Saturday, March 9, 2013

Dua purnama

Salam purnama,

Hari ini, 9 Mac 2013 genap dua purnama mak pergi meninggalkan Pida. Cepatnya masa berlalu, tak sedar sudah enam puluh hari Pida menghitung hari tanpa mak di sisi.

Alhamdulillah, perasaan Pida semakin baik tetapi Pida masih menangis kalau tiba saat rindu yang terlalu padu pada mak yang tiada.

Kerap juga Pida menziarahi kubur mak. Setiap kali Pida memandang pusara mak, Pida pasti akan menangis. Setiap kali Pida memegang batu nesan mak, air mata tak dapat ditahan lagi.

Rasa mahu mencium batu nesan itu, namun teringat pula kata Ustaz Azhar Idrus bahawa mencium batu nesan tu bodoh. Dia tak merasa seperti yang Pida rasa, bolehlah dia cakap macam tu.

Malam tadi mak muncul dalam mimpi Pida. Ini bukan kali pertama Pida mimpikan mak. Sudah acap kali. Mungkin kerana terlalu rindu, maka mak 'datang' bertamu walaupun cuma di alam beradu. Kali pertama mak muncul dalam mimpi selepas 4 hari pemergiannya. Mak muncul tersenyum tetapi hanya sesaat cuma. Apabila terjaga, Pida tak mampu mengawal rasa lalu berjurailah air mata.

Selepas itu Pida kerap juga mimpikan mak. Mak tidak berkata walau sepatah, tetapi mak hanya memandang, senyum dan yang paling sayu ada satu ketika itu mak memeluk Pida dengan erat. Masih tergambar saat mak mendakap Pida. Tetapi sayang ia hanya mimpi.

Pida pejamkan mata semula, mengharapkan agar mak hadir kembali memeluk Pida tetapi apakan daya.... Dan biasanya selepas tersedar dari mimpi, pasti Pida akan menangis sambil membaca surah fatihah untuk mak.

Mimpi malam tadi juga indah. Mak baring di ribaan Pida dan Pida belai mak dengan mesra. Tiada sepatah kata, tetapi Pida dapat merasakan hangatnya kasih sayang antara kami. Lama juga dapat 'membelai' mak sebelum terjaga dari lena; hanya untuk menerima realiti bahawa itu cuma mimpi jua.... :`(

Mak, sudah dua bulan mak tiada di sisi. Namun percayalah, tiada sesaat kami tidak mengingatimu... apatah lagi tidak merinduimu. Mak terlalu istimewa bagi kami; dulu, kini dan selamanya.

Salam rindu buat mak dan semoga mak berbahagia di sana.....




2 comments:

  1. Al-Fatihah...amin..semoga pida sekeluarga sentiasa tabah...

    ReplyDelete
  2. In shaa Allah.. thanks ayu.

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...