Tuesday, August 20, 2013

Kambing yang tergolek di hari lebaran penuh kemeriahan

Salam kambing,

Kukus grill panggang, kukus grill panggang, sudah hampir 2 minggu kita merayakan lebaran. Raya Pida pada tahun ini meriah seperti tahun-tahun sebelumnya. Walaupun nampak agak canggung kerana mak sudah tidak ada untuk meraikan aidilfitri bersama-sama kami, namun kehadiran ummi telah mengisi kekosongan ini.

Biasanya pada hari raya kedua, rumah ab di BP menjadi sasaran semua saudara-mara untuk berkunjung, kerana pada hari kedua itulah keluarga Pida buat rumah terbuka. Tetapi oleh kerana pada tahun ini hari raya kedua jatuh pada hari jumaat, maka rumah terbuka ab dan ummi dibuat pada esoknya iaitu hari raya ketiga.

Dan seperti biasa, menu untuk rumah terbuka ab ialah nasi beriani. Of courselah!


Pagi-pagi selepas subuh, kitorang dah bertungkus-lumus menyusun meja dan kerusi di bawah khemah. Setting rumah terbuka sekarang setaraf khemah pengantin. Tapi memang untuk meraikan pengantin baru pun! Hui hui hui.


Nasi beriani yang sangat sangat sangat sedap.


Kambing yang sangat sangat sangat sedap. Makan seketul tak cukup. Pida paling favourite kambing terutama lemak dia. Kau jangan ingat kambing tu tak elok untuk kesihatan tau. Ustaz Pida cerita, orang Yahudi sengaja buat-buat cerita mengatakan kambing boleh naikkan darah tinggi la, kolesterol la, tak bagus untuk kesihatan la... itu semua fitnah! Kambing adalah makanan kegemaran Nabi, dan Nabi seorang yang sihat. Tapi pandai-pandailah kita makan dalam kuantiti yang berpatutan... agak-agak arrr!!


Selain kambing, ada juga daging lembu. Tapi kambing laju je habis dulu daripada lembu.


Ayam masak merah pun ada. 

My favourite pencok atau acar darat. Pida kalau makan nasi beriani tak ada pencok, lebih baik aku terjun sungai aje daripada hidup kecewa,


Kuah dalca. Yang ini Pida tak suka sebab Pida tak gemar masakan kari dan yang pedas-pedas.


Air pulak bandung soda asli buatan tangan.... Perghhhh! Meleleh wa cakap lu!


Nasi beriani dan lauk-pauk tadi dihantar dengan lori dalam periuk besor!


Alhamdulillah, ramai giler tetamu yang hadir. Sedara-mara belah ab, belah mak, belah ummi, jiran-jiran, kawan-kawan, peminat, eceh.. perasan.


Anak tuan rumah.

Tuan rumah dan cucu.

Cucu tuan rumah.

♪♫Hidupku dulunya seorang pengamen,
Pulang malam selalu bawa uang recehen,
Mengejar cita-cita paling mulia,
Membantu keluarga di rumah.♫♪

Lohh... udah dapat uang kok dirampok sama tantenya sendiri.

Good! Everiting is good, kata Aqil dengan yakinnya.

Alhamdulillah, dari pagi sampai petang, makanan cukup dihidangkan untuk semua orang.  Masih terngiang-ngiang kelazatan kambing hari tu... oh terngiang-ngiangnya...

Hari raya ketiga berkesudahan dengan rasa gembira dan bersyukur kerana dapat berjumpa dengan semua sedara-mara jauh dan dekat. Kalau tak ada hari raya, ntah-ntah Pida pun tak kenal sedara. Nasib baik ada raya. Alhamdulillah...

Ok, nanti Pida cerita pasal rumah terbuka kat rumah Pida pulak. Sekarang ni tengah bizi giler, maklumlah dah 2 minggu tak masuk opis. Lagipun tengah rasa malas nak sedut gambor dari kamera.

Setakat ini dulu cerita rumah terbuka di rumah bapa saya.

So, apa kena-mengena dengan cerita kambing yang tergolek kat tajuk atas tu? Hahaha, sekali salah tajuk daa... takpe aku malas nak betulkan.

Bye.

2 comments:

  1. Sedapnya...Da lame x mkn kmbing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss Hidy, kambing memang terbaik. Sedapnya!

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...