Saturday, August 11, 2012

Johari Pain in pain

Salam johari,

Sekarang ni sedang kecoh mengenai kisah seorang pemuda harapan bangsa yang bernama Johari Pain yang bertaruh untuk mengerat bibirdnya jika Pandelela menang pingat Olimpik bagi acara terjun 10m.

Johari membuat status itu melalui akaun laman sosial Facebooknya beberapa jam sebelum Olahragawati Sukma 2012 itu berentap.

Nak dijadikan cerita, Pandalela menang pingat! Walaupun pingat gangsa, namun ia tetap pingat derrr!

Kemenangan membanggakan Pandelela ini telah menjadi kegembiraan kepada keseluruhan 28 juta orang rakyat Malaysia kecuali sorang je iaitu Johari Pain.

Johari Pain cuak?

Mana tak cuaknya bila status yang mungkin diniatkan untuk bergurau atau sekadar mencabar semangat atlet sehingga sanggup mempertaruhkan bibirdnya; telah dituntut secara serius oleh sebilangan rakyat Malaysia yang lain. Siap bersusah-payah buat page kat Facebook lagi kau.

Diorang tuntut agar Johari Pain betul-betul memotong bibirdnya atau Janji Ditepati. Hahahaha.

Pada Pida, ini cuma kes kecik je. Kes budak tak matang yang tulis status ikut hati bukan ikut otak.

Mungkin Johari Pain berasa skeptikal dengan kemampuan atlet negara di Olimpik khususnya Pandelela untuk membutirkan pingat buat Malaysia. Jadi dia sesedap mulut je cabar dengan cara sedemikian.

Mungkin juga Johari Pain semata-mata niat bergurau dalam mengikuti perkembangan Olimpik semasa. Mungkin dia ingin berlawak atau mencari tumpuan dengan mengumpul LIKE sebanyak mungkin.

Malangnya percaturannya tersilap sehingga memakan diri. Ada pulak pihak yang benar-benar menjadikan ini suatu isu. Imbecil

Pada Pida tak payahlah sampai masuk surat khabar. Rajin benar wartawan Sinar Harian paparkan isu sebegini.

Pida no komen. Cuma Pida rasa lain kali kita semua kenalah gunakan otak dalam melakukan apa jua perkara. Jangan bertindak bodoh. Dan tak sepatutnya memperlekehkan kemampuan orang lain sehingga menawarkan bibird sendiri sebagai korban. Hahaha.

Johari Pain sudahpun meminta maaf daripada seluruh rakyat Malaysia berhubung isu ini melalui laman Twitternya.

Sudahlah Jo, jadikan kes ini sebagai pengajaran. Yang pertama, guna otak sebelum buat sesuatu. Fikirkan kesan di kemudian hari. Kan orang tua-tua selalu berpesan, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan  binasa. Tapi ni bukan badan yang binasa, bibird yang bakal binasa.

Yang kedua, jangan perkecilkan kemampuan orang lain. Walaupun kita tak suka, tapi jangan zahirkannya melalui kutukan atau cabaran yang entah apa-apa. Sekurang-kurangnya orang tu terjun dengan minimal splash, kalau kau mesti dah berdebush macam cempedak jatuh.

Yang ketiga, bibird tu cuma ada satu tu je. Tak ada galang ganti. Kalau putus jari telunjuk masih ada jari tengah. Kalau hilang kaki kanan masih ada kaki kiri. Tapi kalau hilang bibird? Lu pikir la sendiri.

Raya pun tinggal minggu depan je. Pergilah tolong mak kau cari buluh untuk dibuat lemang. Tapi baik-baik jangan sampai terkerat bibird!
posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. like ur statement ttg, jgn rendahkan kemampuan org.... like like!!

    ReplyDelete
  2. Nazar yg membawa mudarat spt itu tidak patut diteruskan. Dia kena beli lidah palsu, dan boleh dikerat di depan sidang media.

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...