Friday, September 18, 2015

Darmawisata Perak IV : Resort Tasik Raban, Lenggong

Salam resort,

Balik dari menziarahi Perak Man, Pida dan keluarga tak tau nak pergi ke mana. Sebenarnya kami merancang untuk meneruskan perjalanan ke Batu Gajah, tetapi memandangkan jam dah pukul 3 petang, Ab mencadangkan agar kami cari hotel untuk bermalam.

Kalau ikutkan tenaga muda Pida ni, setakat pukul 3 petang tu masih terlalu awal untuk carik hotel. Balik ke KL terus pun Pida rasa boleh lagi. Tapi Ab dan Ummi kan kategori kilauan emas, diorang mungkin dah penat dan rasa nak berehat sambil baring-baring kot.

Ab mencadangkan agar kami bermalam di Resort Tasik Raban yang terletak tidak jauh dari Galeri Arkeologi Lembah Lenggong. (Masih di dalam daerah Lenggong).

Lenggong pada Pida adalah sebuah daerah yang sangat cantik dan tenang. Kiri kanannya dipenuhi dengan bukit-bukau yang saujana mata memandang. Memang kau takkan dapat la pemandangan indah dan penuh kehijauan seperti ini di KL.

Sebelum jam 4 petang kami dah sampai ke resort ini. Tidak susah untuk sampai ke sini kerana papan tanda boleh dilihat dengan banyak dan jelas.

Sebuah pintu gerbang menyambut kedatangan kami sebaik sampai di Resort Tasik Raban ini. Seperti namanya, tempat penginapan ini dikelilingi oleh Tasik Raban yang indah.


Resort ini dikelilingi Tasik Raban dan bukit-bukau. Udaranya sungguhlah nyaman; kabus menyelubungi diriku yang kesepian, bagai berada di dalam compressor aircon.

Ini adalah antara jenis-jenis chalet yang terdapat di resort ini. 

Pida menginap di chalet ini. Harganya RM130 semalam. Itu harga semalam. Harga hari ini pun RM130 jugak. Tapi kalau bukan hari Sabtu, Ahad atau cuti kelepasan am, harganya ialah RM120 semalam. Hari ini pun harganya RM120 kalau bukan hujung minggu dan hari cuti umum. Errr.. kau faham tak lawak aku ni? Lawak aku ni untuk orang-orang yang berintelektual tinggi aje.

Chalet penginapan Pida ini menghadap tasik. Tasik apa kautanya? Tentulah Tasik Raban, takkan Tasik Kenyir pulak. Meraban la kau ni.


Antara kemudahan yang disediakan oleh pihak resort ialah taman permainan untuk kanak-kanak dan peralatan senaman untuk orang dewasa. Masa Pida pergi tu tak ramai orang sangat, so anak-anak Pida je yang command and conker taman permainan ni.

Ini kalau kau nak buat senaman ringan ke berat ke ala-ala gimnasium gitu. 

Pandangan manja Muhaimin vs pandangan seram Sufi.

Aktiviti berbasikal juga boleh dilakukan di resort ini. Basikal boleh disewa dengan harga RM3 sejam. Nak jimat punya pasal, Pida sewa sebijik basikal, main kongsi-kongsi dengan adik Pida. Siap bawak penumpang lagi. Yeay! Berjaya juga memperdayakan pihak resort. Jimat RM3.00.

Nia dan Aqil sewa sorang sebijik. Pida dengan adik Pida je kongsi sebab nak jimat. Psstt.. jangan bagitau resort tau. Nanti diorang tau taktik penjimatan Pida.

Yang agak tak best tentang penginapan di resort ini ialah selimut yang disediakan adalah nipis. Tau tak betapa sejuknya kat Tasik Raban ni? Pida terpaksa main tarik-tarik selimut dengan Sufi sebab tak tahan sejuk. Kalau dia bagi selimut yang tebal macam hotel tu baru cun.

Lepas tu, channel TV cuma dapat siaran 8TV aje. Laki aku gigih carik channel, tukor setting, mintak booster bagai, tapi last-last satu channel tu je. Tapi Pida tak kisah sangat pun, sebab Pida jenis tak tengok tv.

Kami bergambar di tepi Tasik Raban selepas menikmati sarapan pada keesokan harinya. 

Resort Tasik Raban ni tak ada kafe. Jadi kalau nak makan, kena keluar. Tapi taklah jauh mana pun. Sampai area-area Bukit Jenalik kat Sauk tu je.

Masa lalu Bukit Jenalik tu kan, tiba-tiba teringat peristiwa Al-Maunah yang pernah menggemparkan negara suatu ketika dulu. Memang hutan tebal beb, siapa sangka ada gerila kat atas tu. Semasa zaman komunis dulu pun, hutan-hutan di Grik (yang berdekatan dengan Lenggong) adalah tempat persembunyian komunis.

Selepas bersarapan pagi, kami pun meneruskan darmawisata ke Batu Gajah. Nak tahu apa yang kami buat di sana? Mohon tunggu!


No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...