Thursday, August 22, 2013

Kambing golek menghantui rumah terbuka

Salam kambing golek,

Kali ini memang betul-betul cerita pasal kambing golek. Entry sebelumnya Pida telah terkhilaf sebenarnya. Ini semua gara-gara penangan kambing golek yang digolekkan di atas penggolek yang bergolek semasa majlis jamuan rumah terbuka aidilfitri baru-baru ini.


Tahun ini dalam sejarah kerana inilah kali pertama Pida menganjurkan majlis rumah terbuka raya. Itupun buat secara kolaborasi dengan adik-beradik yang lain. Di samping menjemput sedara-mara dan kawan-kawan untuk merasa kuih tat dan kuih makmur, kami juga sebenarnya buat majlis ini untuk meraikan ab dan ummi yang telah selamat bernikah pada Jun lalu.


Mengiringi pengantin makan berdamai. Ab dan ummi nampak ceria sangat. Rania yang terselit kat tengah-tengah tu pun nampak gembira. 

Ada rezeki lebih sikit boleh la belanja tetamu makan kambing golek. Terima kasih biang keladi kepada adik Pida yang sudi menaja kambing golek ni. Terpaksalah Pida bergambar dengan dia sebab nak bagi kredit. Kalau tak enterframekan dia kat dalam blog ni, dia kata tahun depan dia tak nak taja kambing golek lagi. Oleh kerana bimbangkan keselamatan diri, maka Pida pun bersetuju untuk bergambar dengan dia.


Tuuu dia! Rasa dia.... nyum nyum... terbaik!


Selain kambing golek yang menjadi tumpuan utama, kami juga menghidangkan pelbagai jenis makanan lain seperti nasi ayam, lontong, nasi impit, rendang, roti jala, laksa penang, kuih-muih dan buah-buahan. Kami ambil dengan katering. Tak reti pulak nak masak sendiri.





Macam yang Pida bagitau tadi, kambing golek memang menjadi tumpuan utama. Sekejap aje dah tinggal tulang. Belum pukul 2 petang dah habis. Hehe. So kira siapa cepat dia dapat la.


Alhamdulillah tetamu memang sangat ramai. Tapi masih menang tangan untuk melayan setiap hadirin yang datang. Jemaah surau pun siap buat marhaban lagi kat rumah Pida. Bergema la sekejap rumah tu dengan selawat memuji Nabi.


Ini semua sepupu-sepupu Pida bersama anak masing-masing. 

Yang ni pun sepupu. Muka pun lebih kurang sama aje ek? Kalau tak kerana raya, takdenya kitorang dapat bergambar macam ni.

Ini kawan lama Pida masa tingkatan 1 sampai tingkatan 5 dulu. Thanks Ayu, sudi datang ke majlis aku.

Ini Kak Linda, kawan baik Pida semasa di kolej dulu. 

Cukup sopan-santun Pida melayan tetamu. Inilah contoh tuan rumah yang wajar dipuji. Heh.

Tetamu Pida terdiri daripada pelbagai golongan. Yang tua, yang muda, yang miskin, yang kaya, yang berakal, yang gila, yang dah sunat, yang belum sunat... 

Tuan rumah penat ooo... kau percaya tak kalau Pida kata Pida tak makan langsung sebab rasa tak ada selera nak makan? Nasib baik aku sempat rembat laksa penang. Malam baru makan.

Rania minum sorang-sorang aje. Tunggu kawan tak sampai-sampai. Akhirnya masa kawan dia sampai, dia dah tertido.

Momen-momen sebelum Razin menumbangkan rak kasut 10 tingkat tu. 

Bila dah confirm tak ada tetamu lagi, kitorang pun memulakan operasi pembersihan dan mengemas. Lagipun hari dah petang. Tapi yang buat tu sebenarnya sorang aje, yang lain jadi mandor.

Kesian dia penat mengemas. Minum pun sebelah sampah aje... takpe, kat opis ko selesa kan? Tunggu patient aje kan? Hehe.

Gambar Pida ditangkap ketika sedang khusyuk menapau nasi ayam. Nasi ayam tu tinggal nasi aje, ayamnya dah habis dulu. Nasib baik biras Pida tolong buatkan spaghetti untuk cover makanan yang short tu. Terima kasih ye! Tapi sempat jugak la ummi goreng ayam segera. 

Bila tengok ab dukung Sofia, kitorang cepat-cepat cakap nak adik lagi. Hahaha. Terbelahak ummi ketawa. 


Pida mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua tetamu yang sudi meraikan rumah terbuka bersama Pida. My best thanks to ab dan ummi, my best suami (memang the best sebab pusing satu taman pun takkan jumpa orang macam suami Pida tawww), semua adik-adik tersayang; Faiz, Yati, Zizi, Hilma, Afif dan abang Faza yang tak hadir sebab sibuk dengan studio gig underground engkau tu kan... dan anak-anak iaitu Rania, Aqil, Sufi, Razin dan Sofia yang comel-comel belako.

Insya Allah, ada rezeki tahun depan kita buat lagi ye.


Alhamdulillah, Syukur Malaysia masih aman untuk buat open house!

2 comments:

  1. kakakakakakkkk,

    taun dpn ajak kita ea?teringat nk mkn kat umah akk.kat umah org lain kita takmau. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikCTTTTT... ok tawon depan ct datang dengan baby eh? hihihi.

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...