Saturday, October 26, 2013

Kacang pool yang cool!

Salam kacang pool,

Hari tu Pida pergi ke Johor Bahru (JB) atas urusan kerja. Kami orang Johor kalau merujuk kepada JB, kami akan sebut Joho. Kami tak panggil JB. Jadi kalau kami sebut Joho tu, sebenarnya kami maksudkan JB.

Kalau kau nak tau, Joho tu bukan asing bagi Pida. Lepas SPM dulu Pida berulang-alik dari Pontian ke Joho pada setiap hari sebab masa tu Pida belajar di sebuah kolej swasta di sana.

Pida juga pernah bekerja di Joho, di Wisma Persekutuan sebagai budak pencacai. Lepasan SPM mana ada jawatan pegawai. Pencacai tu dah kira terhormat la tu. Yang penting setiap bulan mesti pau mak dan ab duit sebab gaji Pida masa tu kecik giler. Ada ke kerajaan bagi aku RM400 je masa tu? Ceh, tak pasal-pasal aku salahkan kerajaan pulak. Dah diri sendiri yang kuat monteng (dulu gaji hari), mana nak masyuk.

Pida juga boleh la dianggap sebagai Kak Long kawasan Joho. Mana aje ceruk Joho yang aku tak terokai. Sampai ke Kong Kong tu pun aku dah sampai hahaha. Giler aktif aku dulu. Kau jangan ingat aku kutip wang perlindungan pulak. Masa tu zaman lepak kat Best World, sekarang Best World dah jadi tempat jin bertendang.

Tapi itu cerita dulu, cerita 18 tahun dahulu. Kepulangan Pida ke Joho kali ini, dalam hati Pida terus bernyanyi, "Joho yang dulu bukanlah yang sekarang..." Serius Joho dah jauh berubah. Banyak flyover. Tapi sedikit sebanyak Pida masih boleh mengingati jalan.

Alang-alang dah sampai Joho ni, Pida pun merancang untuk makan sesuatu yang menjadi signature negeri Johor Darul Takzim nan bertuah ini iaitu kacang pool.


Inilah gerai kacang pool yang sangat terkenal di seluruh semesta negeri Johor dan seantero Malaya. Kacang pool Haji. Gerai ini terletak di Larkin berdekatan Balai Bomba. Waktu perniagaan dia memang terbaik - dari  jam 7.00 pagi hingga 12.00 malam. Kau mampu?

Brader yang tampan ni sedang menyediakan roti bantal yang dipotong tebal. Roti itu kemudiannya disapukan marjerin dan dibakar sehingga garing dan kekuningan. Pida suka tengok brader ni buat kerja. Cepat dan cekap. Gerenti KPI tercapai.

Ini adalah sekumpulan roti-roti yang sedang dibakar sehingga garing. Tengok, brader ni potong roti pun sekata aje. Terreris sungguh.

Selain roti bantal yang dibakar, telur mata juga merupakan aksesori kacang pool. Telur-telur digoreng di dalam acuan khas supaya saiznya nanti sama besar dan nampak comel. 

Ini antara telur mata yang telah siap dan menunggu giliran untuk dijadikan hidangan. Oleh kerana pelanggan sentiasa ramai dan tidak putus-putus, maka brader tadi perlu menyediakan stok yang banyak.


Dan.... tadaaa!!! Inilah kacang pool yang menjadi kegemaran rakyat Johor. Kuah kacang pool yang pekat, dibubuh telur mata, diserikan dengan hirisan lada hijau dan bawang dan diselitkan potongan limau kasturi. Roti tu disiat-siat pastu cicah dengan kacang pool ni. Rasa dia... pehhhh meleleh wa cakap lu! Harga satu set ialah RM4.00 sahaja. Makan dua tiga set pun takkan jatuh miskin.

Sempat jugak Pida menyinggah di sebuah booth yang menjual barangan JDT di hujung gerai kacang pool ni. Ada la beli sikit-sikit buat cenderahati nak bagi kat budak-budak di rumah tu. Amacam? Comel tak aku?


Jadi, untuk kau yang teringin nak makan kacang pool, bolehlah datang ke Gerai Haji ini. Orderlah banyak-banyak. Kalau rasa-rasa tamak, order terus 500 set.

Sekalung penghargaan buat brader tadi yang mengizinkan Pida mengambil gambo. Semoga perniagaan awak bertambah maju dan murah rezeki. Ceh, awak tuuu....



2 comments:

  1. Kat Benteng tu ada roti kacang pool...tapi saya macam susah nak habiskan. Yg kat JB ni msti sedap ni
    Jalan JB-Pontian tu, seingat saya, kalau petang,dlm pkl 6.30 tu, matahari benar2 kena kat pandangan mata kita, dan mengganggu pemanduan?
    sekarang tak lgi ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu, saya tak tau pulak kat Bentneg ada kacang pool. Nanti balik kang saya cuba singgah.

      Pasal silau matahari tu, mungkin ye kot. Saya pun dah tak ingat. Sebab dulu ulang-alik naik bas ekspres Maju.

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...