Sunday, January 20, 2013

Monolog untuk mak yang tiada

Salam monolog,

Mak,

Alhamdulillah Pida dah berjaya laksanakan majlis tahlil dan yassin untuk mak. Pida buat di surau taman Pida.

Ramai yang datang, mak. Memang murah rezeki mak. Ramai yang datang bermakna ramai yang mendoakan untuk mak dan bersedekah pahala bacaan Al-Quran untuk bekalan mak di sana.

Mak,

Kalau nak ikutkan hati yang rapuh ini, entah bilalah Pida boleh berhenti menangis. Sungguh, mak. Air mata menjadi teman setia Pida saat ini.

Tapi mak janganlah bersedih... air mata Pida bukanlah air mata yang menidakkan ketentuan takdir, sebaliknya ia adalah air mata kerinduan daripada seorang anak yang amat merindukan ibunya yang disayangi.

Mak,

Walaupun mak dah tiada, namun Pida masih merasakan kasih sayang dan restu mak. Betapa istimewanya mak sehinggakan tiada suatu kasih lain pun yang dapat menandingi kehebatan kasih mak.

Mak,

Terlalu banyak jasa dan pengorbanan mak pada kami semua. Bukan sedikit penat lelah yang mak tanggung dalam membesarkan kami tapi mak pernah menyatakannya.

Mak,

Pida terlalu merinduimu. Rindu ini umpama gunung yang membebani. Tak tertanggung, mak. Sekejap sahaja rupanya kita dapat bersama di dunia yang fana ini. Semoga kita dapat bersua kembali di alam abadi.

Mak,

Bersemadilah mak dengan aman. Hadirlah selalu dalam mimpi-mimpiku... seperti hari itu. Walaupun hanya sesaat, namun pandangan kasih dalam senyummu sudah cukup mengubat rindu.

Mak,

Semoga Allah menempatkan mak di tempat para solihin. Semoga inilah kebahagiaan yang mak kecapi kini. Jangan bimbangkan kami, kami berjanji menjadi anak soleh sejati.

Al-Fatihah buat mak yang tiada.


No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...