Tuesday, January 21, 2014

Sila pergi nyamuk aedes!

Salam aedes,

Baru-baru ni kat kawasan kejiranan Pida ada kes denggi. Apa lagi, kelam kabutlah semua rakyat jelata di situ. Walaupun pada hakikatnya taman perumahan Pida nampak macam bersih, namun sebenarnya nyamuk aedes telah membiak di sana dan dan telah mendatangkan malapetaka.

Oleh itu, pada suatu hari minggu, seluruh penduduk taman telah berganding bahu bergotong-royong membersihkan kawasan taman secara intensif. Selama ini memanglah kami semua menjaga kebersihan dan mencegah pembiakan aedes, tapi siapa tahu bahawa aedes masih bertapak jua.

Susulan itu, pada hari Ahad lepas, pihak Jabatan Kesihatan Daerah telah mengambil tindakan merawat iaitu melakukan semburan asap di seluruh kawasan taman. Sejam sebelum itu, sebuah kenderaan pikap penerangan telah menguar-uarkan kepada seluruh isi taman perihal akan berlakunya kerja-kerja penyemburan asap pembunuh aedes di luar dan di dalam rumah.


"Surat khabar lama... bateri lama, tilam, tilam... " Bukanlah itu yang dilaung-laungkan sebaliknya pemberitahuan mesra supaya penduduk bersiap-sedia untuk menutup segala makanan dan menutup mulut daripada ternganga semasa proses penyemburan dijalankan.


Sebagai penduduk yang mendengar kata, Pida pun akur dengan arahan tersebut. Pida nampak ada makanan di atas meja, Pida pun makan semua makanan itu. Sebab kebetulan tengah lapar kan, jadi ngap ajelah.

Tak lama kemudian, petugas Jabatan Kesihatan pun sampai ke rumah Pida. Dia masuk ke dalam rumah dan memulakan semburan dari belakang dapur.


Petugas itu lengkap berpakaian keselamatan termasuk alat topeng muka dan penutup hidung. Kau ada? 


Semburan yang dilakukan di dalam rumah bukanlah dari jenis yang berasap-asap macam biasa tu. Asap dia sikit sangat, tapi bau dia kuat sangat dan lantai jadi melekit sedikit. Rasa berterima kasih sebab tolong bunuh nyamuk aedes yang mungkin sudah membiak di rumah Pida.

Selepas selesai kerja-kerja menyembur di luar dan di dalam rumah, petugas tersebut sekali lagi melakukan semburan kali kedua di kawasan luar taman. Kali ini jenis yang berasap-asap tu pulak.


Tengok tu asap putih tebal hasil semburan untuk membunuh nyamuk aedes.


Selepas sembur, dalam sejam jugalah Pida tak masuk rumah sebab bau semburan tu masih kuat di dalam rumah. So Pida lepak-lepak aje kat luar rumah sambil mengurat orang lalu-lalang.

Maka berakhirlah kerja-kerja penyemburan asap pembunuh aedes di taman Pida. Terima kasih kepada Jabatan Kesihatan Daerah yang telah melakukan tanggungjawab dengan cukup baik.

Dan untuk nyamuk aedes.... nyah kau dari sini!



Tuesday, January 14, 2014

Jemput-jemput ayam super special

Salam jemput-jemput,

Sempena cuti Maulidur Rasul pada hari ini, Pida telah mendapat tempahan khas (cheh!) untuk membuat jemput-jemput daripada Ketua Penduduk Taman Pida (cheh lagi!).

Untuk pengetahuan kau, biarlah Pida membuka rahsia di dada yang selama ini Pida simpan daripada pengetahuan semua orang termasuk Presiden Cuepacs.

Sebenarnya suami Pida menggelarkan Pida Dewi Jemput-Jemput. Haaa! Kelas kan gelaran pemberian suami Pida tu? Nak tau sebab apa? Sebab Pida sangat terror buat jemput-jemput. Jemput-jemput Pida sedap giler wa cakap lu, makan sebijik nak lagi itu gerenti!

Oh ye, kau tau ke jemput-jemput tu apa? Orang KL panggil cekodok. Tapi di Johor kitorang panggil jemput-jemput.

Dan sebenarnya juga dah lama Pida nak berkongsi resepi puaka jemput-jemput Pida ni. Memang berpuaka sebab rasa dia sedap sangat. Tu mesti ada yang muntah hijau dengar Pida puji diri sendiri.

