Saturday, March 16, 2013

Telah pergi Pida ke Hari Kraf Kebangsaan 2013

Salam kraf,

Hari Kraf Kebangsaan (HKK) 2013 baru sahaja berlangsung. Pida turut tak ketinggalan mengunjungi pameran dan jualan bagi acara tahunan ini yang diadakan di Kompleks Kraf Jalan Conlay, KL.



Walaupun Pida tak berapa meminati barangan kraftangan tradisional, namun Pida seronok juga dapat bersama-sama pengunjung lain merasai kemeriahan Hari Kraf Kebangsaan yang diadakan ini. Pida pergi bersama kawan-kawan opis, naik van opis, dari opis.

Bagi pengunjung yang datang berkumpulan secara rasmi dari agensi-agensi atau rombongan Kak Peah, senarai nama sudah diberikan terlebih dahulu kepada pihak penganjur. Tujuannya ialah untuk memberikan perkhidmatan pemandu acara yang akan membawa rombongan tersebut ke tempat-tempat utama seperti muzium kraf dan dewan pameran utama.

Selain itu, yang paling best ialah pihak Kraf Malaysia memberikan pek cenderahati kepada pengunjung berkumpulan yang berdaftar ini berupa buku program, air mineral, kek muffin dan hadiah kraftangan penanda buku.





Mari Pida bawak kau berjalan-jalan di sekitar pameran HKK 2013. Yuk!

Ini pintu masuk utama ke dewan pameran. Cantik. Berukir-ukir gitu. Penampakan unsur tradisional jelas kelihatan di situ.

Ukiran berat dan sarat menghiasi siling ruang pameran, menyerlahkan kemewahan seni tradisi ukiran Melayu.




Antara pameran yang dipertontonkan ialah hasil kraf yang telah diiktiraf oleh Unesco sebagai warisan kraf dunia. Hasil-hasil yang diiktiraf ini datang dari seluruh dunia dan pengujung berpeluang menyaksikannya di pameran Hari Kraf Kebangsaan 2013 ini.


Antara warisan kraf dunia yang dipamerkan
Pakaian yang indah ini adalah hasil buatan tangan.










Ini gerai cenderamata. Pengunjung boleh membeli barangan kraf seperti pasu porselin dan barang perhiasan rumah di sini. Pida tak membeli apa-apa, masuk pun tidak. Ambik gambar dari jauh suda!

Ini pun kedai cenderamata jugak. Kat sini lagi banyak barang. T-shirt, keychain, fridge magnet, bunga-bunga, barangan kaca dan macam-macam lagi barangan yang semuanya cantik-cantik belaka. Dan agak mahal juga. Tak mampulah Pida nak membelinya.

Ini ialah labu sayong gergasi. Ia digunakan oleh mak gergasi untuk mengisi air minuman bagi kegunaan keluarga gergasi. Anak gergasi dengan mudahnya menogok air dari labu sayong gergasi ini seperti anak manusia menogok botol susu.

Di sebelah labu sayong gergasi itu terletak muzium yang menempatkan bahan pameran dan artifak barangan tembikar dan tanah liat. Namun pengunjung tidak dibenarkan mengambil gambar; cukup dengan merakamkan segalanya dengan kamera minda. Wah.

Macam-macam ada di HKK 2013 ini. Antara yang paling menarik perhatian Pida ialah keris warisan Melayu ini.

Ini ialah keris pelbagai jenis yang dibawakan khas ke HKK 2013 ini oleh Mateng Sasro Enterprise yang bertempat di Bukit Piatu, Melaka. Pemiliknya adalah lelaki yang gagah perkasa itu iaitu Encik Abdul Rahman Mohamad (Encik glamour tau masuk blog saya!)



Macam-macam jenis keris, pisau dan parang ada. Nak sembelih lembu, nak potong bendi, nak cukur janggut, waima nak pancung kepala orang pun ada jual.

Keris bersarung perak. Pida tak pasti sama ada keris-keris ini adalah untuk dimaharkan ataupun tidak. Jika ya pun untuk dimaharkan, mesti nilainya sangat tinggi mencecah ribuan ringgit.


Keris luk 1 ini sungguh cantik. Menurut En. Abdul Rahman, pada zaman dahulu keris bertinta emas seperti ini hanya digunakan oleh sultan-sultan sahaja. (Pakcik memang ada gaya-lah!)

Pedang.
Pedang juga (dari booth pameran bersebelahan).

Kau tau apa nama senjata ni? Ini namanya tekpi. Pida pun baru tau bahawa dunia Melayu ada senjata bernama tekpi ni. Kau ingat ringan macam remote astro? Berat ooo... yang En. Abdul Rahman pegang ni beratnya lebih daripada 10 newton.

Keris-keris ini adalah keris yang pernah masuk pertandingan (dari booth bersebelahan). Pertandingan apa kautanya? Pertandingan keris la, takkan pertandingan bayi comel pulak.


Ok, habis cerita keris. Penghargaan dan terima kasih untuk Encik Abdul Rahman kerana sudi melayan Pida yang banyak keletah bertanya itu ini. Dahlah tu, sekejap aku panggil beliau encik, sekejap panggil pakcik. Nasib baik aku tak kena hayun dengan tekpi :p

Kita tengok apa lagi yang ada di pameran HKK 2013 ini.


Barangan tembaga. Buaya tembaga tidak termasuk dalam senarai barang pameran ye.







Sebenarnya banyak lagi bahan pameran seperti batik yang ditempatkan khas di satu khemah. Tetapi oleh kerana Pida tak minat batik (sama ada pakaian batik mahupun produk daripada batik), maka Pida cuma jalan sekali lalu aje kat kawasan batik tu. Gambar pun tak sempat nak ambik. Banyak sangat booth sampai rasa sengal kaki nak berjalan.

Ada juga khemah khas yang menunjukkan demonstrasi masakan dan cara pembuatan kuih tradisional seperti kuih cakar ayam, kuih koya, bubur sum sum, kuih bakar dan pelbagai lagi. Tapi Pida cuma beli kambing bakar je sebab favourite Pida ialah kambing. Kalau dapat makan kambing tu memang heaven la Pida rasa.

Selepas lebih 2 jam berada di sini, akhirnya Pida pulang. Best jugak dapat bersama-sama memeriahkan HKK 2013 ni. Bagi kau yang tak berkesempatan mengunjungi HKK 2013 ini, in shaa Allah tahun depan ada lagi. Tapi kalau tak pergi pun tak rugi pun... hahaha. Jahatnya kamu.

Kraf Malaysia - kebanggaan kita.



No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...