Friday, July 6, 2012

Darmawisata - Taman Negara Kinabalu yang sejuuuukkkk

Salam taman,

Entry ini adalah sambungan daripada entry lalu yang digantung tidak bertali. Selepas menikmati keindahan panorama Gunung Kinabalu di Pekan Nabalu, kami meneruskan kembara kami ke Taman Kinabalu di Kundasang.

Taman Kinabalu telah diwartakan sebagai Taman Negara pada tahun 1964. Ia juga merupakan tapak warisan dunia yang pertama di Malaysia di bawah UNESCO.



Kalau nak diikutkan, sebenarnya tak apa apa sangat di Taman Kinabalu ni. Cuma pemandangan yang amat indah dan udara yang sangat sejuk dan segar. Sejuknya macam kauletak muka kat dalam freezer tempat simpan ikan kat rumah kau. Sejuk tak? Tapi freezer kau tu bau hanyir, kat Taman Kinabalu ni bau nyaman.



Taman ini merupakan sebuah resort yang menempatkan chalet bertaraf 5 bintang (paling murah RM700 satu malam) yang diuruskan oleh Sutera Harbour Resort. Tapi yang kat dalam gambar ni bukan chalet yang dimaksudkan. Itu kuarters pekerja daa...



Ini adalah papan tanda yang mengabadikan nama-nama jaguh pendaki Gunung Kinabalu yang memenangi Pertandingan Mendaki 2011. Cuba kautengok pemenang pertama si Kilian Jornet dari Sepanyol tu. Dia cuma ambik masa selama 2 jam 37 minit 4 saat untuk daki dan turun Gunung Kinabalu sejauh 21km! Ko terbang ke apa? Gerek seh...
¡Bravo señor!



Taman Kinabalu ini terkenal dengan kekayaan flora dan fauna. Macam-macam spesis burung, serangga dan tumbuh-tumbuhan boleh didapati di sini. Antaranya ialah ceri ini. Ia disebut local cherry. Nampak macam sedap tapi awas! Ia tidak boleh dimakan ketika warnanya ungu seperti ini. Bila dah tukar ke warna hitam, barulah boleh makan. Tapi kau jangan sesuka hati petik sana petik sini di Taman Kinabalu ni. Semua khazanah ni ada penjaganya tau. Haa dah seram la tu. Banyak sangat tengok citer hantu kau ni. Penjaganya bukannya zombie, tapi renjer.



Antara tumbuhan unik yang boleh didapati di sini ialah buah ini. Siapa tau buah apa ni? Kelapa sawit? Bukan, ini adalah buah kerosene. Buah ini berbau sangat wangi. Wanginya macam bau sitrus gitu. Menurut pemandu pelancong kami, buah kerosen ini  boleh digunakan untuk menghidupkan api. Buah ni boleh didapati secara bersepah-sepah di sini.



Di Taman Kinabalu ini, terdapat sebuah muzium yang mempamerkan khazanah flora dan fauna yang dijumpai di Gunung Kinabalu. Banyak gambar dan spesies sebenar untuk tatapan pengunjung.



Antara yang menarik perhatian ialah haiwan yang ada di dalam hutan Kinabalu seperti kancil yang telah diawet ini. Cantik 'ek bulu dia... macam kucing ada, macam harimau bintang pun ada.


Ini pun spesis kancil jugak. Keras kejung kena awet. Sian ko...



Yang ni pulak tupai merah terbang. Laa kok nampak bayang Pida tengah ambik gambar. Refleksi cermin gitu.


Inilah yang paling comel. Monyet kecil. Memang kecik je monyet ni. Comel sangat. Teringat kat anak-anak di rumah. Eh, boleh aku samakan anak aku dengan monyet?


Yang ni pulak merupakan himpunan spesis serangga dan rama-rama yang mendiami Gunung Kinabalu. Ada yang biasa dijumpai seperti kumbang tanduk dan ada yang tidak pernah ditemui.


Batu-batuan yang terdapat di Gunung Kinabalu. Macam-macam jenis rupanya.



Setelah berada kira-kira sejam di Taman Kinabalu ini, rombongan kami pun bergerak menuju ke sebuah lagi tempat yang sangat menarik iaitu Tagal Sungai Moroli, Kampung Luantin di Ranau. Ada apa di sana? Tungguuuu!!!!

3 comments:

  1. Terrific article! This is the kind οf info that
    aгe supposeԁ to be sharеd around the net.

    Shame on the ѕeаrch engines for no longеr pоsіtioning thіѕ publiѕh higher!
    Come on over and visіt my web site . Thank yοu
    =)

    Check out my ωeb-site - fotografo de bodas en bejar

    ReplyDelete
  2. It's hard to come by well-informed people in this particular topic, however, you seem like you know what you're
    talking about! Τhanks

    My ωeblog ... fotografos de bodas madrid

    ReplyDelete
  3. Hey I κnоw this is off tоpіс but I wаs wonԁering іf you kneω of any wіdgets I cоulԁ adԁ to my blog thаt
    аutomaticallу tweet my newest twittеr updates.

    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    Look at my web site fotografo de bodas españa

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...