Wednesday, August 1, 2012

Cepatlah sembuh wahai emak - Ramadhan di homestay

Salam ramadhan,

Bulan Ramadhan pada tahun ini berbeza dengan tahun-tahun yang lalu. Ini kerana beberapa hari sebelum bulan puasa, doktor yang merawat emak menasihatkan emak agar menjalani rawatan radioterapi sebanyak 20 kali lagi bagi memastikan emak betul-betul pulih.

Masa mak bagitau Pida tentang hal ini, Pida sedih. Rasa sedih sangat sebab mak perlu mengikuti sesi radioterapi sebanyak 20 kali! Hari tu dah buat 5 kali, ini tambah lagi 20 kali. Aduh... tak tau nak cakap apa masa mak telefon Pida masa tu. Pida menangis je tanpa pengetahuan mak di hujung talian.

Tapi mak memang seorang yang berjiwa pejuang. Mak kuat, mak tabah dan mak sabar menghadapi dugaan ini. Mak bersetuju untuk mengikuti 20 sesi lagi rawatan radioterapi di Hospital Pantai Ayer Keroh.

Sewaktu mak buat 5 kali sesi radioterapi dulu, setiap hari mak dan ab berulang-alik dari rumah ke Hospital Pantai Ayer Keroh untuk 5 hari tu. Setiap perjalanan sehala mengambil masa 1 jam setengah. Tapi sekarang ni mak tak larat nak ulang-alik setiap hari selama 20 hari, tambah-tambah lagi pada bulan puasa ni.

Jadi mak dan ab memutuskan untuk mencari sebuah rumah homestay yang boleh disewa sepanjang tempoh rawatan mak selama 20 hari itu (rawatan 5 hari berturut-turut, cuti Sabtu Ahad, dan sambung lagi sehingga cukup 20 kali. Bersamaan 4 minggu).



Inilah Homestay Kami di Ayer Keroh. Rumahnya sangat cantik dan besar. Sangat selesa. Kau ingat Pida gembira ke masa bergambar ni? Tau tak betapa hati Pida menangis sebab kasihan pada mak dan ab yang terpaksa sampai sewa homestay semata-mata nak pergi berubat? Tau tak betapa sayunya hati Pida di kala melihat mak dan ab yang terpaksa meninggalkan rumah sendiri dalam tempoh sebulan ini? Sangat sedih ok.




Inilah seorang suami dan bapa yang sungguh mulia. Ab begitu setia dan tidak pernah jemu menemani mak pada setiap saat dan waktu terutama ketika mak pergi menjalani rawatan. Ab terpaksa meninggalkan tugas rutinnya sebagai pengerusi surau di taman pada bulan Ramadhan ini. Ini satu lagi yang buat Pida hiba sangat. Biasanya dalam bulan Ramadhan, Ab sibuk menguruskan solat tarawih dan urusan-urusan surau yang lain. Tetapi pada Ramadhan kali ini, Ab bersolat tarawih di tempat baru iaitu surau yang berdekatan dengan rumah homestaynya. Aduhai... apasal air mata Pida jatuh berjurai-jurai ni...



Pida rasa sedih sangat sebab kami adik-beradik tak dapat sentiasa berada bersama mak dan ab. Tapi setiap minggu kami pastikan ada di antara kami yang balik. Adik-adik Pida yang bujang-bujang tu memang setiap minggu balik atau lepak sahaja di homestay. Yang dah berkeluarga macam Pida ni boleh balik 2 minggu sekali tapi kalau Pida rasa nak balik kampung, Pida balik je.



Masa datang ke homestay mak minggu lepas, dapat la Pida anak-beranak berbuka puasa bersama. Rania dan Aqil pun dapat solat berjemaah bersama Tokyi dan Mamaneh. Aqil... khusyuknya kau nak... doa apa yang Aqil baca tu?



Rania boleh tak kau jangan kelam kabut terkeseng-keseng masa baca doa? Cuba tengok Aqil tu... maintain khusyuk.



Selepas habis baca doa, kita bergambar. Sufi kenapa mulut muncung macam bontot ayam tu? Sufi pun dah pandai camwhore gedik-gedik jugak? Aqil kenapa kau pegang Al-Quran tu terlabik?



Pun begitu, Pida bersyukur kerana mak memberikan respon yang positif terhadap rawatan radioterapi yang dijalaninya sekarang. Dan Pida gembira juga kerana mak dan ab suka dengan kehidupan baru di taman perumahan homestay ini. Mak cakap, dia bercuti sebenarnya. Setiap petang jalan-jalan pergi round-round sekitar Melaka. Jadi orang Melaka la mak dan ab sebulan ni. Tapi Pida tau, mak sebenarnya rindu pada rumah sendiri. Biasalah tu.

Oh ye, pada kesempatan ini, Pida nak mengucapkan jutaan terima kasih kepada pemilik Homestay Kami. Mereka adalah pasangan guru yang menetap di belakang rumah homestay mak Pida tu. Oleh kerana mereka tahu tujuan mak menyewa homestay itu adalah untuk menjalani rawatan harian, mereka tak kisah dengan harga bayaran yang mak tawarkan. Harga yang jauh lebih rendah daripada yang sepatutnya. Mungkin juga mereka rugi.

Kalau nak diikutkan dari sudut bisnes, memang tak untung la tuan rumah homestay ni dengan bayaran yang diterima daripada sewaan mak dan ab. Tapi dek kerana kemurahan hati dan kemuliaan peribadi, pemiliknya ini sudi menyewakan pada kadar yang mampu ditanggung mak selama sebulan atas dasar timbang rasa dan simpati. Semoga Allah melimpahkan rezeki yang berlipat kali ganda kepada pemilik homestay ini.

Buat mak dan ab, apa lagi yang boleh Pida katakan... Pida doakan mak dan ab diberkati Allah dan semoga mak cepat sembuh. Ab, terima kasih kerana menjaga mak. Kami tak mampu berada di sisi mak pada setiap masa. 

Namun Pida boleh duga, mak dan ab tak menganggap ini sebagai satu kesulitan. Baguslah. Pida tau mak dan ab gembira sebab kami adik-beradik selalu datang jenguk pada setiap minggu.

Mak dan ab tau kami akan menziarahi mereka bila-bila masa saja ada peluang walaupun sehari. Sekarang, jarak perjalanan bukan pemisah lagi bagi kami. Yang mengekang hanyalah waktu yang sentiasa cemburu.

Mak, insya Allah hari raya nanti kita akan dapat bersama dalam tempoh yang lama. Pida seronok tengok keluarga kita semakin akrab sekarang. Yang sedia erat bertambah mantap gitu. Syukurlah.



Mak, dengar cakap doktor ye. Cepat-cepat sembuh. Kalau ada masa, Pida pasti akan pergi jenguk mak dan ab. Nanti bila dah balik rumah, kita kemas rumah cantik-cantik ye!


Sayang mak!

Sayang ab!






4 comments:

  1. mak kakak pida mmg kuat dan tabah orgnya :)

    err..yg dlm sangkar tu pun kena duk homestay sekali ke?

    ReplyDelete
  2. cikCT, mak memang berjiwa kental sebab mak redha dengan ujian ini.

    Kucing tu memang mak jaga, tapi sekarang adik saya yang jaga sementara mak di homestay. Kucing tu sebenarnya kucing lumpuh hehe.

    TQ dear ;*

    ReplyDelete
  3. Semoga ibu Pida akan segera sembuh.
    Ibu dan bapa tiada duanya di dunia ini.
    Berbaktilah kpd mereka .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharunya saya baca komen cikgu.

      Terima kasih.

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...