Thursday, November 8, 2012

Kerana kau seekor tikus

Salam tikus,

Pagi tadi adalah hari yang penuh mencabar bagi Pida. Marilah kita flashback.


<Malam sebelumnya>

Pida sedang menyidai kain di dalam rumah. Kenapa sidai di dalam rumah? Sebab hari hujan memanjang. Kalau sidai kat luar gerenti tak kering la baju-baju kami. Kalau tshirt takde takpe lagi, kalau yang dalam-dalam tu tak kering, masalah oooo!

Sedang Pida menyidai kain, tiba-tiba terdengar suatu bunyi aneh. "Cit!" Begitulah bunyinya lebih kurang. Bunyinya nyaring. Pida dah agak, ini kalau tak ayam serama, mesti cikCT ni. Hehe... maksud Pida ialah mak menti.

Kau tau ke mak menti tu apa? Pida ni orang kampung, menatang tu Pida tak panggil tikus, tapi mak menti. Orang kata kalau sebut nama dia nanti makin banyak. Orang kata, bukan Pida kata.


Makhluk comel macam saya ni pun Kak Pida tak suka ke?


Jadi Pida pun berkata pada suami Pida, "Abang, rumah kita ada mak menti la. Apa kata abang beli buku gam."

Suami Pida pun keluar membeli buku gam yang dimaksudkan. Dia beli 3 buah. Satu harganya RM3.50. Ia berbentuk buku, tapi sebenarnya gam untuk tikus yang sangat kuat. Bukan hanya tikus, gajah pun boleh melekat kat buku gam tu.

Jadi Pida pun letakkan buku gam tu di sudut-sudut strategik yang mungkin menjadi laluan mak menti tersebut. Kita tunggu keputusannya esok.

<Esoknya pagi-pagi>

"Wah...!!! Jerat kita dah mengena!" Jerit Pida memecah kesunyian subuh hari. Betul la jangkaan Pida, mak menti yang berbunyi malam tadi dah melekat pada gam itu. Pida pun dukung Sufi yang kebetulan dah bangun untuk melihat tikus tersebut. Dah macam melawat petting zoo pulak.

Bila ditengok dekat-dekat, ia bukanlah tikus biasa. Tetapi ia adalah seekor cencurut. Mulutnya panjang gitu. Ia sedang berusaha keras untuk melepaskan dirinya. Pida pun tunjukkan pada Sufi.

"Ti... kus," Pida mengajar Sufi bercakap.

"Ti... tus," Sufi mengikut dengan yakin. Yelah, titus titus lah. Dan kembali semula ke atas untuk memandikan Sufi.

Tak lama kemudian, suami Pida bertanya, "Mana tikus tadi?"

Haa... mana tikus tadi? Bukan dah melekat ke? Takkan dah berjaya melepaskan diri?

Memang tikus tu dah berjaya meloloskan diri. Dia meninggalkan bulu-bulunya pada gam tersebut. Begitu kuat sekali dia meronta-ronta.

Ini adalah masalah. Tikus yang telah dijerat telah berjaya melepaskan dirinya. Masalahnya ialah, di mana tikus tersebut?

Jadi pagi-pagi buta pukul 6.50 pagi tu kami bersiap siaga untuk menangkap tikus itu semula. Pida nampak tikus tu berlari-lari anak masuk ke bawah sofa. Pida angkat sofa tu. Dia lari pulak ke bawah rak tv. Pida angkat rak tv tu. Eh, dia lari balik ke bawah sofa.

Kau main kejar-kejar dengan aku eh? Kau ingat kau siapa ha? Kau dan aku tak setaraf ok!

Pida pun bagi isyarat mata kepada suami Pida. Sambil mulut terkumat-kamit dan muncung menghala ke bawah sofa. Suami Pida terkerut-kerut dahi. Pida masih bermain mata dengan dia dan mengherot-herot mulut ke arah bawah sofa.

"Ko cakap je la yang... tikus tu bukan paham pun!" akhirnya suami Pida bersuara selepas dia tak faham maksud isyarat mata Pida. Isyarat mata Pida adalah sama dengan isyarat mata masuk ke bilik malam-malam. Tu yang dia kompius tu!

"Shuuuttt, jangan bising, nanti tikus tu tau kita nak tangkap dia balik..." Pida bersuara separuh berbisik.

"Ok, abang angkat sofa ni, ayang serkup dia dengan gam ni. Tabah ok!" Pida memberi arahan seperti komandan perang sambil tangan menunjuk-nunjuk ke bawah sofa.

"1, 2, 3, SERAANNGGG!!!!" Begitulah aksi Pida. Dengan pantas Pida menerpa ke arah tikus yang terpinga-pinga tu sehingga berjaya menangkapnya semula. Yes, akhirnya tikus tersebut berjaya dilekatkan kembali ke gam tadi. Yes! Kita berjaya abang!

Puas hati aku. Kau ingat kau terrer sangat? Aku ni lagi terrorist tau. Tapi takpe tikus, tadi aku nampak kau terlekat bersama mainan anak aku yang turut sama terlekat. Kira kau ada mainan jugak. Ok apa.

Selepas itu Pida terus masukkan tikus tersebut ke dalam beg sampah dan terus buang di dalam tong sampah. Harap-harap orang angkat sampah tu tak terkejut bila melihat ada tikus di dalam sampah Pida.

Selepas itu suami Pida pun berkata ala-ala manja gitu, "Ayang tadi buat isyarat mata eh?"

"Isyarat mendenya?! Aku dah lambat nak gi opis ni!"



4 comments:

  1. Tikus ni binatang yg cerdik
    Jadi kalau kita nak hapuskan dia, kena gunakan pelbagai kaedah. Dia boleh mengelak drp terperangkap. Nama dia pun tak boleh diumpat. Nak tangkap kena diam2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tang tak boleh diumpat tu memang saya setuju bebenor hehehe.

      Cikgu jangan ingat rumah saya kotor tau! Tikus tu masuk melalui lubang tandas yang bersambung dengan longkang belakang hehehe...

      Delete
  2. Replies
    1. Haha. Tima kasey Miss Yatt!

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...