyak kubur lama di kawasan belakang. Bukan tak berani, tapi Pida lebih suka duduk di kawasan hadapan. Ceh.


Keluarga bahagia bergambar bahagia sambil memancarkan riak bahagia.

Tengoklah keluarga yang bahagia ini. Berebut-rebut dan bergegas nak masuk masjid nak buat solat taubat. Allahurobbi... keluarga siapalah ni. Sejuk mata memandang bagai berada di bawah lembayung Kaabah.


Pemandangan di dalam masjid Ubudiah ini memang sangat cantik. Rasa tenang je jiwa dapat beri'tikaf di ini sambil menunaikan solat tahajud.

Bahagian siling yang sungguh indah. Ya Allah, sampai lenguh-lenguh leher aku asyik mandang atas aje.

Jomlah kita jalan-jalan di sekitar masjid. Tak banyak gambor dapat diambil sebab masing-masing sibuk mendongak. Dah sampai luar pun masih mendongak lagi.







Demikianlah cerita ziarah kami ke Masjid Ubudiah ini. Walaupun tak lama di sini, namun kami tetap rasa bersyukur kerana dapat menjejakkan kaki ke rumah Allah yang mulia ini.

Ok, habislah episod 1 siri Darmawisata Perak Pida pada kali ini. Nantikan episod seterusnya. Babai!

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...