Monday, January 14, 2013

Detik-detik kepergian mak : Sebuah nukilan rindu

Salam rindu,

Mak,

Sudah hampir seminggu mak pergi meninggalkan kami untuk selama-lamanya. Dan selama ini jugalah kami hanya mampu memendam rasa rindu di jiwa dan sebak di dada.

Mak,

Percayalah bahawa kami semua amat meredhakan pemergianmu. Biarpun berasa amat sedih, namun melihatkan mak pergi dalam keadaan tenang, kami tahu bahawa mak juga redha dengan takdir hidup mak sendiri.

Mak,

Mak tau kan, kami 6 beradik bergilir-gilir menemani mak di wad sejak mak dimasukkan ke hospital 31 Disember. Pida, Paza dan Paiz menjaga mak dari pagi sampai ke petang. Zizi, Hilma dan Afif pulak giliran malam.

Tak ada sesaat pun kami tinggalkan mak keseorangan. Ab pulak memang sentiasa menemani mak sepanjang masa. Ab begitu setia di hospital. Walaupun waktu melawat dah tamat, namun Ab tetap setia dan sabar menunggu masa melawat seterusnya di lobi hospital. Kami dah minta ab balik ke rumah berehat, tapi ab tak nak. Ab sayang sangat kat mak. Dia pun macam kami, tak nak tinggalkan mak sorang-sorang.

Mak tahu tak, setiap kali sebelum keluar meninggalkan mak, ab akan cium mak terlebih dahulu. Pida tak boleh tengok saat itu kerana Pida pasti akan menangis. Sekarang ni bila teringat pun Pida menangis. Dan mak tetap berpaling memandang ab walaupun masa tu mak dah tak boleh berkata-kata. Tetapi pandangan mata mak memberitahu betapa mak sayangkan ab dan tak mahu meninggalkan ab.

Mak,

Hari itu, 9 Januari 2013, seperti biasa giliran Pida menjaga mak di hospital setelah mengambil alih giliran daripada Zizi dan Afif yang menjaga mak pada malamnya.

Pagi tu Pida perasan nafas mak macam lelah sikit. Tetapi mak seperti biasa, sedang tidur setelah diberikan ubat penahan sakit.

Pukul 9.15 pagi, tiba-tiba mak sesak nafas. Pida panggil mak dan cuba kejut mak sambil tangan Pida pantas menekan butang merah memanggil jururawat. Sekejap sahaja jururawat masuk dan Pida bagitau mak sesak nafas.

Tak lama selepas itu doktor pakar, MO, HO dan jururawat sudah mengelilingi katil mak untuk memberikan rawatan kecemasan. Doktor meminta Pida tunggu di luar. Pada masa itulah Pida panggil ab dan anak-anak mak yang baru je pergi kerja supaya datang segera ke hospital. Sementara menunggu doktor merawat mak, Pida membacakan surah Yassin untuk mak.


SMS daripada adik Pida setelah mendapat panggilan daripada Pida supaya datang segera ke hospital.


Tak lama kemudian, seorang doktor keluar dan berjumpa dengan Pida yang sedang keseorangan membacakan yassin untuk mak di luar. Doktor wanita itu memberitahu Pida bahawa keadaan mak sudah tenat. Dia juga menerangkan kepada Pida keadaan sebenar kanser mak. Dia menyuruh Pida panggil adik-beradik yang lain dan meminta kami semua bersedia. Tambahnya lagi, pada masa ini adalah masa terbaik untuk mendekatkan mak dengan Tuhan.

Pida mendengar dengan teliti setiap perkataan yang keluar dari mulut doktor tersebut. Masa itu Pida masih tenang dan tidak menangis. Pida meneruskan bacaan Yassin sementara menunggu mereka semua selesai merawat mak dan sementara menunggu budak-budak yang lain tu sampai.

Dalam masa tak sampai sejam, semua anak-anak mak sudah berada di hospital. Setelah doktor dan jururawat keluar untuk memberi ruang peribadi kepada kami, kami semua mendapatkan mak yang sudah tenang sedikit setelah diberikan bantuan oksigen.

