Friday, September 19, 2014

Tugu Negara - Terima kasih pahlawanku

Salam pahlawan,

Bersempena dengan cuti sekolah dan bersempena juga Pida masih dalam cuti bersalin, suami membawa Pida dan anak-anak berjalan-jalan. Nak tau kitorang pergi mana? Alah... soalan bocor. Baca tajuk dah tau. Yeszaaaa...! Kitorang melawat Tugu Negara.

Kali terakhir Pida mengunjungi Tugu Negara ialah kira-kira 20 tahun yang lalu. Kalau tak silap ikut rombongan sekolah.

Yelah, zaman 90-an dulu kalau sekolah buat rombongan ke Kuala Lumpur, mesti tempat lawatannya ialah Tugu Negara, Zoo Negara, Muzium Negara, Taman Burung, Taman Rama-Rama, Tasik Titiwangsa, Masjid Negara, Bangunan Dayabumi, kilang colgate, bangunan KTM dan RTM Angkasapuri. Itulah tarikan KL pada masa tu.

Budak-budak zaman sekarang? Perghhh... KLCC, Aquaria, Menara KL, Putrajaya, Petrosains, Kidszania dan Pavi. Kau ado?

Baiklah, kita cerita pasal lawatan Pida bersama anak-anak ke Tugu Negara. Si Rania dan Aqil yang sibuk sangat nak pergi. Mana taknya, setiap hari asyik tengok kat tv pasal Tugu Negara. Kan bulan ni Bulan Kemerdekaan, jadi paparan di tv banyak la yang berunsur patriotik.



Bergambar dahulu. Orang pun tak berapa ramai. Apa barang pegi Tugu Negara zaman sekarang ni kan? Anak-anak aku je yang sibuk nak pergi.

Sebaik melangkah kaki ke kawasan tugu, pengunjung akan melihat tugu peringatan ini terlebih dahulu. 

Bergambar lagi. Jangan maraaaaa!!!

Tugu peringatan yang dibina untuk mengenang jasa dan pengorbanan pahlawan-pahlawan negara dari zaman perang dunia kedua sehingga ke era zaman darurat.




Mak!!! Dah nampak itu tugu! Jerit Aqil sambil menangis terharu.

Mak! Kenapa ini tugu tak sama macam yang dalam tv? Tanya Rania sambil menangis teresak-esak. Cuba ko jalan ke depan sikit! Pida menjawab sambil berjoget.

Yeehaa! Sama la mak macam kat dalam tv tu! Anak-anak bersorak keriangan. Besarnya! Tingginya! Tu siapa yang mati tu mak? Itulah pahlawan dan perajurit tanah air yang berkorban nyawa demi mempertahankan negara. Kau mampu? Tanya Pida sambil berjoget. Mampu! Jawab mereka serentak sambil menangis terharu.

Nak jugak! Jerit mereka. Nak apa? Jerit Pida pula. Nak jadi tugu!

Bergambar kat tugu sudahlah... tak payahlah nak jadi tugu, ujar Pida sambil berjoget.

Tugu Negara dari pandangan sisi. Kau tak pernah tengok kan? Biasa tengok dari depan je kan? Yang dari belakang tadi pun kau tak pernah tengok kan? Takpe, Pida dah ambik gambar biar kau dapat tengok.

Oooo... Tugu Negara rupa-rupanya dikelilingi oleh kolam siap ada air pancut. Ooooo baru tau.... kata sesetengah pembaca blog Ohpida.

Mak, apakah sejarah di sebalik penubuhan Tugu Negara? Tanya Sufi dengan terharu. Sejarah? Err... eh adik ko nak menyusu la.



Mak, boringlah kat Tugu Negara ni. Jom balik.

Tak sampai setengah jam di sana, kitorang pun balik.


Terima kasih pahlawanku!

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...