Jadi nak tak nak, terpaksalah Pida berkongsi jugak resepi jemput-jemput pujaan ini.

(Kali ini Pida buat dengan menggunakan sekilo tepung gandum, jadi bahan-bahan yang ditunjukkan nanti akan nampak banyak).

Bahan-bahan asas:

1. Tepung gandum.
Siapalah jemput-jemput tanpa tepung gandum. Pida lebih suka gunakan tepung gandum cap Sauh yang biasa tu sebab jemput-jemput akan jadi gebu dan lebih sedap rasanya.




2. Bawang besar dipotong dadu.




3. Kentang dipotong dadu.




4. Ayam dipotong dadu.
Ini optional. Biasanya Pida buat jemput-jemput bilis. Tapi permintaan kali ini ialah jemput-jemput ayam.




5. Daun kucai dihiris 1cm-1cm.
Ini pun optional. Biasanya Pida tak taruk tapi permintaan Ketua Taman cadangkan supaya taruk daun kucai. Kellas ketua taman aku kau!




Kekdah membuatnya:

1. Campurkan kesemua bahan yang siap dipotong dan dihiris tadi ke dalam bekas. Jangan lupa baca Bismillah dan selawat dan zikir Ya Latif ye kawan-kawan! Lagi afdhal kalau ada wudhuk you...




2. Gaulkan dengan tepung gandum dan bubuh air supaya menjadi adunan yang lemah lembut. Jangan pekat sangat jangan cair sangat. Agak-agak sedang-sedang aje supaya jemput-jemputnya lembut.

(Sementara itu bolehlah panaskan minyak di kuali).

Bubuh garam secukup rasa. Kalau tak taruk garam kang tawar hebeh pulak nanti.




3. Setelah minyak panas, masukkan sesudu demi sesudu adunan tepung tadi. Tunggu sehingga ia kekuning-kuningan dan sedikit garing sebelum diangkat.




4. Jemput-jemput yang telah siap bolehlah dihidangkan. Sedap dimakan ketika masih panas. Lebih sedap kalau dimakan bersama sambal kicap.

Haah, sebut pasal sambal kicap ni, Pida pun dewa sambal kicap. Tapi kali ini Pida tak dapat nak tunjukkan cara membuat sambal kicap sebab diorang makan sambal kicap segera aje.

Alaa senang aje buat sambal kicap. Tumbuk cili padi bersama bawang putih dan tuangkan kicap. Lepas tu taruk gula kasi balance rasa. Siap.




Amacam? Terpana tak? Hehehe.



Saturday, January 11, 2014

Home made sushi - tak shushah pun...

Salam sushi,

Pagi tadi Pida belajar cara-cara membuat sushi, iaitu sejenis makanan tradisional masyarakat Jepun yang juga merupakan makanan kegemaran Pida. Dalam kalangan masyarakat kita sekarang, sushi bukanlah asing. Sushi boleh didapati dengan mudah di kedai-kedai di tempat kita.

Pida belajar membuat sushi daripada adik ipar Pida yang memang rajin bab buat-buat kuih ni. Hari tu Pida ternampak post kat facebook dia tentang sushi yang dia buat sendiri, serta-merta rasa terliur nak makan sushi. So dia dengan dedikasinya datang ke rumah Pida untuk membuat sushi.

Jadi di sini Pida nak berkongsi resepi dan cara-cara membuat sushi. Ringkas dan mudah aje nak menyediakan sushi ni rupanya.


Untuk bahan-bahan asas sushi, Pida menyediakan lobak merah, sosej dan telur dadar yang dihiris nipis dan memanjang.

Sediakan timun yang juga dihiris memanjang. Timun ini ditaburkan dengan sedikit garam untuk meningkatkan rasa dan mengekalkan kesegaran dan kerangupannya.

Daging kisar yang ditumis bersama bawang putih dan garam. 

Minyak bijan sebagai penambah perasa dan pengilat sushi.

Ok, demikianlah bahan-bahan asasnya. Senang aje kan? Oh ye, lupa nak cakap. Kalau nak buat sushi kena pakai beras khas dia yang dipanggil beras sushi. Tapi kat kampung-kampung mungkin belum ada kot, kat tempat Pida pun tak banyak sangat.