Mak,

Mulai saat kami menemani mak beramai-ramai pada hari itu, hanya keluarga kita sahaja pada masa itu. Ab, kami adik-beradik dan menantu-menantu mak. Sejak saat itu tidak lekang kalimah agung Laailaha Illallah diperdengarkan di telinga mak. Kami masing-masing mengucapkannya pada mak secara bergilir-gilir.

Tidak sunyi bacaan yassin dan ayat kursi memenuhi segenap ruang bilik mak. Tidak putus-putus ciuman anak-anak yang mak terima pada saat itu. Tidak senyap daripada ucapan sayang dan terima kasih daripada anak-anak mak pada ketika itu. Walaupun mak tidak mendengarnya, namun mak tetap mengalirkan air mata. Kami tahu mak sebenarnya sedar dan dapat merasakan detik-detik akhir yang penuh kasih sayang itu.

Mak,

Mak tau tak, ab adalah orang yang paling tenang ketika itu. Ab lebih banyak membisu daripada berkata-kata, tetapi gerak bibirnya tidak lekang daripada ayat-ayat suci dan doa buat mak. Ab kelihatan terlalu berharap; sekurang-kurangnya untuk seketika lagi.

Pukul 7.00 malam, mak semakin nazak. Dalam hati kami masing-masing mengerti sendiri. Kami semakin merapati mak, dan kalimah agung terus diperdengarkan di telinga mak. Kami semua tenang mak, menangis pun hanya sendiri-sendiri, tanpa bunyi.

Setelah jururawat memasang mesin nyawa di badan mak, ternyata degupan jantung mak semakin perlahan. Inilah saat yang paling sukar bagi kami, mak. Kami tak boleh berkata-kata lagi. Kami nampak mak semakin tenang, dan akhirnya apabila mesin itu mengeluarkan bunyi yang berterusan, kami menyebut "mak" dalam tangis kerana kami tahu saat itu mak telah pergi buat selama-lamanya.

Pida masih menggenggam erat tangan mak sambil tunduk menangis. Pida tahu itu adalah detik terakhir Pida bersama mak. Demi menghormati mak, kami menangis tanpa suara. Sakit di dada hanya kami yang merasa.

Mak,

Alhamdulillah, mak pergi dengan wajah tenang dan tersenyum. Kami tahu mak bahagia kerana mak pergi tidak berseorangan. Mak pergi disaksikan seluruh keluarga termasuk saudara-mara. Dan Alhamdulillah juga kerana segala urusan berjalan lancar sehinggalah jenazah mak selamat dibawa pulang ke kampung halaman mak pada malam itu juga.

Mak,

Mak tau tak, pemergian mak amat ditangisi semua keluarga. Semuanya menangis hiba saat jenazah mak dibawa ke rumah nenek, rumah tempat mak dibesarkan.

Semasa nenek mencium mak tanda redha, tiba-tiba wajah mak mengukir senyuman. Sungguh, kami semua menyaksikannya, mak. Betapa cantiknya mak ketika itu. Subhanallah, kami dapat menyaksikan kebesaran Allah di depan mata kami.

Mak,

Betapa ramainya yang melawat jenazah mak. Keluarga, sanak-saudara, rakan-rakan, kenalan semuanya ada. Guru-guru dari sekolah-sekolah lama juga sangat ramai yang datang melawat. Sampai tiga kali gelegar rumah nenek patah dek kerana terlalu ramai yang melihat jenazah mak.

Mak,

Saat memandikan jenazah mak adalah detik paling indah bagi Pida, Zizi dan Hilma. Kami pangku mak dengan penuh lembut dan kasih sayang. Kami bersihkan tubuh suci mak yang masih hangat itu sehingga wangi. Kami tatap wajah mak puas-puas dan kami peluk erat mak yang sedang berada di atas pangkuan kami. Pada saat itu terasa sungguh kasih terhadap mak. Terima kasih kerana memandikan kami sewaktu kecil dulu.

