Tuesday, December 27, 2011

Tips Mencari Jodoh

Salam jodoh!

Ada sesiapa di sini yang masih tercari-cari jodoh? Atau ternanti-nanti jodoh yang lain? Atau memang berniat nak mengumpul jodoh buat koleksi?

Pida dengan rasa sukacitanya ingin berkongsi tips atau panduan dalam memilih jodoh untuk dijadikan menantu bagi mak bapak kita.

*Entry ini ditujukan khas buat adik-adik Pida yang masih dalam kesamaran mencari diri insan yang boleh digelar jodoh.

*Entry ini tidak ditujukan kepada suami Pida, dan mereka yang sudahpun memiliki jodoh sendiri. Kalau mahu berjodohan lagi, janganlah petik nama Pida ye!

Seperti yang kita maklum, dalam memilih jodoh atau calon pasangan hidup, haruslah ada ciri-ciri yang mesti dipenuhi. Ciri yang bagaimana?

1)  Bertaqwa

Ciri ini adalah wajib. Asas. Basic. Fundamental. Orang yang bertaqwa sentiasa mentaati perintah Allah (terutamanya mendirikan solat 5 waktu) dan meninggalkan larangan-Nya. Orang yang bertaqwa juga menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan hidup. Seharusnyalah orang yang bertaqwa ini berfahaman ahli sunnah wal jamaah ye!

2)  Mempunyai ilmu agama

Carilah jodoh yang mempunyai ilmu fardhu ain yang cukup; sekurang-kurangnya asas ibadah dan tauhid. Ini sangat penting kerana ilmu agamalah yang menjadi panduan dan rujukan dalam menjalani cara hidup sebagai Muslim kerana Islam adalah cara hidup. Biarlah calon jodoh itu faham definisi najis, cara-cara bersuci dan menyucikan atau sekurang-kurangnya dia tahu membezakan antara 'samak' dengan 'sertu'.

Tak salah kalau kita nak tahu cara dia melafazkan kalimah syahadah... sama ada 'AsyHadu' atau AsyAdu'. (Yang betul adalah 'AsyHadu') --> hati-hati, jangan sampai salah melafazkan kalimah syahadah kerana di dalamnya terkandung i'tikad dan keimanan kita!

Tak salah juga kalau kita nak uji sama ada dia boleh membaca Al-Quran atau tidak. Paling senang, cuba dengar dia membaca surah Al-Fatihah. Perhatikan sebutan, makhraj dan tajwidnya (perkara paling asas). Kalau ok, oklah! Kalau tak ok, hmmmm... Tapi tak perlulah sampai nak uji dia bertarannum dan berqiraat bagai!

Terlalu ideal? Tepuk dada tanya selera!

Untuk lelaki, kamulah yang akan menjadi imam bagi isteri dan anak-anak kamu ketika bersolat nanti. Oleh sebab itu, kamu haruslah terror bab-bab agama ni!




Songkok tinggi yang menutup kening bukanlah satu-satunya tanda seseorang itu bertaqwa. Ia hanyalah pakaian budaya dan adat masyarakat Melayu di Malaysia yang harus terus dipelihara dan diperkasa agar tidak dilupa. 



3)  Keturunan yang baik-baik.

Maksud di sini agak meluas. Calon jodoh itu boleh dikira dari keturunan yang baik-baik jika ibu dan bapanya merupakan ahli masyarakat yang dihormati. Tak perlu menjadi ahli politik atau menteri untuk menjadi orang yang dihormati, tetapi yang Pida maksudkan ialah ibu bapa dan keluarga calon jodoh itu mempunyai akhlak yang baik, menjaga tatasusila dalam pergaulan dengan jiran-jiran tetangga dan mempunyai hubungan yang rapat dengan masyarakat sekeliling.

Tak adalah nanti bila ditanya "Siapa mak bapak endut ko tu Kiah?"
"Pak Suip Wayang, mak."
"Wadehel, Pak Suip Wayang tu kan tokei pemerdagangan manusia kat kampung kita ni!"


Beruntunglah sesiapa yang bertemu jodoh dengan keturunan Jawa kerana orang Jawa terkenal dengan sikap yang baik-baik seperti bijak, sangat rajin, amanah, ikhlas, pemurah, baik hati, sopan-santun dan menghormati tetamu yang mampir ke rumah. Ye, Pida bangga Pida orang Jawa!


4)  Sekufu dalam pendidikan

Ciri ini sangat-sangat penting!