Jadi Pida gantikan dengan beras biasa aje. Tapi kalau nak sushi tu lembut dan rasanya seakan-akan beras sushi sebenar, gunakanlah beras wangi. Sebab beras wangi lembut dan lebih sedap daripada beras biasa. Kalau nak guna beras biasa pun boleh, tapi pastikan ia lembik sikit supaya ia senang dibentuk dan dimampatkan.

Selain itu, bahan utama sushi ialah rumpai laut atau dalam bahasa inglishnya seaweed. Bahan ini juga mudah didapati di pasar raya-pasar raya berdekatan anda.

Ok, jom tengok macam mana nak buat sushi!

Mula-mula kita hamparkan rolling mat yang dibuat daripada batang-batang buluh. Tujuannya supaya senang nak gulung sushi tu nanti. Sushi akan jadi sekata je saiznya. Lepas tu letakkan sekeping rumpai laut dan sesenduk nasi yang telah dicampurkan sedikit minyak bijan di atasnya. 

Kemudian kepalan nasi tersebut diratakan supaya sekata di atas rumpai laut.

Langkah seterusnya ialah meletakkan bahan-bahan inti tadi dan susun cantik-cantik. Kalau letak lintang-pukang nanti hasilnya berserabut bila dipotong.  

Selepas siap susunan inti, gulung hamparan rumpai laut tersebut dengan ketat dan mampatkan dengan menekan-nekan tikar buluh itu. Tujuannya supaya sushi akan menjadi sekata dan isi dalamnya mampat dan tidak peroi apabila dipotong nanti. 

Bila dah tekan mampat-mampat, buka gulungan tikar tu dan akan terhasillah sushi yang panjang. Macam lontong aje rupanya. Tapi perasan tak rumpai laut tu nampak macam kusam aje warnanya?

Oleh itu cara mengilatkannya ialah dengan menyapu sedikit minyak bijan di atas gulungan sushi. Haaa... kan dah nampak kilat? Cantik sikit.

Akhir sekali sushi yang panjang tadi kita potong-potong agak-agak sama saiz. Kalau tak nak potong, nak makan panjang-panjang tu pun gasak kau la. Tapi nampak gelojoh la.

Pastikan pisau yang digunakan tajam standard nak sembelih lembu. Kalau guna pisau tumpul, boleh jadi isi sushi tu akan berterabur sebab rumpai laut tu agak liat sikit. Jadi kalau guna pisau tajam, jadilah sushi yang kemas dan cantik. 

Oh ye, harap jangan tenung lama-lama dingklek (papan pemotong) Pida yang dah hitam-hitam tu. Itu bukti aku rajin masak kat dapur. 

Yeay! Sushi siap suda! Siapa yang dapat hujung sushi tu memang untung laaa... terlebih panjang inti dia. Hanya insan terpilih yang biasanya dapat bahagian hujung tu. Biasanya orang yang motong la...

Buat sushi - tak shushah pun...!

Thursday, January 9, 2014

Setahun sudah berlalu, Januari datang kembali

Salam Januari,

Hari ini, 9 Januari 2014, genap setahun mak pergi meninggalkan Pida buat selama-lamanya. Terasa terlalu pantas masa berlalu; terasa baru semalam Pida menghadap saat-saat pilu kehilangan mak.

Walaupun sudah setahun mak tiada, namun tidak sedikit pun Pida melupakannya. Malahan sampai sekarang Pida masih menangisi pemergiannya. Kehilangan mak menjadi titik sejarah yang tersendiri dalam kehidupan Pida kerana sekarang Pida tidak lagi mempunyai mak yang telah melahirkan dan membesarkan Pida.

Kerinduan usah dicakapkan. Setiap masa Pida merindui mak, kadang-kadang Pida sampai jadi macam terlalu fokus membayangkan mak masih ada, masih bersuara dan ketawa bersama. Cara ini memang berkesan pada Pida. Pida betul-betul dapat merasakan mak masih 'ada' kerana Pida dapat 'melihat' dengan jelas kehadiran mak di sekeliling Pida.

Mak, walaupun mak dah tak ada, namun semangatmu tetap ada. Pida tetap mengingati segala nasihat dan panduan hidup yang pernah mak berikan dulu. Pida tak pernah lupa dan tak akan lupa.

