Thursday, October 17, 2013

Darmawisata ~ Mengintai Taiping dari tirai Bukit Larut

Salam taiping,

Bersempena dengan cuti umum Hari Malaysia baru-baru ini, ab dan ummi mengajak kami semua berjalan-jalan di Taiping. Dah lama rasanya tak berjalan-jalan ramai-ramai macam ni. Dan destinasi kami ialah Bukit Larut - kawasan yang paling lembap dan paling banyak menerima taburan hujan di Malaysia.


Nak naik Bukit Larut ni kena naik jip. Tambang RM6 seorang. Hanya jip ini sahaja. Kau jangan berangan nak bawak Nissan Murano ke Ferrari ke Peugeot ke Wira ke... hanya naik dengan jip ini sahaja, FAHAM?!!! -----> tiba-tiba je naik angin.


Nak tau sebab apa kau tak boleh bawak Toyota Wish ko naik Bukit Larut?


Sebab inilah! Cuba kau peratikan jalannya yang bengkang-bengkok nak mampus tu. Mampus pun tak bengkang-bengkok macam ni. Di sepanjang perjalanan, Pida nampak ramai orang mendaki Bukit Larut ni dengan berjalan kaki. Yang tua, yang muda, hebat betul diorang ni. Tak nampak mengah pun.


Dia punya bengkang-bengkok memang terbaik. Macam ular kena palu. Bentuk S. Ada 92 selekoh maut sepanjang setengah jam perjalanan naik ke Bukit Larut. Abang-abang driver yang bawak jip ni memang dah mahir sangat dengan jalan di sini. Bila lalu di selekoh S, Pida dan konco-konco yang comel-comel belako ni menjerit-jerit kegelian. Geli hapanya... menjerit ketakutan!


Masa perjalanan naik ke Bukit Larut tu kami bersesak-sesak sikit kat dalam jip. Sempit macam sardin cap TC Boy. Pida mabuk dan rasa nak muntah. Sekejap-sekejap Pida tanya, "Lama lagi ke nak sampai?" Ummi cuma ketawa aje tengok Pida. Mesti ummi kata comelnya anak aku ni. Masa tu memang dah tak tahan nak muntah. Kalau terpandang gambar David Teo mesti dah tersembur muntah aku time tu.


Akhirnya kami selamat sampai ke atas Bukit Larut. Sungguh indah pemandangannya macam Salem High Country.

Masa ni serius Pida tengah mabuk sangat.  Turun dari jip terus terhuyung-hayang macam orang mabuk todi. Macam nak termuntah, macam rasa morning sickness aje. Tapi masih bertabah untuk mengambil gambor. Tak semua orang ada semangat juang yang tinggi macam Pida ni kan?


Tugu yang dibina di atas Bukit Larut. Di atas sini juga ada sebuah kafe. 


Pusat Kepelbagaian Biologi


Pejabat Informasi di atas Bukit Larut. Dijaga oleh dua orang kanak-kanak yang baru lepas mabuk kerana dibawa naik jip secara zig-zag.


Ab bergambar dengan adik Pida. Tempat kitorang berhenti ni bukannya puncak Bukit Larut. Kalau nak sampai ke puncak, kena jalan lagi 3 km ke atas. Larat tak larat la.


Awas! Pencuri ada di mana-mana waima di atas bukit sekalipun. Sila jaga punggung anda.


Taiping dari Bukit Larut. I feel so high.



Aku terlarut dalam kesejukannya. Oh... Bukit Larut.


Daripada takde buat apa-apa kat situ, lebih baik kitorang jalan-jalan ke puncak bukit. Makin jauh makin sejuk. Tapi kan... suhunya tak adalah sejuk sangat. Cuma rasa nyaman aje. Kalau Kundasang memang sejuk giler macam masuk dalam freezer. Kat Cameron dan Genting  pun sejuk.


Di sepanjang-panjang perjalanan kitorang merentasi bukit ini menuju ke puncak, tidak banyak flora dan fauna yang dapat disaksikan. Bunga-bunga pun tak berapa banyak. Yang banyak ialah paku-pakis.


Adik Pida bercerita tentang spora di bawah daun pakis. Dia ingat Pida ni anak murid dia ke nak bagi lecture Bio. Mentang-mentang ko tu lecturer Bio, ko pun membebel pasal spora. Boring!


Rania dan Aqil memegang pakis. Diorang tak pernah jumpa benda alah ni. Kira pengetahuan baru la untuk diorang.


Cendawan juga banyak kedapatan di sini. Ini cendawan Pida tak tau spesies apa. Melata tumbuhnya di atas tanah.


Lecturer Bio menunjukkan sejenis lagi cendawan yang ditemui di sini. Dia cakap kalau nak ambik gambar organisma kena tunjuk dengan jari telunjuk sebagai penanda skala. Maknanya cendawan tu kecik aje sebenarnya walaupun dalam gambar nampak macam besor.


Penuh berhati-hati Pida nak ambik gambor belalang ni. Lincah betul. Kejap terbang ke sana kejap lompat ke sini. Nasib baik henpon Pida ni sempat tangkap gambar dia. 


Tak larat nak teruskan mendaki sampai ke puncak Bukit Larut. Berhenti setakat yang mampu aje. Tapi dapatlah kitorang berjalan dalam 1 km lebih. Hari pun dah semakin panas, dah pukul 12 tengah hari waktu itu. 


Kami meninggalkan Bukit Larut selepas berada hampir 2 jam di atas sana. Menuruni Bukit Larut dalam jip lebih mencabar dan menjeritkan, rasa seolah-olah naik Camel Trophy. Time lalu kat selekoh S memang terpelanting-pelanting kat dalam jip ----> tipu aje.

Rumusannya, lawatan ke Bukit Larut memang best. Pengalaman naik jip itulah yang paling best. Adventure, thrill dan lasak. Habis terbang-terbang shawl I tawwww!!!




3 comments:

  1. pida...akak silent reader...nape nko kelakar sangat...kakmasyp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak, saya memang kelakar. Hahaha. Thanks a lot akak :)

      Delete
  2. Harap2 satu hr nnti, dpt ke sini.....

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...