Friday, March 16, 2012

Hotel Allson Putra Nilai - Seekor kerbau membawa lumpur, habis terpalit semuanya

Salam nilai,

Pertama sekali, Pida takkan tulis begini :

"Hai pembaca semua! Maaflah, dah lama sangat saya tak update blog. Dah bersawang blog ni kan? Mesti u all tertunggu-tunggu cerita terbaru saya kan? Rindu la tu! Mesti ada yang tekan F5 berkali-kali, mengharapkan entry baru kan kan kan? Sorrylah, saya sibuk dengan kerja kat ofis..."

Pida rasa blogger yang layak tulis cenggitu cuma Che Det je.

Sepanjang minggu ini adalah kesibukan bagi Pida. Empat hari kena hadiri mesyuarat. Tambah lagi sekarang ni Pida dan kawan-kawan Pida tengah menguruskan satu projek super besar bagi agensi kami.

Rezeki tahun 2012 ni banyak, jadi lepas habis projek ni, akan menyusul projek yang lain pulak. Jadi tahun ni memang Pida kena bersedia dengan fasa pelaksanaan projek RMK-10. Tahun ni juga Pida banyak out-station. Bermula bulan lepas lagi Pida dah kena out-station. Minggu depan insya Allah ke Langkawi pulak.

Selepas habis bermesyuarat di Nilai hari tu, Pida singgah di Nilai Square. Hajat di hati nak beli la sikit-sikit apa yang patut buat ole-ole untuk budak-budak kat rumah tu. Bukan jauh sangat pun dari rumah, 30 minit dah sampai, itu bawak 90km/j, kalau Pida bawak 190km/j, mesti 3 minit je sampai... pastu malamnya orang kenyang makan kenduri arwah aku.

Oh, tapi sebelum tu Pida nak ceritakan tentang kebangangan petugas Hotel Allson Putra Nilai. Pida ni walaupun tak tidur hotel (sebab balik rumah), Pida tetap check-in sebab Pida nak berehat dalam bilik semasa sesi rehat. Room mate Pida tidur situ.

Biasanya Pida akan check-out pada waktu pagi hari terakhir mesyuarat sebab Pida memang tak masuk bilik lagi bila hari terakhir tu. Tapi Pida seorang je yang check out, room mate Pida belum lagi.

Apabila tiba waktu tengah hari, member-member yang tido hotel pun bersiap-siap nak berkemas dan check-out. Tetiba room mate Pida datang kat Pida dengan muka masam.

"Pida, ko dah check-out ke?" dia bertanya. Muka dia nampak tengah bengang je.

"Haah, aku dah check-out pagi tadi," Pida membalas. Hairan Pida tengok muka dia macam marah je. Takkan dia marahkan Pida sebab check-out tak saing dia? Selama ni Pida check-out pagi takde masalah pun.

"Ko tau tak, aku masuk bilik nak kemas barang aku, aku tengok ada orang lelaki tengah tido!" member Pida bercerita.

"Hah?! Biar betul ko! Apa kes?" Pida pun terperanjat dengar cerita dia tu.

"Mana aku tau, aku tanya hotel dia kata bilik dah check-out," dia terus membebel-bebel.

Memang sah-sah ini kesilapan petugas hotel Allson Putra Nilai tu. Hujah Pida :

1)   Masa Pida check-out, perempuan tu tak pandang pun muka Pida dan dia tak cakap apa-apa pun bila Pida serahkan kad. Muka memang langsung tak senyum (masa check-in pun masam je muka).

Tapi ada aku kisah? Setakat rambut blonde tu takkan mampu memutuskan urat senyum kau. Lagi-lagi kau tu front desk officer. Kau adalah duta dan first impression bagi hotel yang bayar gaji kau tu.

2)   Salah petugas tu sebab tak periksa berapa keping kad yang Pida pulangkan semasa check-out. Yelah, dah dia tak pandang muka kita, kau ingat dia nak cek kad ke? Jadi dia buat tanggapan kedua-dua kad dah dipulangkan.

Dalam hal ini memang salah staf tu. Dia tak boleh anggap kalau seorang tetamu dah check-out, maka tetamu yang sorang lagi pun check-out sama. Maknanya dia buat kerja tak ikhlas. Yelah.. dah muka masam, kau nak harap ikhlas macam mana?

Selama Pida duduk hotel, selama itulah Pida check-out berasingan daripada room mate, tapi tak pernah berlaku masalah ni sebab staf kaunter akan pastikan kedua-dua kad dah dipulangkan, barulah bilik dikira kosong. Hotel Allson Putra Nilai takde nilai ketelitian rupanya.