Mak,

Sesungguhnya kami sebagai anak-anak mak tidak berasa sesal atau ralat dengan pemergian mak. Kami sangat bersyukur kerana Allah telah memberikan kami peluang untuk menjaga mak. Kami jaga makan minum mak, kami bagi mak ubat, kami hantar mak ke hospital.

Mak,

Indahnya dapat menjaga mak. Indahnya dapat memandikan mak, menyikatkan rambut mak, menyuapkan mak makan, memeluk mak, mencium mak, dan segala-galanya dapat kami sempurnakan semasa menjaga mak.

Mak tau tak, anak-anak perempuan mak yang memandikan jenazah mak. Anak-anak lelaki mak yang mengangkat jenazah mak sehingga ke liang lahad. Tapi kami berenam yang menjaga mak bersama-sama. Kami puas kerana dapat berbakti kepada mak sehingga ke akhir usia mak.

Mak,

Pida bersyukur kerana Pida sempat mengucapkan terima kasih kepada mak atas segala-galanya yang telah mak berikan kepada Pida dari mula lahir sehingga sekarang. Tidak ada apa yang Pida kesalkan, insya Allah. Dan Alhamdulillah, kami semua tenang dan redha menerima ketentuan takdir walaupun kami sebenarnya masih memerlukan mak di sisi.

Kami pasrah dan yakin bahawa inilah rencana Allah yang terbaik untuk keluarga kita. Semoga kami semua diberikan kekuatan dan semangat untuk meneruskan kehidupan ini. Insya Allah kami akan jaga ab baik-baik.

Mak, berbahagialah mak di sisi-Nya. Kami tak akan lupa mengirimkan hadiah buatmu di sana. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mak dan menempatkan mak dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa.

Mak, kami semua amat merinduimu....

Al-Fatihah.



6 comments:

  1. kakak..

    terasa kehilangan mak kakak..

    hampir menitis air mata membacanya..

    takziah kakak..

    Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  2. akak...

    tak tertahan airmata saya...sedihnya...tapi saya harap akak tabah menghadapinya...

    takziah kak..

    al-fatihah.

    ReplyDelete
  3. Khas buat mamaneh

    Gugurnya Kelopak Itu...

    Tunas itu mula bercambah,
    Sekian lama tertanam di pelosok gentian,
    Menjalar robek sinar mentar,
    Walau halangan datang menerpa.

    Tunas itu mula berkembang,
    Kembangnya sekuntum mawar,
    Bagai si puteri bangkit beradu,
    Walau saingan menyerang tiba.

    Si mawar mula mewangi,
    Semerbak harum menusuk kalbu,
    Ayuan merah kelopak menawan,
    Lambaian hijau daunan menenang.

    Lembut tubuh bersalut duri,
    Membangkit cemburu iri sang flora,
    Menzahir gerun takut sang fauna,
    Hanya si kumbang gagah tiada gentar.

    Ibu dikaulah mawar itu,
    Yang kupujai tiap waktu,
    Yang kurindui wajahmu,
    Yang kukagumi ketabahanmu.

    Cekal hati mendidik daku,
    Sabar murni melayan kerenah anakmu,
    Tiada kedengaran sepatah keluhan,
    Tiada kelihatan setitip kemarahan.

    Kini mawar itu kian layu,
    Perlahan dimamah arus usia,
    Gugur sudah si ayu kelopaknya,
    Hilang sudah lambaian daunannya.

    Segamit memori ku kenangi,
    Setulus kasih ku dambai,
    Potret wajahmu ku tatapi,
    Sebuah kehilangan yang tiada ganti.

    khas buat ibu tersayang..al-fatihah

    ReplyDelete
  4. huhu mmg sedih.

    tak leh tahan dah.

    T_T

    Al-Fatihah~

    ReplyDelete
  5. mak left us with the best example of being the strongest woman we've ever known...

    so, be strong...

    ReplyDelete
  6. Menangis sy baca. Takziah buat pida n family.

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...