Saturday, December 29, 2012

Sang saka yang memburu

Salam saka,

Baru-baru ini Pida menghantar mak pergi berubat cara rawatan Islam di sebuah pusat ruqyah di ibu negara. Tujuan Pida membawa mak ke sana adalah sebagai ikhtiar memulihkan semangat dan tenaga mak yang sedikit merosot lebih-lebih lagi setelah mak membuat keputusan untuk menghentikan rawatan kimoterapi.

Sebelum ini pun mak pernah berubat cara rawatan Islam, di samping rawatan hospital. Nampaknya kali ini hanya inilah usaha kami untuk melihat mak menjalani kehidupan seperti sediakala. Pida bersyukur kerana dalam keadaan mak begini, ramai pula yang mengesyorkan agar mak membuat rawatan itu dan ini.

Malah ada antaranya yang menyarankan agar mak membuat rawatan 'pembedahan batin'. Walaupun Pida menolak dengan cara baik cadangan itu kerana Pida memang menolak mentah-mentah cara rawatan 'mengarut' tersebut, namun Pida tetap berterima kasih dan menghargai keprihatinan mereka.

Pada Pida, penyakit kanser seperti mak tidak mungkin boleh diubati dengan rawatan alternatif terutama yang melibatkan kaedah batin. Maaf cakaplah, Pida memang tak percaya langsung bila orang suruh mak jumpa perawat tradisional sana, perawat alternatif sini... Kadang-kadang Pida boleh jadi marah pulak bila mak disuruh berubat dengan cara demikian.

Ini kanser, bukan kena buatan orang. Bukan kena sihir. Kanser ubatnya kimo, radioterapi. Mungkin ada yang cakap apa salahnya berusaha, cuba, mana tau baik. Maaf la, Pida memang tak percaya.

Bukan tak percaya pada usaha, tapi boleh fikir logik akal. Dan kalau Pida sendiri dah tak yakin dengan kaedah rawatan tradisional tu, kesan placebo pun tak mungkin dapat dirasai.

Berbalik pada cerita mak tadi. Kami sampai di pusat rawatan tersebut pada jam 12 tengah hari. Kami datang secara walk-in saja, sebab rawatan tu tak perlukan temujanji. Tetapi sesampai sahaja kami di sana, mak datok! Punyalah ramai manusia!

Akhirnya setelah 5 jam menunggu, giliran mak pun sampai. Mak dilayan oleh seorang perawat wanita. Lembut dan tenang wajahnya walaupun dia memakai purdah yang hanya menampakkan matanya.

Setelah menerangkan keadaan kesihatan mak, ustazah tersebut pun memulakan ruqyahnya. Dia memulakan rawatan dengan bacaan surah Al-Fatihah, ayat Kursi dan ayat-ayat Quran yang lain sambil memegang kepala dan badan mak. Dia mengakui ada sesuatu yang 'menghinggap' pada mak.

Ustazah tersebut menerangkan kepada kami kalau kita sedang sakit, 'benda' tu memang mudah menumpang di badan kita. Dan 'benda' itulah yang menyebabkan badan kita jadi lemah, lesu, malas dan lalai.

Selepas itu mak menceritakan pada ustazah yang mak pernah bermimpi menyusukan budak kecil. Bila mak cakap macam tu pada ustazah, Pida pun teringat kat mimpi Pida sendiri.

Dalam 5-6 bulan yang lepas, Pida pernah beberapa kali bermimpi menyusukan budak kecil (bukan anak Pida) ketika tidur malam. Mimpi kali pertama Pida tak kisah sangat, sebab memang pun pada waktu itu Pida sedang menyusukan Sufi.

Tapi bila dah mimpi perkara yang sama lagi dan lagi, Pida mula rasa sesuatu. Jadi tanpa melengahkan masa, Pida pun terus berjumpa dengan pawang terhandal di kalangan netizen seperti Pida iaitu Google.

