Friday, August 2, 2013

Suatu iftar yang bermakna

Salam iftar,

Mengambil keberkatan bulan Ramadhan yang mulia, Pida adik-beradik telah meluangkan masa untuk berbuka puasa bersama-sama di rumah. Rasanya dah lama tak berbuka puasa ramai-ramai cukup korum macam ni.

Oleh kerana kami semua bekerja, balik pun dah lewat petang, maka takdelah sempatnya nak memasak. Lagipun, iftar kali ini ditaja oleh adik ipar Pida yang beria-ia nak belanja kitorang. Dari dulu dia nak open table tapi takde masa. Jadi, kesempatan yang ada ini digunakan untuk menyampaikan hajat mulianya.


Sajian iftar kami simple sahaja. Nasi arab kambing. Telah dipesan sehari sebelumnya dari kedai nasi arab. Syria tau, bukan Iran. Syria sunni tau, bukan syria syiah. Acar buah tu Pida tambah sendiri sebab memang ada simpan dalam fridge.


Time berbuka memang waktu yang nikmat la... Lebih-lebih lagi banyak makanan kat depan tu. Bukan setakat nasi arab, ada juga sate, martabak, kuih tart dan buah nenas. See, I told you, simple aje menu iftar kami. Takde pun roti john ke, puding karamel ke, cendol ke... (sebab orang yang sepatutnya bawak tu tak sempat beli - huh).


Suruh makan dia makan, suruh tarawih dia terbongkang. Aku la tu.


Boys of BP straits. Balik dari ofis, terus menuju ke rumah Pida. Tu yang masih pakai baju kerja tu. Pida pun sama, balik dari ofis pukul 5.30 petang, sampai rumah pukul 6, kemas-kemas, buat persiapan, tak sempat nak mandi pun. Sudahnya, kitorang adik-beradik berbuka dengan pakaian pejabat. Nasib baik adik Pida yang sorang tu tak pakai uniform askar dia. 


Adik-adikku... insya Allah boleh!


Aqil memang taksub dengan pakcik dia yang sorang ni. Tapi Tio Faz dia ni tak pedulikan dia pun. Lagi dibulinya ada la. Tengok tu, dia perhatikan saja Tio Faz makan, tapi Tiofaz buat deekkk aje. 


Berbuka, solat maghrib, kemudian mentong, dah kenyang borak-borak macam kat kedai kopi. Gemuk korang eh!


Pusaka tinggalan mak. Mak, kami rindukan mak. Rindu masakan mak. Rindu sentuhan mak.


Kalau mak ada, tentu mak gembira melihat kesepakatan kami adik-beradik. Banyak yang mak tinggalkan untuk kami, terlalu banyak... terima kasih, mak. Ab dan ummi pun mesti seronok tengok anak-anak ngam macam ni. Walaupun antara kami cakap aku-engkau je tak kira umur, namun itulah sebenarnya rahsia kengaman kami. Semoga berkekalan kengaman ini sampai bila-bila.


Alhamdulillah, Rania belum tinggalkan puasa dan solat sepanjang Ramadhan ini. My good girl.


Adik-beradik susuan. Aqil dan Razin. Diorang berdua ni memang rapat. Hari tu Razin nampak ummi, dia sebut mamaneh. :`(


Cara Aqil dan tio-tionya bergurau. Yang ni konon-kononnya Aqil pancing keli gergasi yang dilakonkan oleh Tio If.


Aqil berjaya memancing pakcik kesayangannya. Aqil memang suka giler kat Tiofaz. Tapi biasanya akan berakhir dengan pergaduhan antara kedua-duanya kerana Tio Faz memang suka sangat sakat Aqil. Aqil pulak gembeng (kuat menangis).


Penulis blog yang tidak mahu mendedahkan identitinya. Masih setia berpakaian pejabat. Pakai selendang ala makcik Som. Tak kuasa nak buat Hana Tajima time-time nak buka puasa ni.


Peluang berbuka puasa bersama keluarga adalah sesuatu yang sungguh istimewa. Lebih-lebih lagi jika ada orang belanja. Seronok dapat berkumpul adik-beradik dalam satu suasana yang mesra dan meriah. Nasib baik kitorang semua sekelompok, so senang nak roger-roger.

Ok, lepas ni siapa nak open table pulak?

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...