Friday, November 30, 2012

Siapa buat kitorang?

Salam siapa,

Dulu masa Pida kecik-kecik, Pida pernah tanya kat mak Pida. "Mak, macam mana mak buat Pida?"

Pida ingat muka mak Pida berubah dan tersentak dengan soalan tu. Lepas tu mak cepat-cepat cover line. "Err.. Allah yang jadikan Pida."

Tapi sebagai budak yang comel dan cerdik, Pida tak puas hati dengan jawapan mak. Pida tanya lagi.

"Ye laa.. memang la Allah yang jadikan kita. Tapi siapa yang buat Pida?" macam tu la soalan maut Pida pada mak Pida.

Muka mak pucat kali kedua. "Err... mak berdoa minta dapat anak. Tu yang mak dapat Pida tu!" Kali ni mak buat-buat menaip karangan pula.

"Mak, typewiter tu kan dah rosak," selamba Pida cakap kat mak.

"Err.. ehehe... dah pegi mandi," akhirnya mak suruh Pida pegi mandi.

"Mak... siapa yang buat Pida?" Memang comel giler la aku masa tu. Baru umur 6 tahun dah pandai tanya macam-macam.

"Mak dengan ab kahwin, pastu dapatlah kita!" tiba-tiba abang Pida menyampuk.

"Isyy... complicated la kehidupan ini," akhirnya Pida mengalah.



***************



Sekarang Pida dah kahwin. Dah ada anak dah. Bukan sorang. Bukan dua orang. Tapi tiga orang. Tak lama lagi masuk empat orang. Eh, tak laa... gurau je hujan-hujan ni.


Kami bertiga je buat masa ni. Memandai-mandai je mak cakap nak masuk empat.


Persoalan yang membelenggu hidup Pida selama hampir 30 tahun itu telahpun terjawab. Akhirnya Pida tau sendiri macam mana dan daripada apa Pida diperbuat. 

Dan kini, selepas mempunyai anak sendiri, Pida pulak ditanya soalan yang sama.

"Mak, macam mana Nia lahir?" soal Nia pada suatu hari.

"Err.. err.. macam tu la. Mak mengandungkan Nia, lepas tu mak lahirkan Nialah," Pida menjawab dengan yakin dan dengan harapan Nia akan diam.

"Ye la... memang la mak yang mengandungkan Nia. Tapi siapa yang buat Nia?" Eh, tiba-tiba macam comel pulak aku tengok si Nia ni. Tempeleng kang.

"Isyy... complicated la benda ni Nia. Emm... macam nilah. Mak dan abah kahwin, pastu kami love-love, pastu dapatlah Nia!" Hoh, takkan aku nak jawab cenggitu. Maunya ditanya love-love tu macam mana lagi pening kepala aku nanti.

"Kakak... mak kahwin dengan abah, lepas tu dapatlah kita. Kan mak?" Aqil menyampuk.

"Ye, ye... syabas Aqil!" Pida memuji dan mengiakan jawapan Aqil. Sebijik macam jawapan abang Pida dulu.

"Elleh... Mesti ada cara lain," Nia mencebik. Tak puas hati lagi tu.

"Dah tu, macam mana pulak Nia boleh keluar? Dari mana pulak?"

"Dari pusat mak la kakak...!" Aqil menjawab bagi pihak Pida. Hahahaha... pusat abah lu! 

Kang kalau Pida ceritakan betul-betul kang ternganga budak-budak ni. Kalau diorang ni lahir secara pembedahan boleh la Pida cakap ikut perut yang kena belah. Tapi, diorang keluar normal..... hihihihi.

"Nantilah, Nia tanya nenek," akhirnya Nia mengalah. Hmmm... tanyalah. Lebih baik tanya terus pada moyang kau. Lebih konservatif. Lebih pening. 

Bila keadaan dah ok, Nia pun dah tak tanya apa-apa pasal asal-usul kejadian dia, tiba-tiba Aqil pulak bertanya.

"Mak, nak tengok tempat Aqil keluar."

"HOI!"

7 comments:

  1. "Mak, nak tengok tempat Aqil keluar."

    haha.pitam!
    celah mana nk jwb tu kakak?
    haha..

    ReplyDelete
  2. kak pida dh speechless sampai semua komen dia just jawab,

    Hahaha

    ReplyDelete
  3. As salam Pida yang sweet & comel,

    Tergelak-gelak saya baca... itulah pentingnye...sex education... *baca ala-ala usop welcha ye* hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marya,

      Hahaha. Muchas gracias ;)

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...