Daripada carian Pida ke atas beberapa site, maksud mimpi menyusukan budak itu ialah saka. Hah? Saka? Maksudnya Pida ni nak didatangi saka atau Pida ni mencari saka atau macam mana ye? Pida pun tak faham. Lepas tu Pida buat deekkk aje.

Tapi apabila mak menyatakan mimpi yang sama kepada ustazah, dan ustazah tersebut memberitahu itu adalah tanda-tanda saka, Pida jadi terkesima sekejap. Saka?

Tanda-tanda lain bagi saka ialah ketika tidur gigi bergesel-gesel sampai berbunyi. Tanda itu ada pada Rania. Sebenarnya aktiviti tidur Rania yang suka menggigit-gigit gigi sampai berbunyi ketika tidur itu pun Pida dah pernah rujuk pada pawang Google. Menurut apa yang Pida baca, itu juga adalah tanda saka. Tapi, seperti mimpi Pida tersebut, Pida juga abaikan kelakuan tidur Rania tu sampailah pada ketika mak dirawat oleh ustazah pada waktu itu.

Pida pun memberitahu ustazah tentang mimpi Pida dan kelakuan Rania menggigit-gigit gigi ketika tidur. Ustazah cakap, itu tanda saka. Sekali lagi Pida terkesima. Saka? Masa ni mak, ab, Pida dan dua orang lagi adik Pida yang turut sama ikut hanya membisu. Seriusly tak tau nak cakap apa. Kami hanya berpandangan sesama sendiri sambil di atas kepala masing-masing penuh dengan tanda tanya.

Selepas 45 minit rawatan, ustazah membekalkan mak dengan air zam zam, air 30 juzuk, kismis dan habbatus sauda. Mak perlu mengamalkan minum air-air tersebut setiap hari.

Esok paginya, Pida mendapat mesej gembira daripada adik Pida yang mengatakan bahawa mak telah mengalami perubahan positif yang sangat ketara selepas pergi berubat semalam. Mak lebih kuat, lebih ceria dan lebih sihat. Alhamdulillah... kami sangat bersyukur pada Allah. Semoga mak terus sihat.

Dan tentang 'saka' yang diperkatakan ini, Pida memang tak tau nak komen apa. Mak dan ab pun blank. Tak tau nak cakap dari susur galur mana (kalau betullah ada 'saka' ini) sebab setahu Pida, atuk dan nenek Pida memang takde membela-bela ni. Tapi kalau nak cakap susur galur yang atas-atas sana, mungkin moyang kepada moyang kepada moyang nenek moyang Pida, wallahu'alam. Hanya Allah yang maha mengetahui.

Apa-apa pun, Pida hanya meminta perlindungan daripada Allah sahaja. Memang sudah menjadi amalan Pida sebelum tidur, baca Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah An-Nas, Surah Al-Falaq dan Surah Al-Ikhlas. Dan menjadi amalan juga Pida memulakan sesuatu dengan nama Allah. Tapi mana tahu mungkin selepas ini Pida pulak yang kena pergi berubat, sebab nak halang 'saka' ni. Huhu...


Kalau macam nilah perangai aku kat tempat awam, saka pun takut nak dekat.

Pusat rawatan yang diceritakan di sini ialah Pusat Rawatan Islam Sinar Zamdurrani yang diterajui oleh Al-Fadhil Ustaz Sharhan Shafie.



   

2 comments:

  1. Ustaz Sarhan ni selalu masuk TV

    MOGA2 IBU PN PIDA pulih sepenuhNYA
    Penyakit kanser memerlukan kekuatan diri
    dan tentulah sokongan suami, anak2 dan sdra mara sgt2 diperlukan

    Setiap penyakit ada ubatnya, yakinlah akan hadis tersebut

    ReplyDelete
  2. Salam Pida, yer Ustaz Sarhan ni sy penah jumpa kt Kelantan masa beliau wt ceramah mengenah Saka ni..dan beliau memang ada kebolehan dlm merawat penyakit dalaman spt saka walaupun sbnrnya sy xpenah pn berubat dgn beliau..sekadar melihat jer..

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...