Wednesday, July 11, 2012

Entry misteri : Cincin kahwin misteri

Salam cincin,

Pida rasa nak berkongsi cerita pelik tentang cincin kahwin milik Pida. Ia sebentuk cincin emas bertatahkan batu permata serupa berlian, dan dikelilingi oleh batu-batu permata kecil bagai bulan dipagari bintang adanya. Cantik, lebih cantik bila tersarung di jari.

Ada apa pada cincin kahwin Pida ini? Ia saksi cinta kami saat Pida dan suami diijabqabulkan 8 tahun yang lalu. Depan-depan Tok Qadhi cincin ini disarungkan ke jari manis Pida yang merah berinai masa itu. Malu-malu gitu bila Tok Qadhi mengusik, "Amboi Pida, lepas ni masuk blog la eh..." Hoho... mana ada blog masa tu. Masa tu paling canggih pun handphone T10.

Sejak itu, cincin kahwin tersebut sentiasa berada di jari Pida tak kiralah walau di mana Pida berada; di rumah, di bus-stand, di warung ikan bakar, di pejabat pos waima di pejabat JPJ sekalipun. Pendek kata, cincin kahwin itu menjadi teman rapat Pida dan memberi isyarat kepada jejaka-jejaka di luar sana bahawa Pida sudah berpunya. Ewah, ewah, mentelnya kau.

Pida sentiasa memakai cincin kahwin tu sejak hari pertama jadi pengantin.


...dah dapat anak pertama si Rania pun masih pakai cincin kahwin tu...


...bila dah dapat Aqil, pun masih sarung cincin yang sama...


...masa Sufi lahir pun masih sarung cincin kahwin tu.


Bukan itu sahaja, malah Pida memakai cincin kahwin itu dalam setiap aktiviti harian Pida.


Ketika makan kenduri di rumah jiran...


Ketika memegang sudu restoran...


Ketika mencuri jambangan bunga di majlis hari jadi anak sedara...


Ketika tawar-menawar harga aiskrim... (aiskrim dua ringgit pun nak tawar)


Ketika membancuh susu di tangga universiti semasa majlis konvokesyen...


Ketika sedang memegang botol air mineral yang dijumpai di kerusi orang sebelah...


Ketika menyapu gincu di bibir Rania di tempat awam...


Ketika mengelap hingus yang meleleh keluar setelah mendengar lagu jiwang Eddie Hamid...


Ketika menidurkan anak di pangkuan...


Ketika kerengsaan akibat peluh selepas menjemur kain...


Hatta ketika merempat di tepi jalan sekalipun!

... Pida tidak pernah gagal untuk memakai cincin kahwin!


Tetapi pada suatu hari, Pida telah kehilangan cincin tersebut. Dapat kaubayangkan perasaan Pida sebaik menyedari ketiadaan cincin itu? Sudah tentulah Pida berasa amat sedih sekali. Pida menangis, Pida mencari-cari di sekeliling rumah kerana Pida yakin ia hilang di dalam rumah.

Namun Pida hampa kerana cincin kahwin itu tidak ditemui. Akhirnya Pida redha bahawa Pida telah kehilangan cincin tersebut yang merupakan sebahagian besar daripada jiwa Pida.

Pada suatu petang, ketika Pida sedang menyapu laman rumah, Pida tergerak hati untuk mengais (kais) daun kering yang tersumbat di longkang depan rumah. Pida seperti ternampak sesuatu yang berkilau-kilau di sebalik dedaunan kering tersebut. Pida pun kirai daun-daun tu selai demi selai. Bila diamat-amati, rupa-rupanya ia adalah cincin kahwin Pida yang hilang itu! Tiga minggu kehilangannya, Pida bersyukur kerana akhirnya ia kembali tersarung di jari.

Bagai sirih pulang ke gagang, cincin kahwin yang 3 minggu menghilang akhirnya kembali tersarung ke jariku.




