Monday, July 8, 2013

Album pengantin ab dan ummi

Salam pengantin,

Dalam entry kali ini, Pida ingin berkongsi detik-detik indah dan syahdu sepanjang berlangsungnya majlis pernikahan ab dengan ummi pada 29 Jun 2013 yang lalu.

Semoga kenangan indah ini akan terus berkekalan sehingga ke akhirnya. Amiin.


Sebelum berangkat ke rumah pengantin perempuan. Perasaan masa ni... sangat teruja tapi ada rasa sebak sikit. Sebagai pengerusi, Pida bawak sirih junjung. Oh ye, sut Pida anak-beranak tu dibeli siap di Bazar Pakaian di Bandar Maharani Muar.

Jalan kaki aje ke rumah pengantin perempuan, tapi ab naik kereta la. Kan Pida kata dekat je, jaraknya cuma sekotak air laici aje.
Wakil keluarga pengantin perempuan iaitu abang ummi.
Gabra je nampak ab nih.
Upacara akad nikah sedang dilangsungkan. Masa ni air mata Pida dah meleleh-leleh dah.
Alhamdulillah, dengan sekali lafaz, ab telah berjaya menjadi suami kepada ummi.
Ab sedang membaca lafaz ta'lik kepada ummi.
Ab menyampaikan mahar RM22.50 yang digubah oleh ab sendiri. Oh soo sweet and yet sooo touching.




Yang peluk ab tu ialah abang ab, Wak Mat.
Tahniah bapak... cantik bini bapak.
Tahniah bapak... cantik bini bapak.
Tahniah bapak... cantik bini bapak.
Tahniah bapak... cantik bini bapak. Eh, tercopy paste pulak. Sebenarnya bapak... Pida nak bilang, bapak dan ummi macam pinang dibelah dua gitu.
Anak cucu segera buat ummi :) Jangan bimbang ummi, kitorang ni semuanya sopan-sopan belaka terutama Pida. Tak caya tanya ab.
Ab menyarungkan cincin ke jari ummi. So sweet.
Yang masih bujang. Lelong! Lelong! Dua singgit, dua singgit!
Gwiyomi buat ummi.
Perkenalkan ummi, anak-anak Pida; Rania, Aqil dan Sufi. Ye mereka memang comel. Doktor kata keturunan. (uwekkk)



















Kitorang balik dulu ye ab, ummi.


Siapa nak dia?




Yang sebenarnya, semakin banyak kali Pida tatap gambar-gambar ni, semakin terharu dibuatnya. Macam yang Pida cakap hari tu la, perasaan bercampur-baur. Terharu, gembira, seronok, sedih, hiba,...

Tak semua orang berpeluang merasai pengalaman hidup seperti keluarga Pida ini. Iaitu melihat bapa kita berkahwin kembali setelah pemergian mak kita yang sangat disayangi. Sebenarnya kami adik-beradiklah yang menyuruh ab berkahwin lagi kerana kami merasakan itulah takdir yang terbaik bukan sahaja untuk ab, malah untuk kami semua.

Lagipun Pida teringat dulu masa Pida belajar Munakahat dalam kitab Mutalaál Badrin, masa tu Pida darjah 6 sekolah agama negeri Johor, ada satu bab dalam kitab tu yang menyebut tentang kewajipan anak-anak mencarikan isteri baru untuk si bapa yang kematian isteri (ibu kita). Bab itu ialah bab I'faf.

Jadi kami buat semua ini semata-mata kerana Allah jua dan semoga perkahwinan ini mendapat rahmat dan hidayah daripada Allah dan mengurniakan kebahagiaan kepada kami semua di dunia dan di akhirat.

Jangan bimbang tentang kasih sayang kami terhadap mak. Kasih kami tetap sehangat dulu, malah kini lebih hangat daripada biasa. Mak tetap kekal bersemadi sebagai insan teristimewa buat kami sehingga ke akhir hayat dan semoga kami dapat berjumpa mak di akhirat sana nanti.

Dan jangan bimbang tentang kasih sayang kami terhadap ummi. Kami sangat menyayangi ummi; malahan panggilan ummi yang dipilih oleh ummi sendiri benar-benar meresap ke dalam jiwa kami untuk mengasihinya seperti mana kami mengasihi mak.

Buat ab, terima kasih kerana lebih memikirkan kami anak-anak dalam memilih pengganti mak di dunia ini. Kami tahu ab bukan hanya memilih untuk diri ab sendiri, malah yang lebih penting lagi untuk semua anak dan cucu ab.

Wahai Allah, limpahkanlah rahmat dan keredhaan-Mu kepada kami - dulu, kini dan selamanya.

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...