Wednesday, October 17, 2012

Main-main : Mari membuat kereta mainan

Salam mainan,

Dalam entry kali ini, Pida ingin berkongsi kemahiran Pida membuat kraftangan berupa kereta mainan. Yang menariknya, kraftangan ini cuma menggunakan sehelai kertas A4! Senang je caranya. Kau pun boleh ikut sekali kalau mau.

Baik, mari kita mulakan!

Mula-mula kita ambil sehelai kertas A4. Kalau kau guna kertas A5, nanti kereta mainan tu jadi kecik. Kalau kau guna A1, nanti kereta mainan tu jadi gedabak besar macam van Rusa. Terpulanglah pada citarasa dan bajet 2013 kau ye. Ada aku kisah.





Kemudian kita lipat dua kertas tersebut. Pastikan penjuru bertemu penjuru dengan tepat dan jitu. Ini untuk memastikan nilai estetika kereta mainan tersebut terjaga.


Dah lipat dua tu, kita lipat dua lagi. Ini nak buat pintu dia. Yang lipat dua mula-mula tadi nak buat bonet dia. Takpe, lepas ni ada lipat dua lagi. Kau buat dulu ikut arahan Pida ni. Kau tengok Aqil tu, kemain tekun dia melipat. Kasi tepat penjuru ye Qil!


Yang ni kaedah nak buat bumbung yang terus sambung dengan spoiler dan sport rim 18. Kau kena khusyuk baru boleh buat dengan cantik. Kalau fikiran merewang nanti tak jadi kereta, jadi mangkuk pulak nanti.


Langkah seterusnya ialah, kita dah lipat dua, lipat empat dan lipat enam tadi kan? Sekarang ni kita buat kajang berlipat pulak. Kau bukak balik kertas yang kau dah lipat cantik-cantik tadi. Takpe, buat je. Jangan banyak tanya. Aku sepak kang.


Lepas tu kita lipat kertas tu macam yang Aqil buat ni. Yang ni nak buat side mirror dengan lampu signal.


Lepas tu kita bukak balik kertas tu dan kita gulung kertas tu pulak. Gulung... gulung... jadi gelung....


....Sampai la jadi macam ni rupa dia.


Ini bahagian tayar dia. Hahahaha Aqil kenapa mulut kau macam popeye?


Langkah terakhir ialah kita lipat lagi kecik-kecik sampai dia jadi kecik. Ini untuk membuat dashboard dia.


Dan hasilnya...........!!!



Tadaa!!! Inilah dia kereta mainan yang telah siap. Cantik kan? Selamat mencuba!





(Ini macam pun ada ka?)

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...