3)   Apa hal hotel bagi orang lain masuk bilik tanpa kemas bilik tersebut terlebih dahulu? Dalam kes Pida ni, takkanlah hotel tak pastikan bilik yang nak dibagi pada orang lain tu dah berkemas?

Jelas masih ada barang (baju, beg dll) dalam bilik tu. Takkan tetamu masuk dalam keadaan bilik tak berkemas? Mana nilai kekemasan hotel ni?

4)   Bagi orang lain masuk bilik yang masih ada penghuni satu hal, bagi masuk sebelum waktu check-in satu hal.

Dalam kes Pida ni, orang lelaki yang masuk bilik kami tu dah check-in seawal pukul 12 tengah hari sedangkan itu adalah waktu check-out.

Oklah, kalau kau kata waktu check-in terpulang atas budi bicara pihak hotel, Pida boleh terima, tapi kaubaca balik point aku nombor 3 kat atas tu.


5)  Masa kawan Pida ni kalut-kalut nak masuk bilik tu untuk kemas barang, tiada staf hotel yang temankan dia. Mulanya ada sorang temankan, tapi orang tu pulak passkan pada orang lain dan orang lain tu blah gitu je. Ini memang durjana. Last-last urusetia yang temankan dia. Orang lelaki tu pun satu, tak nak bagi laluan. Heii... tak pahamlah aku perangai manusia ni.


6)   Kes memang selesai tapi BUKAN atas kebijaksanaan hotel sebaliknya atas inisiatif urusetia mesyuarat kami. Hotel katanya tak tau nak buat macam mana. Apa la susah sangat, kau suruh je la lelaki tu keluar sekejap untuk bagi laluan kawan Pida ni kemas barang-barang dia. Keputusan semudah ini pun tak boleh fikir ke? Kacang je tu.


7)   Akhirnya staf yang masam muka tu kena sound baeekk punya dengan kawan Pida yang sorang lagi. "Dik, kalau senyum sikit kan lagi cantik..." Bengkek dia.

Itulah pengalaman di Hotel Allson Putra Nilai. Pengalaman yang tak seronok. Apa kau ingat kerajaan bayar murah ke harga pakej hotel kau tu? Tapi Pida puji makanan dia. Sedap. Harap tu je la...


Ok, habis cerita pasal hotel. Kesian hotel tu ada staf sombong, cuai dan menyusahkan tetamu macam perempuan tu. Jadi liabiliti je.

Eh, tadi nak citer pasal apa ek? Oh, pasal Nilai Square.

Pida berkenan dengan beg sekolah angry bird. Ingat nak beli untuk Aqil. Jadi Pida pun pilihlah warna hitam. Masa nak bayar kat kaunter tu, Pida terpandang tulisan pada beg tu dan Pida terus "Astaghfirullahal'azhim...."

Kau tau apa dia tulis? Nasib baik mata aku terperasan. Kalau tak, memanjang la Aqil bawak kitab Iqra' dia dalam beg yang bertulis MOTHERFUCKER.


ps: Kalau tulis mother nature ke, mother board ke, insya Allah Pida beli beg tu. Ni tulis motherfucker, aduiiii...

6 comments:

  1. pida, ada beberapa perkara yang hendak saya tekan kan disini... hehe...

    1) Tajuk post, patutnya lebih "direct".. Cth, HOTEL ALLSON PUTRA NILAI MENGECEWAKAN".. Hehehe..

    2) Staf mcm gitu layak kena sound jek. Tak pun mintak refund

    3) Mamat yg masuk bilik tu pun bangang ke hape?? Tak pikir ke bilik tu ada org bila nampak brg brg kawan ko ada lagi...

    4) Cite pasal hotel punya panjang, citer pasal Nilai Square 2 perenggan jek??

    5) Kasik laa upload gambo beg MOTHERFUCKER ko tu.. Heheh..

    ReplyDelete
  2. Fello, terima kasih!

    1) Aku dah tukar tajuk. Ko rasa kerbau terasa tak?

    Tu la pasal, tu pasal la aku cakap aku tak paham perangai manusia ni... eh boleh tidur lagi tu!

    Motherfucker takde gambor sebab dah kena Astaghfirullahala'zhim dengan aku. Ko carik la internet motherfucker yang lain hahahahah!

    ReplyDelete
  3. Wah.... betul betul tuko tajuk.... Heheh....

    ReplyDelete
  4. hai pida

    biar betul..pertama kali baca kejadian sbegini
    takde 'nilai' kot hotel tu

    ReplyDelete
  5. Hai Irfa,

    Ye, ini betul-betul.. bukan cobaan.

    Tapi rasanya yang bermasalah staf sorang tu je kot.

    ReplyDelete
  6. pernah kurusu kat sini.. takla sedap sangat.. pastu boring bile malam takde aktiviti..

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...