Thursday, February 12, 2015

Cakaran Si Bulat

Salam cakaran,

Ini kali punya cerita sangat bercampur-campur perasaannya; ada suka ada duka ada seronok ada takut ada seram ada terperanjat juga.

Kisah ini baru saja berlaku 3 hari yang lalu. Pada suatu petang, Pida mengambil angin petang di belakang rumah bersama-sama baby Muhaimin, Nia dan Sufi. Aqil masa tu belum balik dari sekolah.

Di belakang rumah Pida tu memang dah jadi port kucing-kucing gelandangan lepak-lepak sambil carik makan. Selalu jugak kekucing ni masuk ke halaman belakang rumah Pida sampaikan anak-anak Pida dah macam membela kucing-kucing ni secara tak rasmi.

Semasa Pida dan Muhaimin sedang duduk-duduk di halaman belakang tu, tiba-tiba masuklah Si Bulat iaitu seekor kucing betina.

Budak-budak tulah yang bagi nama Si Bulat, sebab matanya bulat, katanya. Dah kalau matanya empat segi agaknya dinamakan Si Empat Segi.

Untuk pengetahuan kau, Si Bulat ni pernah beranak kat rumah Pida. Punyalah banyak rumah yang dia boleh datang, ke rumah Pida jugak yang dia tujui. Rezeki... rezeki...

Nak dijadikan cerita, Muhaimin sangat teruja sebaik terlihat Si Bulat. Mesti dia pelik natang apa tu, kok kenapa tak macam aku, kok ada benda panjang kat belakang dia, kok tak pakai baju...

Pida pun lepaskan Muhaimin ke lantai (lantai simen aku bersih hokay!) dan Pida hanya memerhatikan gelagat Muhaimin yang curious dan seronok bermain-main dengan Si Bulat sambil Pida merakam video. Well, moment ok, moment!

Si Bulat yang tidak mengenali Muhaimin kelihatan agak janggal. Yelah, yang dia kenal cuma budak-budak bertiga tu aje yang selalu bagi dia makan (rembat lauk aku).

Pida terus merakam aksi Muhaimin yang sangat excited. Muhaimin asyik sibuk nak pegang Si Bulat tapi natang tu tak nak dekat Muhaimin. Muhaimin tetap kejar untuk memegang natang tu untuk dimasukkan ke dalam mulut... hahaha. Biasalah, si Muhaimin ni semut pun dia masuk mulut.

Tetapi rupa-rupanya Muhaimin yang terlebih peramah. Si Bulat tak nak kat dia pun. Lalu berlakulah insiden yang menakutkan.

Pida malaslah nak cerita. Kau tengoklah gambar je ye. Lepas beranak ni aku dah jadi malas nak tulis panjang-panjang.  Cuma nak bagitau je, segalanya berlaku terlalu pantas. Durasi video pun cuma 25 saat aje. Hahaha.


Muhaimin nak main-main nak mesra-mesra, tetapi Si Bulat tak mau. Last-last akibat tak tahan diganggu, ia terus mencakar anakku. Oh tidak! My baby!


Detik-detik slo-mo Muhaimin dicakar. Nampak tak gambar kedua tu, kulit Muhaimin dicarik dan disiat. Lepas tu sepantas kilat kucing tu tambah lagi dengan kaki sebelah pulak. Memang kaw-kaw anak aku kena kuntau.

Kau ingat Muhaimin nak diam aje ke?


Melalak bai!

Kelam-kabut Pida dibuatnya. Selepas menjerit ala kadar, Pida terus menghentikan rakaman serta-merta (ceh!). Nasib baik aku tak campak henfon tu. Kira dapat kawal emosi lagi la aku ni walaupun urat dah banyak yang putus.

Cepat-cepat Pida dukung Muhaimin. Pida peluk dia kuat-kuat untuk menenangkannya yang masih terkejut dan trauma. Nia dan Sufi dah cemas melihatkan adik mereka dicakar oleh Si Bulat kesayangan mereka!

Pida periksa muka Muhaimin. Ada satu luka besar dan berdarah iaitu tempat yang kena carik tadi. Pida basuh dengan air dan lap dengan kain buruk.

Nasib baik Muhaimin tak nangis lama. Kalau tak cuak jugak aku...

Alhamdulillah lukanya tak serius. Ada la dalam 5-6 bekas cakaran. Tak sapu ubat pun, biar dia kering sendiri aje. Biasalah anak jantan kenalah ada parut!

Bila Pida mainkan balik video tu, ishhhhh memang seram kau! Paling seram dengar suara Pida menjerit.

Dan bila Aqil dapat tahu yang adik kesayangan dia ni dicakar oleh Si Bulat yang dijaganya, maka hanginlah dia. Lalu dia berkata tak mahu bela kucing lagi. Huahuahua!





Habis calar-balar muka saya tau!



No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...