Saturday, September 7, 2013

Cerita sedih Rania ditinggalkan van sekolahnya

Salam ditinggalkan,

Semalam Rania mengadu kepada Pida yang dia telah ditinggalkan oleh makcik van sekolahnya untuk pergi ke sekolah kebangsaan. Untuk pengetahuan, Rania bersekolah agama pada waktu pagi, kemudian transit di sekolah agama tersebut sebelum meneruskan sesi sekolah kebangsaan dengan menaiki van sekolah yang disediakan oleh pihak sekolah agama.

Namun semalam Rania menceritakan bagaimana dia ditinggalkan oleh makcik van di sekolah agama dan dia terpaksa berjalan kaki ke sekolah kebangsaan pada waktu tengah hari buta ketika orang sedang bersiap sedia pergi solat jumaat.

Ya Allah, rasa terputus tangkai jantung Pida mendengar cerita Rania itu. Kasihannya pada anak aku yang masih kecik itu terpaksa jalan kaki sorang-sorang pada waktu tengah hari sunyi dengan menyandang beg sekolah yang beratnya 2 kg!

Sebaknya bila dapat tau tentang perkara itu. Pida tanya dia, kenapa makcik van tinggalkan dia di sekolah agama? Rania bagitau Pida dia tersalah sarung pakaian, kemudian dia berpatah balik ke bilik persalinan dan pada masa itulah dia ditinggalkan.

Pida tanya dia lagi, Nia tak bagitau kawan ke suruh makcik van tu tunggu Nia sampai Nia datang. Nia cakap dia dah bagitau kawan tapi akhirnya dia tetap ditinggalkan.

Ya Allah... waktu tu lebih kurang pukul 12.30 hingga ke pukul 1.00 tangah hari. Menyedari dia telah ditinggalkan, dia gigih berjalan kaki sorang-sorang dalam panas-panas tu ke sekolah kebangsaan yang letaknya hampir 1 km dari sekolah agama tersebut.

Aduh... memang menangis Pida dengar cerita Rania tu. Sedih dan hiba sangat apabila memikirkan tentang keadaan dia pada masa itu. Dahlah kena tinggal, terpaksa berjalan kaki sorang-sorang, waktu tengah hari panas, bawak beg berat dan yang paling Pida sedih, dia adalah budak kecik!

Pida tanya Rania, kenapa tak telefon mak atau abah, kalau Nia telefon mak, pasti mak akan ambik Nia dan hantar dengan kereta. Dia jawab ustazah tak ada (sebab kalau nak telefon ibu bapa mesti melalui ustazah/ustaz).

Ini satu perkara yang Pida tak puas hati. Mana boleh budak-budak ditinggalkan di sekolah tanpa pengawasan guru? Siapa yang akan bertanggungjawab kalau terjadi apa-apa pada budak-budak ni? Ustaz tak ada Pida fahamlah, sebab pergi solat jumaat. Tapi ustazahnya mana? Kenapa tinggalkan budak-budak ini sendirian?

Pihak sekolah agama yang menyediakan perkhidmatan transit ini mesti dan wajib meletakkan guru untuk menjaga dan memantau murid-murid yang masih berada di dalam premis mereka terutama pada waktu rehat yang panjang seperti hari jumaat.

Mustahil mereka boleh dibiarkan begitu sahaja. Kalau ada kes penculikan atau kecederaan, siapakah yang mahu tampil memikul tanggungjawab? Sedangkan ibu bapa yang meletakkan amanah kepada pihak sekolah tidak tahu pun anak-anak mereka ditinggalkan tanpa pengawasan guru.

Berderau darah Pida apabila Rania memberitahu dia berjalan kaki sorang-sorang. Ya Allah... terima kasih kerana melindungi anakku. Kau cubalah selami perasaan Pida, kat celah mana di dunia ini Pida nak huni kalau apa-apa yang buruk berlaku pada Nia ketika itu? She's just a small girl! Ya Allah.... syukurlah Nia selamat dan tidak berlaku apa-apa yang buruk kepadanya. Alhamdulillah.

Dan rupa-rupanya, makcik van ini pernah juga meninggalkan budak-budak yang lewat. Sama macam kes Rania. Ini lagi sorang mangkuk. Kau tak rasa ke budak-budak yang naik van kau tu adalah tanggungjawab kau? Kau tak rasa bersalah ke tinggalkan budak-budak tu? Tak boleh ke tunggu sampai budak tu muncul dan naik van kau dengan selamat sebelum bergerak? Ataupun selepas itu kau datang balik untuk ambik budak-budak tu? Tapi kenapa tak ada pesanan untuk Rania bahawa kau akan datang kembali?

Alhamdulillah perkara ini berlaku pada Rania. Sekurang-kurangnya Pida tau ada kelompongan dalam sistem penjagaan transit di sekolah tersebut. Insya Allah minggu depan ni Pida akan jumpa guru besar sekolah dan menceritakan peristiwa ini. Mudah-mudahan beliau bersih hati menerima teguran Pida dan memperbetul keadaan supaya kejadian murid ditinggalkan tanpa pengawasan guru dan murid ditinggalkan van tidak berulang lagi. Biarlah kes Rania adalah yang terakhir yang pernah berlaku.

Alahai.... Rania, Rania.... baguslah kaurasa sikit macam mana peritnya nak menuntut ilmu ye nak... Kadang-kadang memang ada halangan dan dugaan sebelum sampai kepada kejayaan. Jadikanlah pengalaman ini sebagai pengajaran dan kenangan manis ye nak. Mak bangga sebab Rania berjaya sampai ke sekolah walaupun Rania letih berjalan. Dan bersyukurlah nak, Allah melindungi setiap langkahmu demi menuju ke sekolah untuk menuntut ilmu.

Buat ibu bapa yang lain, sesekali lawatlah anak-anak di transit. Pida dah dapat satu pengajaran yang sangat berguna sekarang. Bukan selama ini Pida mengabaikan Rania, tidak.... tapi Pida rasa dah lama kot Pida tak ambik Rania dari transit pada hari jumaat sebab bagi Pida lebih mudah dia transit sahaja. Tak sangka macam ni pulak jadinya.

Tak apalah, yang penting Pida bersyukur sebab Rania selamat. Alhamdulillah sangat-sangat. Mungkin itulah berkat doa seorang ibu yang tidak putus-putus mengharapkan Allah memelihara dan melindungi anak-anaknya di setiap masa dan ketika, walau di mana sahaja anak itu berada.

Terima kasih Allah!



1 comment:

  1. bahayanya rania jalan sorg2..alhamdulillah takde pape.. sy yang baca ni pun seriau kak..

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...