Buat mak yang dikasihi, bersemadilah dengan aman di sana. Pida amat merindui mak dan akan terus menyayangi mak. Pida tak akan lupa untuk menghadiahkan sedekah Fatihah kepada mak.

Al-Fatihah buat mak yang dirindui...



Pida sayang mak selamanya...

Monday, January 6, 2014

Memori bersama cempedak

Salam cempedak,

Hari ini Pida dapat rezeki buah yang telah lama Pida cari-cari semenjak dua menjak ini iaitu buah cempedak.





Nak tau tak, masa zaman Pida sekolah-sekolah dulu kan, Pida ni terkenal sebagai anak tokey cempedak tau. Masa tu ab baru je pencen. Jadi masanya banyak dihabiskan dengan mengerjakan kebun buahnya.

Buah yang ada di kebun ab pada masa tu ialah seperti durian, rambutan, limau kasturi, duku, sukun dan yang paling banyak - cempedak. Duku dan sukun pun puas jadi jajan kitorang dulu.

Masa tu memang hidup kitorang bergelumang dengan cempedak aje. Cempedak kat kebun tu ab tanam sendiri, Alhamdulillah berkat tangan sejuk ab tu, buah cempedak yang terhasil tu adalah dari gred AAA!

Isinya masya Allah... orang jawa kata kandhel. Gamol. Tebal. Padat. Manis dan bersari. Berjus sampai kadang-kadang menjejes-jejes ke tangan. Ada yang kuning ada yang oren. Sedapnya nauzubillah... eh sesuai ke?

Oleh kerana terlalu banyak, maka puaslah ab membahagi-bahagikan cempedak itu kepada saudara-mara, jiran-jiran, kawan-kawan dan sesiapa yang murah rezeki.

Sampai satu tahap ab dah puas kasi-kasi kat orang, orang pun dah muak agaknya, ab pun jual!

Cara ab jual senang aje. Sumbat cempedak-cempedak yang masak ranum tu ke dalam boot kereta dan ab berniaga di pasar tani yang berdekatan dengan rumah.

Nak tau bagaimana sambutan terhadap cempedak ab? Laku seyh...!!! Tak sampai dua jam dah habis satu boot penuh.

Lagipun ab jual murah giler... cempedak besor-besor gaban tu ab jual dalam singgit ke dua ringgit je. Mana tak berantu orang membelinya. Barang baik harga murah. Ini macam manyak lugi oooo...

Tak... tak rugi pun. Ab cakap ab jual bukan nak kaut untung banyak-banyak, tapi nak menghabiskan cempedak yang banyak setelah dah tak terbahagi pada orang. Lagipun ab berniaga sambil bersedekah katanya.

Itu kisah lama dulu. Kisah 20 tahun dahulu. Sekarang kebun cempedak tu ab dah jual sebab ab dah tak larat nak maintain. Ab dah tua, nak gaji orang pun bukan tak mampu, tapi sebab kebun tu terletak di Kluang, maka susahlah sikit ab nak ke sana sekarang. Dulu kudratnya 100%, sekarang ye dah kurang.

Berbalik pada cerita cempedak yang Pida dapat tadi.



Dulu masa tengah hot jadi anak tokey cempedak, taknak belajar cara kopek. Ab kopek dulu cantik aje... kemas aje... siap boleh tarik batang tu keluar sempurna dengan isi dia. Tengok la cara Pida kopek. Isi bercerai dari batang.


Serius cempedak ni tak dapat lawan cempedak ab. Ya Allah rindunya pada cempedak ab yang kandhel dan gedi tu. Makan seulas pun tercungap-cungap nak ngabiskan.


Ini biji cempedak. Orang jawa panggil beton ( cara sebutan {be - besi, ton - tony}). Bijik ni jangan dibuang terus, rebus sampai empuk pastu makan. Pehhh sedap seyh! Rasa macam buah berangan.


Dulu bijik ab besor-besor macam bijik getah. Beton tu buat makan petang-petang, makan macam monyet.

Kesimpulannya, Pida rindu akan saat-saat kegemilangan sebagai anak tokey cempedak. Saat mengonyel cempedak sambil berpura-pura menelaah pelajaran.

Bila dah rindukan cempedak, automatik rindu kat ab. Nak cempedak ab!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...