Tuesday, January 14, 2014

Jemput-jemput ayam super special

Salam jemput-jemput,

Sempena cuti Maulidur Rasul pada hari ini, Pida telah mendapat tempahan khas (cheh!) untuk membuat jemput-jemput daripada Ketua Penduduk Taman Pida (cheh lagi!).

Untuk pengetahuan kau, biarlah Pida membuka rahsia di dada yang selama ini Pida simpan daripada pengetahuan semua orang termasuk Presiden Cuepacs.

Sebenarnya suami Pida menggelarkan Pida Dewi Jemput-Jemput. Haaa! Kelas kan gelaran pemberian suami Pida tu? Nak tau sebab apa? Sebab Pida sangat terror buat jemput-jemput. Jemput-jemput Pida sedap giler wa cakap lu, makan sebijik nak lagi itu gerenti!

Oh ye, kau tau ke jemput-jemput tu apa? Orang KL panggil cekodok. Tapi di Johor kitorang panggil jemput-jemput.

Dan sebenarnya juga dah lama Pida nak berkongsi resepi puaka jemput-jemput Pida ni. Memang berpuaka sebab rasa dia sedap sangat. Tu mesti ada yang muntah hijau dengar Pida puji diri sendiri.

Jadi nak tak nak, terpaksalah Pida berkongsi jugak resepi jemput-jemput pujaan ini.

(Kali ini Pida buat dengan menggunakan sekilo tepung gandum, jadi bahan-bahan yang ditunjukkan nanti akan nampak banyak).

Bahan-bahan asas:

1. Tepung gandum.
Siapalah jemput-jemput tanpa tepung gandum. Pida lebih suka gunakan tepung gandum cap Sauh yang biasa tu sebab jemput-jemput akan jadi gebu dan lebih sedap rasanya.




2. Bawang besar dipotong dadu.




3. Kentang dipotong dadu.




4. Ayam dipotong dadu.
Ini optional. Biasanya Pida buat jemput-jemput bilis. Tapi permintaan kali ini ialah jemput-jemput ayam.




5. Daun kucai dihiris 1cm-1cm.
Ini pun optional. Biasanya Pida tak taruk tapi permintaan Ketua Taman cadangkan supaya taruk daun kucai. Kellas ketua taman aku kau!




Kekdah membuatnya:

1. Campurkan kesemua bahan yang siap dipotong dan dihiris tadi ke dalam bekas. Jangan lupa baca Bismillah dan selawat dan zikir Ya Latif ye kawan-kawan! Lagi afdhal kalau ada wudhuk you...




2. Gaulkan dengan tepung gandum dan bubuh air supaya menjadi adunan yang lemah lembut. Jangan pekat sangat jangan cair sangat. Agak-agak sedang-sedang aje supaya jemput-jemputnya lembut.

(Sementara itu bolehlah panaskan minyak di kuali).

Bubuh garam secukup rasa. Kalau tak taruk garam kang tawar hebeh pulak nanti.




3. Setelah minyak panas, masukkan sesudu demi sesudu adunan tepung tadi. Tunggu sehingga ia kekuning-kuningan dan sedikit garing sebelum diangkat.




4. Jemput-jemput yang telah siap bolehlah dihidangkan. Sedap dimakan ketika masih panas. Lebih sedap kalau dimakan bersama sambal kicap.

Haah, sebut pasal sambal kicap ni, Pida pun dewa sambal kicap. Tapi kali ini Pida tak dapat nak tunjukkan cara membuat sambal kicap sebab diorang makan sambal kicap segera aje.

Alaa senang aje buat sambal kicap. Tumbuk cili padi bersama bawang putih dan tuangkan kicap. Lepas tu taruk gula kasi balance rasa. Siap.




Amacam? Terpana tak? Hehehe.



4 comments:

  1. kakakkk pidaaaaaaa,

    sampai hati amek gambar cenggini. air liur dh meleleh dh ni. ngidamsss

    sobs sobs

    ReplyDelete
  2. Alolooo ciannya dia....

    ReplyDelete
  3. Kecur liur tengok cekodok u. Cicah lak ngan sambal kicap..Ya Allah, sedapnya.
    Chop! Ayam yang dipotong dadu tu ada direbus/digoreng dulu ker camana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nurul, ayam tu terus gaul gituuu aje dengan tepung. Tak perlu rebus atau goreng dulu. Sebab dia akan masak ketika digoreng. Cuba tau! :)

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...