Tuesday, June 11, 2013

Masih aku terasa

Salam terasa,

Pida baru sahaja balik dari melawat jenazah ibu kepada seorang rakan sepejabat yang meninggal dunia petang semalam. Ibunya meninggal kerana kanser payudara, sama seperti mak. Cuma bezanya, ibunya telah lama terlantar sakit sebelum menghembuskan nafas terakhir, berbanding mak yang hanya terlantar seminggu sehinggalah pemergiannya.

Tadi Pida nampak dia menangis teresak-esak di sisi jenazah ibunya. Pida nampak dia terlalu sedih dengan pemergian ibunya. Begitu juga dengan bapanya. Kelihatan terlalu sugul sehingga tak lekang daripada menyeka air mata yang mengalir laju di pipi.

Pida sangat terkesan dengan kesedihan dia dan seluruh keluarganya. Kerana Pida juga baru sahaja merasai kesedihan serupa lima bulan yang lalu. Namun saat jenazah mak masih di depan mata, Pida tidak menangis langsung. Tidak sedikit pun air mata Pida tertumpah.

Bukan kerana tidak sedih, tetapi sebenarnya pada masa itu Pida masih boleh melihat mak di depan mata walaupun hanya sekujur tubuh yang kaku. Pida rasa tenang melihat jasad mak di depan mata.

Namun, seperti yang Pida dah ceritakan, esoknya barulah Pida menangis dengan teruk sekali. Itupun setelah terjumpa dengan baju yang mak pakai ketika hari pertama dimasukkan ke wad. Masa tu memang tak boleh cakaplah... bayangkan sampai basah baju mak tu, baju yang masih ada bau mak, gara-gara teruknya Pida menangis. Depan jenazah memang Pida tak rasa nak menangis, tapi selepas itu sampailah ke saat ini, Pida menangis, menangis dan menangis.

Pida amat merindui mak. Kadang-kadang bila difikir-fikirkan, tak sangka mak mati kerana kanser. Tapi itulah takdir namanya.

Semoga emak kami berada dalam keadaan aman dan tenteram di bawah payung Allah sentiasa. Al-fatihah...

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...