Monday, December 22, 2014

Sofea Dan Kacang Ajaib the theater

Salam teater,

Hujung minggu yang lalu, Pida mengajak anak-anak dan bapaknya sekali menonton teater kanak-kanak berjodol Sofea Dan Kacang Ajaib.


Teater ini dipersembahkan oleh pelajar-pelajar tahun dua diploma Fakulti Teater Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (Aswara) sebagai projek penilaian mereka. Cerita ini adalah inspirasi daripada kisah dongeng budak-budak yang terkenal, Jack And The Beanstalk.


Sudut kecil ini menempatkan poster teater, senarai nama pelajar-pelajar yang terlibat dan tenaga pengajar yang bertanggungjawab sehingga terpentasnya teater ini.


Teater ini dipertontonkan di studio Black Box Aswara. Ingatkan tak ramai, rupanya ramai jugak penonton yang hadir membawa anak-anak. Pida dapat tahu mengenai teater ini menerusi hebahan di radio KLFM, dan selepas itu esoknya Pida tengok Selamat Pagi 1Malaysia di TV1 (Pida kan tak dengar radio-radio swasta yang banyak sampah tu, so Pida layan KLFM dan radio-radio kerajaan je sebab banyak info dan lagunya pun best-best).

Daripada tercongok menunggu giliran masuk ke studio, lebih afdhallah bergambar dahulu. Dapat juga update facebook.

Setiap pembelian tiket disertakan sekali buku program teater Sofea Dan Kacang Ajaib ini. Harga tiket untuk dewasa ialah RM10, sementara kanak-kanak dari umur 7-12 tahun RM5. 

Selepas kira-kira setengah jam tercongok di depan pintu studio, penonton akhirnya dijemput masuk. Laaa... ingatkan besar, rupanya kecik kenot aje studio ni. Kapasiti maksimum dalam 100 orang je. Yang bestnya, kanak-kanak disuruh duduk bersila di depan pentas. Maka Rania dan Aqil pun duduklah bersila mengadap pentas.

Cerita ini memang ramai yang dah tahu. Jadi tak payahlah Pida ceritakan. Buat penat aku je. Kau bukak google, kau search tajuk Jack And The Beansprout, pastu kaubacalah. Tapi untuk entry kali ini, Pida belanja kau tengok adegan-adegan menarik teater ini.











Demikianlah tuan-tuan dan puan-puan, kisah Sofea Dan Kacang Ajaib. Persembahan selama sejam ini berjaya menarik perhatian kanak-kanak dan mak bapak menyaksikan persembahan pentas bertaraf semi-profesional.

Pada Pida, persembahan teater ini berada di tahap biasa-biasa sahaja. Namun penghayatan pelakon yang terdiri daripada pelajar-pelajar (amatur) sangat membanggakan. Mereka sangat yakin dan berjaya membawa watak masing-masing dengan cemerlang.

Cuma Pida rasa sepanjang sejam teater ini dimainkan, tiada satu adegan yang boleh disifatkan sebagai klimaks kepada keseluruhan cerita. Pida menjangkakan akan ada satu dua adegan yang betul-betul merangsang adrenalin penonton.

Sekurang-kurangnya semasa pokok kacang ajaib tu muncul, ia lebih WOW gitu. Ataupun watak gergasi lebih menyerlah, lebih besar dan lebih gagah. Mungkin warna pakaian gergasi boleh dibuat lebih garang seperti warna merah.

Pada Pida lagi, adegan yang paling menarik ialah adegan kumpulan kelawar. Kelakar dan nakal!


Pokok kacang ajaib yang muncul jauh di belakang pentas.

Gergasi yang memikat kanak-kanak. Setiap hentakan tapak kaki siap ada sound effect. Dum! Dum! gitu.

Tentang pakaian pelakon pula, Pida rasa skirt pendek yang dipakai oleh pelakon-pelakon yang membawakan watak kawan-kawan Sofea agak keterlaluan kot... Taulah bawak watak budak-budak, tapi tak semestinya budak-budak kena pakai skirt pendek untuk nampak gigirl. Seksi tau! Lagipun kan diorang tu memang bukan budak kecik,... malu jugak Pida melihatnya. Patutnya... ah isi sendirilah tempat kosong ni.

Duduk di kerusi penonton, Pida memberikan 4 bintang daripada 5 bintang kepada teater ini. Walaupun 5-6 kali jugak Pida sangap, namun itu bukan petanda teater ini boring. Mungkin sebab bukan genre Pida, tu yang sangap tu, padahal penonton lain terutamanya kanak-kanak kelihatan sangat terhibur.

Tapi yang paling best tentang teater ini ialah penggunaan live band untuk lagu dan sound effect. Memang superb! U know how much I love music!


Kumpulan muzik yang mengiringi persembahan teater untuk lagu dan kesan bunyi. Memang best! Barulah rasa betul-betul teater, tak macam persembahan biasa yang menggunakan radio kaset.

Bagi Rania, Aqil dan Sufi, pengalaman menonton teater merupakan kenangan manis buat mereka. Pida percaya diorang meminati teater selepas ini. Insya Allah kalau ada persembahan teater kanak-kanak lagi, Pida akan bawak diorang lagi.

Tahniah dan syabas kepada semua yang terlibat dalam pementasa teater ini. Double jempol untuk kamu semua!!!




No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...