Tuesday, July 2, 2013

Sibuknya menguruskan majlis ab!

Salam sibuk,

Alhamdulillah, syukur setinggi-tingginya ke hadrat Allah SWT kerana atas limpah kurnia dan izin-Nya, Pida dan keluarga dapat membuat majlis pernikahan ab dengan ummi pada 29 Jun lalu.

Dalam entry kali ini, Pida cuma nak ceritakan kisah kami adik-beradik semasa menguruskan persiapan untuk majlis pernikahan ab. Kitorang berlapan ni la yang sibuk bizi giler tapi best seronok giler. Cakap pun dah macam orang gila.

Semua urusan barang-barang hantaran, kitorang adik-beradik yang buat sendiri. Kitorang cuma ada masa 2 minggu aje untuk menyiapkan hantaran. Itu selepas tarikh nikah diputuskan. Memang sibuk giler masa tu, dah lah masing-masing kerja, apa-apa hal bincang kat wassap je. You see? Very the bizi!

First step, lantik pengerusi jawatankuasa majlis. Tak nak buang masa undi siapa-siapa, Pida terus lantik diri sendiri jadi pengerusi. Tak nak buang masa lantik biro-biro. Semua sekali aku lantik jadi biro logistik, biro kewangan, biro jemputan dan biro tugas-tugas khas. Semua kena buat kerja. (Kitorang 6 beradik + 2)

Tapi diorang ni jenis tak dengar cakap pengerusi. Kalau aku cakap tu adaaaaa je nak bangkang. Bengkek betul siot. Tak hormat pengerusi langsung. Siap kutuk depan-depan tuuuu!


Ini chat wassap ajk-ajk majlis tentang jurugambar yang akan merakam detik-detik bersejarah.

Ini time nak pilih warna baju. Pida sebagai pengerusi cadangkan kitorang semua pakai warna putih. Pida rasa warna putih macam cantik dan harmoni sangat. Saja nak keluar dari kotak yang selama ini orang kata putih untuk berkabung. Tapi tengok? Diorang ni bukan nak dengar cakap pengerusi. Siap nak singkirkan aku lagi nak buat AGM!

Amboi amboi amboi... sedapnya ngutuk aku sebagai pengerusi kan? Nko kata aku tido eh?
Siap kutuk aku lembab macam siput babi lagi.  Aku pegi jamban la!

Yang ini memang ada cerita. Diorang sibuk bincang-bincang kat wassap, panggil-panggil pengerusi, pengerusi takde. Sempat lagi ngutuk aku tu. Cilanat. Dekat sejam jugak la. Rupanya- pengerusi terkunci kat dalam jamban opis! 


Betul! Tak tipu! Pida terkunci kat dalam toilet. Lebih malang, time tu dah pukul 5, semua orang dah balik (sila rujuk ayat Pida "Pengerusi merajuk 15 minit, nyawa yilek!). Pida dengan sorang lagi staf yang sama-sama terkunci tu  ketuk-ketuk pintu, jerit-jerit mintak tolong. 

Akhirnya ada juga hamba Allah yang dengar ketukan yang kuat tu dan pertolongan pun sampai. Peh... aku dengan takde henfonnya, dengan takde kertas dan pennya, korang sedap-sedap kutuk aku kat wassap eh?

Ok, berbalik pada cerita persiapan majlis pernikahan ab. Sebenarnya Ab dah pesan, jangan susah-susah, tak payah hantaran pun tak apa, yang nak kawin ni orang tua aje.... Alaaa sedihnya aku dengar ab cakap macam tu.

Orang tua ke orang muda ke, kalau dah namanya pengantin, mestilah kena ada hantaran barulah cantik. Lagipun semua dah sepakat barang-barang hantaran tu adalah sebagai hadiah anak-anak kepada bonda kami nanti.

So, dalam masa 2 minggu itu, kami memang sangat menyibukkan diri. Nasib baik kitorang ni dekat-dekat walaupun berlainan poskod. Sesekali berjumpa juga waktu tengah hari tu untuk beli barang-barang hantaran.


Bersibuk-sibuk mencari barang-barang hantaran untuk ab.

Pengerusi yang gila kuasa sedang mengarahkan ajk mengambil itu dan ini. 

Keluarlah kami 3 beradik perempuan yang anggun dan menggiurkan ini ke pasar raya yang berdekatan. Kitorang ni dari 3 DUN yang berlainan. Terpaksa keluar jugak sebab masa memang sangat suntuk dan terhad. Tu pun tak sempat nak makan sama-sama sebab dah masuk waktu kerja. 


Dah lama tak shopping kawin. Teringat dulu masa Pida nak kawin, mak la orang yang paling sibuk ke sana ke mari beli dan cari barang-barang pengantin. Oh ibu... kau disiram bayu pagi...

Ok, ini sahaja untuk bahagian kesibukan ini. Insya Allah nanti Pida buat entry lain mengenai barang-barang hantaran dan suasana sekitar majlis.

Kalau tak nak ketinggalan cerita Pida ni, jadilah follower blog gonjol ini. Hua hua hua!

1 comment:

  1. eh tu kat warta bangi ek. nape tak ajak ai skali. leh tlg sibuk... haha =)

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...