Sunday, October 20, 2013

Darmawisata - Langkawi Skycab (Langit dan bumi bukan ukuran)

Salam langkawi,

Baru-baru ini Pida telah mengikuti rombongan Cik Peah Ronggeng ke tanah lagenda, Pulau Langkawi. Ini merupakan kali ke-5 Pida mengunjungi pulau lagenda yang terkenal dengan kisah Mahsuri ini.

Oleh kerana ini bukanlah kali pertama kunjungan Pida ke sini, maka destinasi Makam Mahsuri tidaklah tertulis di dalam senarai 'jom-pergi' lawatan kali ini. Lagipun Pida dah 2-3 juga ke Makam Mahsuri ini, dari start batu nesan yang lama sampailah dah tukar baru sekarang.

Pulau Langkawi dah banyak tempat menarik berbanding 10-15 tahun dahulu. Ketika kali pertama Pida menjejakkan kaki ke sini pada tahun 1994 dulu, tidak terbina lagi Underwater dan Oriental Village. Dalam lawatan ini, Pida berpeluang melancong ke Oriental Village.


Inilah pintu masuk utama yang menyambut kedatangan pengunjung ke Oriental Village ini. 

Bercakap mengenai Oriental Village, Pida nak membawa kau bersama-sama menikmati kunjungan Pida ke sini. Nak tau apa yang ada di sini? Jom ikut Pida jalan-jalan cari pasal!


Haaa! Inilah tarikan utama pelancong ke Oriental Village ini. Langkawi Skycab atau kereta kabel. Dah lama Pida kepingin nak naik kereta kabel Langkawi ni, baru ini daku mendapat.

Harga tiket berbeza tau. Kalau kau orang Malaysia, tunjukkan MyKad, dapat harga tiket RM15 aje. Kalau kau warga Myanmar atau Republik Chech, harga tiket yang dikenakan ialah RM30. Haa... bersyukur la jadi rakyat Malaysia, dapat tiket murah. Kalau komplen mahal, pergi naik kabel car kat Burkino Faso!


Yeay! Cable car saya dah sampai!

Adakah tuan-tuan semua ingat kita ni saja-saja aje naik cable car? Tidak tuan-tuan, sebenarnya tujuan kita naik skycab ini adalah untuk menuju ke puncak Gunung Mat Chincang yang terletak 713 meter dari aras laut. 

Dalam perjalanan menaiki skycab sepanjang 2.2 km menuju ke puncak Gunung Mat Chincang ini, Pida bertuah kerana dapat menikmati pemandangan indah  Pulau Langkawi. Tak berkedip mata menyaksikan kecantikan pulau-pulau dan lautan yang membiru serta gunung-ganang dan pokok-pokok yang menghijau terbentang di depan mata. Serius tak berkedip! Subhanallah!

Itu adalah Langkawi SkyBridge (jambatan gantung) yang sedang ditutup untuk kerja-kerja penyelenggaraan. Rugi ooo tak dapat main-main kat situ.

Pida berhenti di stesen puncak gunung. Di sinilah pengunjung boleh terbuai dalam keasyikan menonton panorama indah ciptaan Tuhan. 











Pemandangan bagai lukisan di atas kanvas.

Perjalanan turun dari puncak gunung lebih menarik kerana SkyCab meluncur lajuuuuuu gitu. Nasib baik Pida ni bukan jenis gayat, jadi sepanjang masa tu mata Pida terbelolok tengok itu dan ini. Rasa sayang nak kelipkan mata, takut terlepas pemandangan indah.


Akhirnya Pida dan kawan-kawan seSkyCab selamat menjejak rumput di bumi setelah berada di langit yang tinggi tadi. Rasa seronok dan puas dapat naik SkyCab. Kami meneruskan jalan-jalan sehinggalah sampai ke satu destinasi yang memang tak akan Pida lepaskan!


Cinemotion. Bukan setakat 3D, tapi 6D wa cakap lu!

Nasib baik wa tak mengandung time ni, kalau tak putih mata nak duduk atas kerusi dia yang goyang-goyang macam orang kena rasuk setan tu. Tajuk movie masa tu ialah Grand Canyon ke apabendatah... tapi best giler la. Menjerit-jerit aku kat dalam tu masa roller coaster tu terlepas ke gaung pastu ada bola-bola api dengan air terpercik-percik pastu landasan terputus tiba-tiba dengan masuk gua lagi... Arghhhh!!! Bestnya! Harga tiket RM18. Tempoh tayangan 5 minit ajer... 


Lepas tu kitorang jalan-jalan sikit sekitar Oriental Village ni. Tapi tak banyak gambar yang diambil. Ada la sikit ni haa...


Deretan kedai yang banyak terdapat di sini. Kebanyakannya menjual pakaian dan cenderahati. 




Sebenarnya Pida tak habis round kat Oriental Village ni. Sebab tujuan utama cuma nak naik SkyCab aje. Tengok Cinemotion tu kebetulan panggung dia sebelah SkyCab.

Ada banyak lagi tarikan di sini seperti kereta Amphibian iaitu bot bentuk itik yang membawa pengunjung mengelilingi pulau, dan juga permainan basikal air. Boleh juga naik kuda. 

Puas hati beb dapat naik SkyCab. Bila dah sampai di atas puncak sana, ternyatalah bahawa langit dan bumi bukan ukuran.


*Semua gambar adalah milik Pida. Diambil dengan Galaxy Note 2.



2 comments:

  1. Salam.. Guna kamera apa cantik sgt gambar2.. Mcm di luar negara aja.. Suka2x.. (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai amy (^_^), saya guna kamera Note 2. Memang hasilnya sangat cantik. Hey! Thanks ya! :)

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...