Sebab apa Pida katakan sekufu dalam pendidikan sangat penting? Sebab taraf pendidikan kitalah yang menentukan tinggi atau rendahnya cara pemikiran dan tindakan kita. Secara umumnya, menerusi pemerhatian, cara pemikiran orang yang berpendidikan tinggi atau orang yang berilmu adalah berbeza dengan cara pemikiran mereka yang tidak berkelulusan tinggi. Orang yang berpendidikan tinggi biasanya mempunyai cara berfikir, bercakap dan bertindak yang lebih rasional dan diplomatik.

Situasi ini kerap dilihat di ofis kita sendiri.

Carilah jodoh yang sepadan dengan kita. Barulah best nak berbual tentang pelbagai perkara - dari hiburan, sukan, isu semasa, politik, sains, kekeluargaan dan banyak lagi topik perbualan. Tidaklah nanti bila cerita pasal Akademi Fantasia wah bukan main lagi siap berdebat bagai, juri bangang la, suara macam piano pecah la, baju macam singlet baby la..., tapi bila cakap pasal prestasi atlet di Sukan Sea Jakarta Palembang, eh terus diserang tonsil pulak!


Memang seronok dapat memikat awekz dengan hanya bercerita kisah teka-teki dan kisah-kisah nabi. Tapi awas! Perempuan sila jauhi lelaki yang mulut manis, suka memuji dan sering berjanji!



5)  Berwang

Khas untuk lelaki, bukan beruang, tapi berWANG. Hahaha, materialistik ye Pida?

Oh copot! Ingatkan Pida panggil kiter tadi...

Bukan materialistik, tapi hakikat kehidupan sekarang, di bumi Malaysia yang bertuah ni, no money no living! Wang adalah sangat mustahak dalam kehidupan.

Dengan wang, kita dapat menyediakan rumah untuk melindungi isteri dan anak-anak kita daripada hujan dan panas matahari.

Dengan wang, kita mampu membelikan beras dan lauk-pauk untuk dinikmati isteri dan anak-anak kita.

Dengan wang, kita dapat menggantikan pakaian isteri dan anak-anak kita.

Dengan wang, kita boleh menghantar anak-anak kita menuntut ilmu sehingga ke menara gading agar mereka kelak dapat meneruskan cabaran kehidupan dengan sempurna.

Dalam suasana ekonomi sekarang yang semakin menghimpit, sanggupkah kita hidup dalam kemiskinan dan kesusahan akibat tiada wang?

Nasib baik ada Kedai Rakyat 1Malaysia, dapatlah rakyat berjimat. ♫♪PM kita untuk semua!♪♫

"Tapi saya cintakan dia bukan kerana wang." → Yes, engkau tunggulah 2 bulan lepas kawin.

"Saya sanggup bersamanya walaupun terpaksa makan pasir." → Kau ingat dah cukup epik la cinta kau tu, engkau tunggulah 2 bulan lepas kawin.

Ciri berwang ni abstrak sikit... macam mana kita nak tau lelaki tu banyak duit ke tidak sedangkan kita sama-sama belajar di unibesti. Kan Kak Pida jugak cakap kena carik jodoh yang sekufu dalam pendidikan.

Ye dik, memang kena carik yang sama-sama graduate atau yang sama-sama tak graduate. Sebab itulah masa bercinta kat kampus tu jangan asyik merenyam nak menikah je... belajar habiskan dulu, sampai grad. Pastu cari kerja, mulakan kumpul duit dari gaji pertama lagi. Memang la akan ambik masa 3-4 tahun nak cukup duit nak kawin, tapi sekurang-kurangnya bakal jodoh tu dah ada duit sendiri.




Belajar dulu sampai grad, baru boleh pikir kawin!



Kalau boleh elak la daripada buat loan. Bukan apa, satu Pida nak bagitau, berkahwinlah ikut kemampuan. Takdenya kena buang negeri kalau buat kenduri secara sederhana. Asalkan tujuan untuk menghebahkan perkahwinan itu dah tercapai, kira grand la kenduri tu. Orang akan ingat sampai bila-bila.

Tujuan cari jodoh yang berwang adalah untuk kesenangan hidup kita juga selepas kawin. Tapi jangan pula sampai jadi hamba wang!

Dan jangan berkahwin jika kewangan masih tidak stabil. Percayalah, kehidupan selepas kahwin bukan semata-mata meraikan cinta, tetapi juga menggalas tanggungjawab sebagai suami atau isteri yang sempurna. Kesempurnaan itu pula terletak pada bagaimana kita melunaskan hak dan kewajipan kita terhadap pasangan secara material dan rohani.

