Saturday, February 14, 2015

Main Lego

*Entry ini dah lama sebenarnya. Duduk terperap dalam draft sejak setahun lalu ketika masih mengandungkan Muhaimin, huhuhu... Tengoklah betapa malasnya Pida nak buat karangan baharu untuk blog ni.

Salam lego,

Baru-baru ini Pida belikan set permainan Lego untuk anak-anak Pida khususnya untuk Aqil dan Sufi. Diorang ni memang suka sangat main Lego atau permainan pasang-memasang ni.


Alaaa bukannya Lego yang original tu pun. Ini Lego yang bukan jenama Lego. Yang Lego tu mahal sangat, yang tak Lego ni baru RM35. Besar saiz dia. Macam ni haa besarnya (sambil mendepakan tangan).

Yang lego kapal terbang air tu Pida belikan untuk Aqil. Yang Sufi punya Pida belikan ambulan sebab Sufi tu minat sangat dengan kenderaan yang ada lampu siren ni.


Yang ini pun harganya RM35. Saiznya lebih kurang macam ni ha (sambil mendepakan tangan tapi lebih kecik sikit daripada tadi).

Budak-budak ni kalau dapat lego, tak makan tak minum pun tak apa. Terkencing dalam seluar pun tak apa. Punyalah khusyuk macam bersolat. Ceh.

Tapi bukan diorang yang buat pun. Segala beban proses kerja-kerja pembinaan lego ni diserahkan bulat-bulat kepada abah diorang yang memang rajin membantu (sebenarnya dia pun hantu lego). Pida? Main permainan masuk-masuk ikut bentuk pun failed.

Tapi laki aku ni memang terrerist pun. Sekejap je dah siap kapal terbang dan ambulan tu.


Inilah rupa kapal terbang seaplane tu. Besar jugaklah. macam ni ha besar dia (sambil mendepakan tangan).

Siap ada kipas kau.

Ini pulak ambulan Sufi. 

Siap ada driver lagi kau. Hensem pulak tu. Rambut belah tepi gitu.

Wow, siap ada penyambut tetamu lagi. Gerek seh ambulan ni!

Selain ambulan, Pida juga membelikan figura mini Ultraman untuk Sufi. Dia memang peminat tegar Ultraman. Pelik aku kenapa budak-budak suka Ultraman.


Satu set ada 6 kotak. Bermakna ada 6 jenis Ultraman. Ntah yang mana satu Taro, yang mana satu Mebius, yang mana satu Cosmos, sumpah Pida tak kenal.


Yang ni kecik aje. Kecik macam ni je haaa (sambil buat ukuran).


Tetapi, kusangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Kusangka tahan la dapat sebulan dua, tapi tak sampai seminggu dah dibukak-bukak. Haishhh budak-budak ni, kau ingat senang nak masang?


Dah dipecah-pecahkan sampai jadi seketul-seketul balik. 


Ambulan pun dah ditakik-takik. Kejap jadi buggy car, kejap jadi racing car. Yang ini kapal angkasa agaknya.

Brader ni pun dah tercampak-campak. Tangan pun dah tercabut hahaha. Tengok tu, marah dia!

Ni lagi kesian. Dahlah ambulan dah terbarai, bukan setakat hilang pekerjaan, malah hilang rambut belah tepi sekali. Sadis sungguh. Tapi masih mampu tersenyum redho.

Sekarang ni setiap blok Lego yang kecik-kecik tu dah bersepah-sepah. Memang mustahil la kalau dapat kumpulkan semua sekali dan dapat buat semula ambulan dan kapal terbang tu menjadi sempurna macam asalnya. Memang tak la...


Buat binaan baharu dengan pieces of lego yang dah berkecai.

Meraban la korang carik part-part yang dah bercampur aduk.

Eh, terjumpa pulak kipas kapal terbang tadi.

Eh, yang ini pun ada? Hmm... nampak sangat memang dah terbarai habis. Dah bercampur-campur dengan lego yang berlainan.

Akhirnya Aqil dapat bina bot pulak. Dia kitar semula pieces yang mana sesuai. Dah bercampur dengan pieces ambulan Sufi hahaha.

Sufi pulak bina kapal makhluk asing katanya. Mmmm... ok mak percaya.


Untuk pengetahuan kau, pieces lego yang tak original ni sebenarnya compatible dengan Lego original. Pida dah cuba. Pida pasang pieces yang tak ori ni dengan Lego ori. Memang boleh masuk. Tak caya cuba try.

Itulah, kalau Lego bagi kat budak-budak memang macam nilah jadinya. Takdenya diorang nak menyimpan. Kalau orang dewasa mungkin akan buat koleksi.

Lepas ni kalau diorang minta lego lagi, Pida akan suruh diorang kutip pieces lego kecik-kecik yang bersepah-sepah tu sampai sakit kaki aku kalau terpijak. Takut nanti kalau baby dah lahir, baby kutip masuk mulut pulak.

Kesian abah yang penat-penat buat.


No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...