Friday, September 12, 2014

Cerita berpantang : Set Bersalin B'hidan

Salam berpantang,

Alhamdulillah, Pida dah selamat dan selesai menjalani rutin berpantang selama 44 hari selepas melahirkan Baby Muhaimin pada 22 Julai lalu.

Setelah 4 tahun tidak berpantang, pada tahun ini telah ditakdirkan Pida mendapat rezeki seorang lagi cahaya mata iaitu cahaya mata keempat. Maka secara automatiknya Pida kena berpantang sekali lagi.

Ikutkan hati memang malas, siapa suka berpantang kan, kena control ayu memanjang... tak koser mak noks. Tapi demi kesihatan dan kesejahteraan diri untuk masa hadapan, kenalah patuhi amalan berpantang. Alaa bukan lama pun, 44 hari je. (Lama dowh).

Pida taknak cerita panjang-panjang tentang amalan berpantang yang Pida harungi, kau boleh baca entry Pida yang top ten tu Cerita Berpantang. Sama je kisahnya, apa yang Pida tulis dalam entry tu, itu jugalah yang Pida amalkan semasa berpantang kali ini kecuali tidur sendal kaki dengan batu giling tu aje Pida tak buat.

Kali ini Pida nak berkongsi pengalaman Pida berpantang dengan menggunakan set bersalin daripada TruBellai iaitu B'hidan.




Inilah set bersalin B'hidan keluaran TruBellai. Unik dan cantik kan peti harta karun ini? Kaler purple lagi kau. Harga satu set RM350. Selalunya TruBellai buat promosi dengan diskaun 30%.


Peti ini bukan sebarang peti. Di dalamnya mengandungi item-item set bersalin yang istimewa untuk wanita berpantang. Jom kita tengok apa isinya.


Mula-mula sekali ada buku panduan penggunaan barangan set bersalin B'hidan ini. Buku ini comel sangat, bentuk 'B". Bukan setakat panduan penggunaan barangan sahaja, malahan juga panduan untuk penjagaan bayi dan resepi-resepi yang sesuai untuk wanita berpantang.


Ini ialah losyen panas. Pida sapukan di perut sebelum memakai bengkung. Rasanya panas dan berangin. Berbau harum dan segar, wangian limau. 


Ini ialah ekstrak kurma dan gamat. Tujuannya adalah untuk mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dan menjana tenaga wanita berpantang. Pida suka makan benda alah ni sebab ia sedap. Diminum bermula hari pertama selepas bersalin. 


Selain ekstrak kurma dan gamat ini, ada juga sebotol lagi emulsion iaitu kacip fatimah. Fungsinya adalah untuk membantu penguncupan otot rahim, menyembuhkan luka dan memberikan tenaga. Emulsion kacip fatimah ini diminum dari hari ke-30 hingga hari ke-44.


Ini ialah bahan untuk bertangas. Cara penyediaannya mudah sahaja. Jerang sepeket bahan tangas di dalam periuk sehingga mendidih dan cepat-cepat bertangas sementara masih panas dan wapnya banyak. Tapi jangan lama sangat, kang jadi pau apam kang.

Lulur ini adalah kegemaran Pida. Baunya sangat wangi. Pida tak gunakan sebelum mandi seperti yang disyorkan, sebaliknya Pida lulur ke tangan, kaki dan muka selepas mandi dan biarkan ia kering seharian. Macam pakai param la, tapi ia tak comot kerana warnanya natural. Lulur ini menjadikan badan kita hangat. Muka asyik berpeluh aje. Memang agak tak selesa tapi kesannya sangat menggembirakan. Kulit jadi licin dan cerah. Sampai suami pun puji, "Awak memang cantik dari kecik ke?"

Bahan yang paling diperlukan ketika Pida berpantang - pilis. Pida memang suka pakai pilis sebab Pida dapat rasa dahi  berdenyut-denyut macam menarik angin meroyan gitu. Kepala pun tak pening dan mata pun tak rabun. Pilis B'hidan ini segera dan siap untuk disapu. Cuma pilis B'hidan ini agak peroi dan mudah tanggal dan berterabur. Kena campur air sikit supaya lebih likat agar mudah melekat di dahi. Tapi tetap peroi. Daripada pengalaman Pida, pilis terbaik ialah pilis Air Manchur, memang susah giler nak tanggal. Selain Air Manchur, pilis yang best ialah pilis Mak Dara.

Tengok tu... baru pakai berapa minit dah tanggal-tanggal pilis aku. Bangun pagi asyik kena kutip serbuk pilis yang berterabur di atas katil.

Minuman herba atau jamu ini mengandungi ramuan akar larak, akar angin, akar bedil lalat, akar selada, hempedu bumi, akar siak dan akar tengkuk biawak. Dah namanya akar kayu kan... kaubayangkan je la pahitnya. Sebab tu aku cuma minum 4 kali aje hua hua hua. Tak koser mak noks.


Sebenarnya set bersalin B'hidan ni ada korset atau bengkung tetapi ia dijual berasingan. Pida tak beli sebab Pida dah ada bengkung. Pernah juga TruBellai buat promosi percuma korset dengan pembelian set B'hidan ini.





Begitulah amalan berpantang Pida kali ini. Masa Sufi dulu Pida guna set bersalin Mak Dara, kali ini memang sengaja nak cuba yang lain. Akhirnya bertemu jodoh dengan B'hidan.

Pada Pida, set bersalin B'hidan ni boleh dikatakan menepati keperluan dan pencarian set bersalin yang Pida inginkan iaitu kombinasi tradisional (pilis dan jamu) dengan amalan moden. Tak semua set bersalin menawarkan pilis dan jamu akar kayu (walaupun aku tak minum sangat).

Pida tanpa ragu-ragu mengesyorkan kepada kau yang nak cari set bersalin. Berbaloi menggunakan B'hidan kerana semua itemnya memang kita perlukan. Tinggal nak pakai atau tak aje.

Jus gamat dan kacip fatimah tu confirm kita minum habis, pilis memang kita pakai walaupun tak habis, lulur memang setiap hari pakai, jamu minum la jugak, losyen panas memang confirm habis, bertangas memang amalan selepas mandi. So memang berbaloi la. Takkan ada item yang akan kita tinggalkan.

Dan Alhamdulillah, berkat pengambilan yang teratur dan berdisiplin (berdisiplin la sangat!), Pida dapat memiliki badan yang sihat dan tiada komplikasi semasa dan selepas berpantang. 

Walaupun ketika dalam pantang tu Pida renyah jugak la, maklum la berpantang sendiri, ada anak-anak sekolah pulak tu, jadi sedikit-sebanyak aku buat jugak kerja-kerja rumah seperti lipat kain, basuh pinggan dan kemas rumah sikit-sikit; namun Pida tidak bentan dan tidak gila meroyan. Alhamdulillah. 

Lagipun Pida makan vitamin Obimin Pluz jugak sebagai supplement. Dan sokongan suami yang sangat kuat. Terima kasih sayang. Entry seterusnya Pida akan ceritakan tentang penjagaan makanan sewaktu berpantang ye.

Yahoo! Dah habis pantang!!!






2 comments:

  1. thank u pida utk perkongsian ni... memang saya dok tgh cari set berpantang yg best...

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...