Krisis kewangan dalam rumahtangga adalah sesuatu yang amat ditakuti oleh setiap pasangan berkahwin. Ia bagaikan api dalam sekam yang boleh membakar hangus sebuah rumahtangga. Ia harus dijauhi. Bagaimana? Persediaan kewangan yang rapi, pendapatan yang stabil dan saling bertolak-ansur adalah jawapannya!

Dunia dirasakan terbalik jika kita buntu untuk meneruskan kehidupan berumahtangga andai tidak punya cukup wang.



6)  Cantik bagi perempuan, kacak bagi lelaki

Yang ni point tambahan je. Tak kisahlah sama ada calon jodoh kamu orang tu cantik ke, hodoh ke, mata cemeh ke, mata terbelolok ke, telinga terkepit ke, jari dempak ke, terpulanglah pada pilihan masing-masing. Sebab nenek Pida pernah berkata "Beauty lies in the eyes of the beholder". Kecantikan itu abstrak yang bergantung pada pandangan mata seseorang.

Cuma kalau dapat jodoh yang cantik ni best. Selain buat cuci-cuci mata, ia juga boleh dijadikan asbab untuk melahirkan zuriat yang cantik juga. Yelah, kalau dah induknya dari baka cantik, tentulah anaknya pun ikut cantik jugak (insya Allah).

Tapi ingat, kecantikan adalah aspek pilihan yang paling akhir harus berada dalam senarai pencarian jodoh kamu orang. Sebab kecantikan itu tidak kekal, lama-lama kerepot jua. Kecantikan juga kalau terlalu dipuja-puja, kelak memakan diri akhirnya.


Kamu ini memang ada-ada saja, Pida!


Akhir sekali, ciri-ciri lain yang harus ada pada calon jodoh kamu orang ialah menghormati orang tua, ringan tulang, bercakap sopan, tidak lokek, jujur dalam perhubungan, setia, bertanggungjawab dan menunaikan amanah.

Bagi perempuan, haruslah lelaki itu menjadi jodoh kamu jika dia menjaga maruah kamu dan tidak sesekali dia mengambil kesempatan atas kegedikan kamu. Jadikan diri kamu sentiasa eksklusif. Ingat dan kasihanlah pada ibu bapa kamu yang sentiasa mendoakan keselamatan kamu ketika kamu keluar berdating dengan pakwe kamu itu. (Sebenarnya ibu kamu amat risaukan kamu tahu!)

Bagi lelaki, kamu bakal suami. Setakat memenuhkan kaunter daftar kelahiran memang takde hal bagi kamu. Tapi kamu harus ingat, kamu lelaki! Kamulah yang harus memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga tahu! Kamu harus memiliki kerja yang baik dan gaji yang banyak. Masyarakat kita masih terlekat oleh stigma "Bakal menantu kau kerja apa?" Kamu harus beri isteri dan anak-anak kamu rumah, makanan dan tempat tinggal yang terbaik kamu boleh berikan. Jangan biarkan hidup isteri kamu susah selepas dia berkahwin dengan kamu.

Bagi ibu bapa / penjaga, berhati-hatilah memilih menantu. Biarlah kita berleter sekarang demi mengenali siapa bakal menantu kita itu, jangan sampai anak kita menjadi mangsa kegagalan rumah tangga. Berilah doa dan restumu. Sesungguhnya restu ibu bapa adalah bekalan terbaik bagi anak-anak meniti sebuah rumah tangga yang bahagia.

Pepepun, kita perlulah memperkayakan ilmu munakahat sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin. Ilmu yang digali daripada Al-Quran, ilmu yang serba lengkap sebagai panduan dalam rumahtangga.




Sesungguhnya dalam perjalanan mencari jodoh, pasti ada cabaran dan halangan yang mendatang. Tabahlah!




Selamat memilih jodoh kamu!

6 comments:

  1. alamak... kena pilih jodoh ke nie... Hahah... Bila dah baca tips, kena try dulu. Hahaha

    ReplyDelete
  2. no no no... not for you! hahaha!

    ReplyDelete
  3. i pun nak cuba la petua yang pida bagi ni...hehehe

    ReplyDelete
  4. sentap mak noks...!!

    ReplyDelete
  5. oh ye, trimas sbb mngedit bhgian kain ak..ak bru nk mrh bile tgk ko ltk gambo ni..

    idup kak Pida...!! [blueekk~]

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...