Friday, March 8, 2013

Pesona Putrajaya - Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin

Salam pesona,

Pida telah berkesempatan menjejakkan kaki ke sebuah mercu Putrajaya yang cukup menggamit pandangan - Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin atau lebih manja digelar Masjid Besi. Pida ke sini kerana mengikuti Kursus Tahsin dan Mushafahah Al-Quran yang dianjurkan oleh jabatan Pida.

Peluang berkunjung ke masjid ini digunakan sepenuhnya oleh Pida untuk mengabadikan binaan indah pada masjid ini di lensa kamera. Nasib baik orang tak berapa ramai, jadi dapatlah Pida bergerak ke sana-sini tanpa malu-malu untuk merakam keindahan seni bina rumah Allah ini. Ye, Pida tak malu pada orang, tapi Pida malu pada Allah. Haha, bajet perempuan syurga.

Masjid ini.... Serius, memang indah!


Pida masuk dari pintu utama. Masuk-masuk aje perhatian Pida dah tertangkap oleh kecantikan dalamannya. Ini ialah dewan solat utama. Yang berantai tu ialah plak perasmian masjid yang disempurnakan oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong ketika itu iaitu Duli Yang Maha Mulia Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah pada 11 Jun 2010.



Dah tengok kiri kanan tu nak juga tengok atas. Tatkala melangitkan pandangan, sekali lagi mata tertakjub pada keindahan kubah yang sungguh besar dan indah.



Mari kita berjalan-jalan di sekitar masjid ini. Pida jamin mesti setiap gambar kau akan sebut 'wow', 'fuiyoo', 'ish ish ish...' , 'pehhh', 'weewit' dan 'masya Allah'. Tak caya? Try tengok!


Dewan Solat







Dewan solat tambahan bagi jemaah wanita di aras 3.


Selain tujuan bersolat, Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin ini juga digunakan untuk menjalankan kuliah-kuliah atau kursus. Tempatnya di aras 3.


Pandangan dari sudut kuliah.

Kuliah 'Al-Quran Resam Uthmani' yang disampaikan oleh Ustaz Muhd Redza bin Ahmad, Penolong Pengarah Unit Khidmat Sosial merangkap imam Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin


Keindahan panorama sekitar























Tempat Wudhuk





Tandas wanita


Tempat wudhuk wanita


Tak puas berada seharian di masjid ini. Ketenangan yang dirasai sangat dirindui sebaik sahaja Pida melangkah keluar. In shaa Allah, Pida akan berkunjung lagi ke Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin ini.




2 comments:

  1. cantik!

    ramai sgt dah ckp cantik masjid ni kakak...

    tp belum berkesempatan lg nk p tgk betul2 dpn mata..

    ReplyDelete
  2. cikCT, ye memang sangat cantik dan memukau pandangan.

    Silalah berkunjung!

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...