Namun itu bukanlah satu-satunya peristiwa yang berlaku terhadap cincin kahwin Pida ini. Baru-baru ini, satu lagi perkara yang lebih pelik telah berlaku.

<Malam sebelum tidur>

Seperti biasa, Pida meletakkan cincin tersebut di atas meja solek bilik tidur Pida. Pida meletakkannya bersama-sama cincin tunang dan jam tangan. Pida letakkan elok-elok dan Pida pasti ia selamat.

Keesokan harinya ketika bersiap-siap untuk ke pejabat, Pida mendapati cincin kahwin Pida tu telah bengkok. Bengkok yang dipenyekkan, dan yang lebih haru, batu permata di tengah-tengah tu hilang! Pida terkejut sangat. Ada kesan umpilan pada salah satu daripada empat pengikat batu pada cincin tersebut. Perkara ini tidak pernah terjadi sebelum ini. Pida mula memikirkan siapa yang buat?



Pagi-pagi bangun nak gosok gigi tiba-tiba terpandang cincin kahwin dah penyek. Kemek terus hati ini... Perhatikan bahagian tengah yang rompong. Sepatutnya ada batu permata besar di situ.


Pida terus teringat kat Aqil. Pida tak tuduh dia, tapi dia adalah suspek utama dalam kes ini. Lagipun dia ni jenis butterfinger sikit. Apa-apa benda yang dia pegang mesti rosak.

"Aqil ada buat main cincin mak tak malam tadi?" Pida bertanya dengan lembut.

"Tak ada. Aqil main dinasour je dengan Sufi," dia menjawab tenang. Pida percaya dan yakin bukan Aqil yang lakukan kerana bukan mudah nak umpil pengikat tu. Lagipun dia mesti tau, kalau dia sengaja buat macam tu kat barang mak dia, memang benjol la kepala 2 hari kena luku dengan aku.

"Rania ada bengkokkan cincin mak tak?" soalan beralih pada Rania pula.

"Tak kuasa I you....," dia menjawab ala-ala mak nyah. Pida percaya sangat Rania tak buat.

"Sufi...," ini suspek terakhir.

"Mak... nak etet..." alah budak ni... lain yang aku tanya, lain pulak yang dia mintak.

"Ayang tak nak tuduh abang pulak ke?" sang suami menduga.

"Hah! Abang ke yang buat? Kenapa bang? Kenapa buat ayang begini bang? Hantar ayang balik ke rumah mak bapak ayang!" Pida menghentak-hentak kaki ke lantai.

"Ayang ni mabuk ke apa... kan mak dengan ab ada kat rumah kita sekarang ni," suamiku menjawab sambil mencium pipiku. Hahah... giler apa jawab soalan bini pun nak cium pipi. Bagi penampor adalah.

Pida sedih sangat sebab cincin kahwin tu telah kehilangan batu permatanya. Dan Pida lebih pelik bagaimana boleh berlaku macam tu sedangkan Pida yakin ia berkeadaan baik semasa Pida menyimpannya malam tadi. Entah apalah yang berlaku sebenarnya ni....


Rutin pagi terganggu sebentar kerana rasa janggal memakai cincin kahwin tanpa permata di tengahnya. Kalau Pida terus memakainya, kemungkinan besar Pida akan kelihatan canggung di mata orang lain yang mungkin menganggap Pida terlalu paranoid terhadap barang kemas.



Last-last Pida membuat keputusan untuk tidak memakai cincin kahwin yang dah sompek ni. Misteri kehilangan batu permata kekal menjadi misteri...


Petang itu Pida membawa suami Pida berjalan-jalan di bandar. Asyik-asyik lalu depan kedai emas. Asyik-asyik lalu depan Habib Jewel. Last sekali lalu depan Poh Kong. Gosok-gosok peha pun tak dapat... baliklah!

