Thursday, January 24, 2013

Setelah kau tiada...

Salam tiada,

Dua minggu terakhir ini merupakan hari-hari yang amat berliku dilalui oleh Pida. Jalan yang dilalui penuh kesedihan, kehilangan dan kekosongan.

Sungguh, itulah apa yang Pida rasa. Setelah pemergian mak, Pida sedar tiada lagi insan istimewa itu di sisi. Setiap hari Pida menangis, menangis dan menangis. Memang hiba rasanya kehilangan ibu.

Mesti ada yang bertanya, macam mana rasa kehilangan ibu. Kosong. Diri kosong, jiwa kosong, hati kosong. Kehilangan mak tiada ganti. Seperti yang pernah Pida nyatakan, tiada suatu kasih lain yang dapat menggantikan mak yang pergi.

Setelah mak pergi,  banyak perkara yang sebelum ini sering dilakukan bersama mak, kini tiada lagi :
  • Cium tangan mak, cium pipi mak, dan mendapat ciuman daripada mak. Bab ini yang paling Pida rindukan. Perasaan rindu ini kalau hadir, memang gila.
  • Berbual bersama mak tentang semua perkara. Mak seorang yang banyak idea ketika bercakap.
  • Berlawak dengan mak. Mak suka ketawa kalau Pida buat lawak. Selalu mak cakap, "Apalah kau ni Pida..." sambil ketawa.
  • Shopping dengan mak. Mak seorang yang sangat suka membeli-belah. Dan mak tak pernah lokek belanja kalau shopping dengan mak.
  • Merasa masakan mak. Tak taulah macam mana nak menghadapi raya kali ini. Biasanya maklah yang masak ayam masak kicap, rendang dan yang paling istimewa ialah sayur lodeh mak. Istimewa rasanya tak terbanding.
  • Mendengar nasihat mak. Mak tak pernah berhenti menasihatkan Pida dan adik-beradik yang lain tentang apa-apa juga perkara termasuklah hal rumahtangga.
  • Mengadu masalah dengan mak. Pida rindukan saat-saat Pida telefon mak semata-mata nak mengadu Pida boring kat pejabat hari itu. Dan mak pasti akan bagi penyelesaian walaupun dengan hanya mendengar sahaja.
  • Dibebel oleh mak. Kalau mak datang ke rumah Pida, selalunya mak akan berleter sebab fridge Pida penuh sampai tak boleh masuk makanan yang mak bawa dari kampung. Yang bestnya, lepas tu mak kemas dan bersihkan fridge tu sampai clear.
  • Macam-macam kenangan lain yang tak mungkin dapat dilakukan  lagi selepas ini.

Betapa terlalu banyak kenangan manis bersama mak. Insan mulia yang telah melahirkan dan membesarkan Pida sehingga mempunyai kehidupan sendiri. Pida amat sedih apabila memikirkan bahawa anak-anak Pida tidak akan dapat menikmati kasih sayang mamaneh mereka lagi.  Memang terasa sungguh kehilangan mak.

Tapi sekurang-kurangnya Pida bersyukur kerana Allah telah memberikan Pida peluang untuk menjaga mak ketika mak sakit, dan yang paling mengesankan ialah apabila Pida diberi kesempatan menghadap saat mak pergi menemui Ilahi dalam keadaan kami semua pasrah, redha dan bergantung kekuatan antara satu sama lain.

Hanya orang yang sudah kehilangan ibu tahu macam mana rasanya kesedihan ini. Lebih-lebih lagi Pida memang sangat rapat dengan mak. Hakikatnya sekarang tiada lagi mak di sisi kerana mak telah tiada lagi di dunia ini. Perit tapi itulah hakikat.

Semoga Allah menempatkan mak dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa dan diletakkan di dalam syurga yang kekal abadi.

Buat mak yang tiada, Pida amat merinduimu. Pida amat menyayangimu. Selalu.




Lagu kenangan Pida dan mak - kredit untuk pemilik video.


No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...