Wednesday, September 17, 2014

Menu berpantang yang nyam nyam ala kanyam!

Salam menu,

Sepanjang tempoh berpantang selama 44 hari, Pida cukup bertuah kerana suami Pida begitu menjaga aspek pemakanan Pida. Setiap hari Pida akan menikmati makanan yang sangat sedap dan yang penting, berkhasiat.

Nak tau siapa yang memasak untuk Pida? Weng weng weng! Husband I la!


Untung la...


Suami Pida memang pandai jaga makan minum bini dia semasa dalam waktu berpantang. Semasa di hospital, Pida makan nasi tomato dengan ayam masak merah yang agak pedas, siap dengan sayur timun dan nanas; tapi dengan suami menu harian Pida memang dijaga rapi.

Subuh-subuh sebelum waktu subuh suami dah bangun untuk masak. Pida pun dah bangun waktu tu sebab baby pun bangun awal. Pida usha je dia masak kat dapur. Wow, memang pantas dan terror laki aku masak.


Pagi-pagi sebelum pukul 10, Pida dah makan nasi. Nasi panas sepinggan penuh dengan lauk sedap yang berganti-ganti setiap hari. Nak tau apa menu Pida?

Menu biasa ialah ayam masak halia. Pida suka kalau taruk halia banyak-banyak sebab Pida sukakan halia. Lagipun halia menjadikan badan Pida hangat dan berpeluh, menjadikan Pida sihat, Alhamdulillah... 

Ikan masak singgang. Yang ni banyak kunyit. Pun bagus untuk kesihatan wanita lepas bersalin. Kunyit berupaya menyembuhkan luka dalaman. Anak-anak Pida pun suka sangat ikan singgang sampai dihirup-hirup kuahnya.

Ikan siakap kegemaranku dimasak kukus campur kicap. Dengan adunan halia, bawang, serai dan tomato.... makan dengan nasi panas, perghhhh sedap! Memang sedap dan membangkitkan selera wanita berpantang. Ceh!

Dan ini menu yang paling Pida gemari - ayam masak asam tomato. Sedap sangat. Sampaikan setiap hari Pida minta suami masakkan menu ni. Anak-anak pun suka makan. Dapat hirup kuah pun jadilah. 

Itu adalah antara lauk yang biasa suami masakkan untuk Pida. Alhamdulillah Pida bersyukur kerana suami Pida sudi masakkan untuk bini dia yang asyik lapar memanjang ni. Yelah, orang menyusukan ni memang cepat berasa lapar, kena pulak baby kuat menyusu. Memang asyik nak mengunyah aje rasanya.

Dalam kesempatan ini, Pida ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada suami Pida yang sudi masak untuk Pida sepanjang 44 hari Pida berpantang. Terima kasih abang. Memang sedap masakan abang. Cayalah!

Pida mengaku berpantang kali ini Pida agak renyah sebab banyak menggunakan fizikal untuk melakukan kerja-kerja rumah seperti melipat kain dan membasuh pinggan. Sebab itu Pida betul-betul menjaga pemakanan supaya Pida sentiasa bertenaga.

Pida juga mengambil supplement Obimin Pluz sejak mengandung sehingga selepas habis berpantang. Supplement ini memberikan tenaga kepada Pida. Hasilnya, sepanjang tempoh berpantang, Pida tak pernah rasa letih atau tidur pada waktu siang (pantang nenek Pida tidur siang) walaupun tidur malam tidak terlalu nyenyak (biasalah ada baby).

Jadi, adalah penting untuk wanita berpantang menjaga pemakanan dan ambillah supplement seperti multivitamin. Gizi seimbang akan menghasilkan susu yang berkualiti. Wanita berpantang perlu sentiasa sihat dan bertenaga kerana dialah yang akan menjaga baby. Lagipun, kalau badan tak sihat sewaktu berpantang, kita akan kehilangan mood dan itu yang akan menyebabkan fikiran kita kusut.

Alhamdulillah tempoh berpantang telah Pida lalui dengan selamat dan penuh kegembiraan. Pida bersyukur kerana sepanjang tempoh 44 hari tersebut, Pida tidak mengalami masalah kesihatan seperti demam dan batuk, dan baby juga sihat. Syukur kerana segalanya telah selamat.



Baby pun tidur nyenyak kalau kenyang menyusu. Nak baby kenyang menyusu, si ibu kena makan makanan yang berkhasiat dan seimbang dan kena banyak minum air suam.

Kepada yang sedang berpantang, selamat berpantang!



No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...