Di rumah, puas Pida mencari batu yang hilang tu. Bukan senang nak carik sebab batu tu kecik aje. Sekali Sufi tersepak mau terpelanting batu cincin tu ke lubang tikus. Last-last Pida pasrah je. Pida katakan dalam hati, memang batu cincin tu hilanglah. Memang bukan rezeki Pidalah kali ini. Sekali lagi Pida menangis kesedihan dan asyik terbayang-bayang iklan Emas Sri Pinang ada potongan sempena raya.

Pada suatu hari di pejabat, iaitu 4 hari selepas kehilangan batu cincin tersebut, Pida saja-saja je bukak beg tangan. Takde niat lain, saja-saja je nak tengok isi dalam. Sedang Pida menguis-nguis sampah-sarap yang bersepah di dalam beg tangan itu, tiba-tiba pandangan Pida tertumpu kepada sesuatu.... ia kecil, ia putih, ia berkilau, ia adalah apa yang Pida cari, ia adalah batu cincin itu!


Inilah batu cincin itu. Rupa-rupanya ia berada di dalam beg tangan Pida. Bagaimana ia boleh berada di situ, dan bagaimana ia boleh tertanggal dari cincin, Pida masih tiada jawapan.



Pida bersyukur kerana jodoh Pida dengan cincin kahwin masih panjang. Namun Pida hairan dan pelik memikirkan bagaimana batu tersebut boleh tertanggal dari cincin dan cincin tersebut menjadi penyek sampai begitu sekali. Lalu terciptalah beberapa teori hasil perbincangan dengan Totally Spies yang Pida upah untuk merungkai misteri cincin kahwin Pida ini.





Daripada takde job, lebih baik diorang tolong Pida siasat misteri cincin kahwin.


Teori satu

Batu cincin tu memang dah tanggal semasa Pida meletakkannya di atas meja solek pada malam tersebut.

Pida tolak teori ini kerana Pida yakin cincin kahwin, cincin tunang dan jam tangan Pida berada dalam keadaan baik.

Teori dua

Masa Pida seluk-seluk beg tangan Pida, cincin tersebut tersangkut dan tanggallah batu cincin itu di dalam beg.

Pida tolak juga teori ini kerana cincin ini tidak pernah tersangkut di dalam beg kerana permukaan dalam beg yang licin. Lagipun ini bukan cincin mainan derr... pengikatnya terlalu kuat untuk terumpil begitu sahaja.

Teori tiga

Aqil dibantu oleh Sufi bekerja-keras mengumpil pengikat cincin dan memenyekkannya.

Teori ini lagilah Pida tolak sebab ia tidak berlaku sama sekali. Lagipun Aqil terlalu kuat kalau dia dapat umpil pengikat cincin semata-mata untuk mengeluarkan batu cincin tu.


Wallahu'alam. Yang penting, Pida dapat memakai semula cincin kahwin itu. Yang paling gembira adalah suami Pida kerana dia dapat menyelamatkan wang saku daripada melabur di kedai emas Wah Chan.


Syukurlah kerana akhirnya cincin 2 beradik ini dapat kembali bersama walaupun berpisah di kiri dan kanan. Dari kiri : Cincin tunang dan cincin kahwin.



Kalau hilang lagi cincin kahwin tu, panggil kitorang pulak eh Kak Pida!

6 comments:

  1. Yg lain tak menjadi misteri, yg saya pelik Tok Qadhi tu tau dah fasal blog tu yg saya pelik, betulkah itu?

    MOGA2 TERUS JADI ISTERI MITHALI

    ReplyDelete
  2. Cikgu Mat Som, hahaha lawak la cikgu ni. Itu cuma dialog tipu je tu.,, haha

    Thanks!

    ReplyDelete
  3. sgt peliklah kakak.
    cmno cincin tu blh jdk penyek cenggitu ye?

    ReplyDelete
  4. cikCT, tu la... memang pelik. Hihi.

    ReplyDelete
  5. dah tahu tak nape cincin tu jadi mcm tu??

    ReplyDelete
  6. Chuda, sampai sekarang tak tau macam mana boleh jadi camtu hehehe.

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...