Tuesday, December 4, 2012

Senggugut yang oh sakitnya!

Salam senggugut,

Ini cerita orang perempuan. Orang lelaki boleh baca tapi tak boleh merasa. Sebab apa? Sebab senggugut ini hanya dirasai oleh kaum wanita sahaja. Kalau ada orang lelaki yang mendakwa dia pernah kena senggugut, maknanya dia tipulah tu.

Masa zaman Pida anak dara dulu, Pida pasti merasai senggugut setiap bulan. Orang lelaki yang tak tau tu, senggugut dialami oleh orang perempuan yang sedang uzur. Senggugut berlaku akibat pengecutan otot rahim ketika haid.

Masa kena senggugut tu, Tuhan je yang tau sakitnya. Seharian tu tak boleh bangun. Sakit sangat. Macam ditarik-tarik ginjal ni. Macam disimpul-simpul pankreas ni. Sampai berguling-guling. Nak makan tak selera, nak berdiri apatah lagi. Rasa nak terajang orang adalah.

Pehh.. memang terbaik sakit dia. Kalau nak redakan sakit senggugut tu, Pida biasanya telan aspirin. Lepas tu kurang sikit.

Pernah Pida kena senggugut kat sekolah, terpaksa berehat kat bilik rawatan. Masa tengah guling-guling tu, tiba-tiba masuk pulak abang form six boifren Pida dulu. Dia terkejut tengok Pida guling-guling macam tenggiling.

"Kenapa sayang?" Hehehe... dia tak tanya macam tu. Dia tanya, "Heh, nape ni? Ponteng kelas eh?"

Ponteng kelas wak lu... orang tengah sakit nak beranak ni, kau boleh tuduh aku ponteng kelas pulak.

"Takdelah bang, Pida tengah sakit perut ni," Ceh, dah berabang bagai pulak aku ni. Dahi berkerut-kerut menahan sakit.

"Dah makan ubat?" abang form six mula menunjukkan concern.

"Dah... tapi masih sakit ni. Takpelah, abang pergi la masuk kelas dulu. Nanti kena tangkap khalwat pulak. Pida taknak kahwin cepat," Pida memberi alasan. Pergilah wahai kekasih, pergilah jangan tengok aku sakit. Aku nak berguling-guling lagi ni...

"Pida rehat eh... abang nak masuk bilik guru," abang form six akhirnya keluar dan meninggalkan Pida. Yes, masa untuk berguling-guling!


*************


"Doktor, saya tak tahan la setiap bulan asyik kena senggugut je. Letih ooo..." luah Pida pada suatu hari ketika berjumpa doktor.

"Senggugut tu biasa la... normal tu. Nanti bila dah beranak, senggugut tu akan baik sendiri sebab dah ada jalan," demikian penerangan doktor tadi.

"Hah, lepas beranak? Bila masa tu..." getus Pida dalam hati. Kot tak beranak-beranak? Ish... jahatnya mulut.


*************


Memang betul. Selepas Pida melahirkan anak pertama hasil bunting pelamin tu (hihihi), senggugut Pida terus hilang. Alhamdulillah, dah tak kena senggugut lagi. Dah tak berguling-guling lagi. Dah tak jadi tenggiling lagi. 

Jadi, kepada anak-anak dara di luar sana yang mengalami senggugut setiap bulan, jangan gusar. Pergi kahwin cepat-cepat, pastu beranak cepat-cepat. Insya Allah senggugut tu akan hilang. Kalau dah beranak pun masih senggugut, pergi jumpa doktor cepat-cepat. 

Papepun, senggugut tu cuma 1/10 daripada sakit kontraksyen nak beranak. Hahaha, ada yang lagi sakit rupanya!


Jangan risau sekiranya mengalami senggugut kerana ia adalah penyakit 1Malaysia.

6 comments:

  1. BOLEH BACA,TAK BOLEH KOMEN

    Dulu saya jual jamu
    Dan ada jamu tentang senggugut ni
    Nak tak nak
    Saya kena tahu ketika itu

    ReplyDelete
  2. kakak,kalau tak de senggugut tu takpe ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikCT, kalau tak kena takpe... jangan risau. Ok la tu!

      Delete
  3. alamak, kne kawen cpt siot ak...
    maaaakk...nk kawen....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila kawin sebelum dikawinkan.

      Delete
  4. Huhu.. sakit sangat senggugut tu.... takleh nak buat apa2 pon....

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...