Thursday, January 19, 2012

Tips menangani komputer lembab

Salam lembab,

Salah satu perkara yang boleh membuatkan kita tension ialah bekerja dengan komputer yang lembab. Bukan lembap basah sikit-sikit tu, tapi lembab iaitu lambat tak boleh nak sabar lagi dah. Kalau tunggu lama sikit mau jahanam komputer tu kena lempar.

Nak tunggu satu huruf keluar pun ambik masa seminit. Kalau dua huruf, dua minit. Kalau tiga huruf, tiga minit. Kalau emp... eh, sampai infiniti pun tak selesai lagi kalau cenggini kekdahnya.

Baiklah murid-murid,

Pada hari ini Cikgu Pida nak mengajar satu tips yang berkesan untuk mengurangkan kelembaban komputer.

Tapi sebelum itu mari kita bertawaduk sebentar untuk memastikan punca-punca yang menyebabkan komputer kita itu lembab. Antara sebab utama dan cara penyelesaiannya :

1)   RAM kecik.

RAM kau 1 gig tapi kau bantai tengok video ceramah  kat youtube. Pastu sambil-sambil dia buffering tu kau bukak tab baru pastu kau download video lagu Kopratasa pulak. Udah le tu, rupanya kau layan Command & Conquer. Bila komputer tu hang, kau gi ngamuk kat pakcik van adik kau. Patut tak patut?

Apa kata kau pegi tukar seluar pastu kaucarik kedai komputer mintak dia upgrade RAM komputer kau tu. Jangan lupa tadi mak kau suruh beli kicap dengan sarung tangan.



RAM di atas bantal kuning. Eh, bantal ni lagi?

Saiz RAM paling besar ialah 4 GB sementara RAM terbaik ialah DDR3.



2)   Komputer bertukar menjadi pusat ternakan virus, malware dan trojan

Wah, dah berjaya jadi penternak nampaknya ye. Boleh dapat anugerah peladang jaya peringkat zon ni. Tahukah kau bahawa virus, malware dan trojan adalah unsur-unsur parasit yang telah hadir ke sistem komputer kau tanpa diundang?

Kau ingat masa kau download video, mp3, emel dan games terutamanya tu takde sekor dua makhluk halus tu merasuk komputer kau? Silap besarlah... diorang tunggu je kau klik 'YES', pastu diorang bersorak sakan sebab dapat mendajal kau.




Assalamualaikum, kami kumpulan VIRUS! Kami tidak boleh dihapuskan melainkan dengan minuman kultur sahaja. "Boss, minuman kultur bukan untuk perut ke?" "Hei kau diamlah! Aku kan boss!"






Senang je, kau masukkan anti virus dan sila pastikan yang anti virus kau tu sentiasa diupdate dengan patch-patch terkini yang diperolehi secara online. Contohnya Kaspersky (yang paling Pida suka), Symantec, AVR, McAfee dan Dettol anti-kuman.



Nampak tak tanda 'jempol' tu? Itu menandakan rasa puas hati pengguna setia Kaspersky.




3)    Banyak sangat start-up program

Yang ni Pida selalu nasihatkan user Pida supaya kurang-kurangkan la pegi clubbing... eh tersasul pulak. Pida bagitau kat user agar buang mana-mana ikon yang tak perlu sangat di desktop tu terutamanya ikon shortcut. Ni sampai penuh desktop dengan segala bagai ikon, memang la lembab komputer tu.

Itu yang sampai 5 minit cuma nak tunggu start-up aje. Sirap dah habis dua cawan, minum horlick pulak, tapi komputer masih belum ready lagi. Tension tak tension tak?

Lagi satu, terlalu banyak widget di desktop juga akan melembabkan sistem komputer kerana RAMlah RAM perlu cater benda-benda ni sekaligus dengan program-program lain yang berjalan.




4)    Perkakasan bermasalah

Kausebut apa perkakasan ni? Hardware eh? Cecece... orang putih konon... ok tak kisah la. Janji kaufaham bahawa masalah hardware pun boleh menyebabkan komputer kau jadi lembab.

Contohnya hard disk kau rosak. Yelah dah rosak macam mana sistem nak jalan dengan baik ye tak?

Contohnya lagi mouse kau tu liar sangat. Kau edjas ke kanan dia pegi ke kiri. Kau klik Yes dia mengempar ke No.

Ini senang je, kau mintak mak kau duit sepuluh ringgit, kau naik bas bayar tambang guna duit kau sendiri pastu kau tekan loceng bila bas tu berenti kat depan kedai komputer. Kauturun baik-baik, jangan pijak lecak, nanti seluar jeans tu kotor, pastu kau tolak pintu kedai tu (kalau ada tulis Pull kau kena tarik), pastu kaucakap kat tokei kedai yang tengah main video game tu "Nak mouse satu."



Tikus peliharaan Pida.





Ok, itu antara punca utama kenapa komputer kau lembab menyakitkan hati dan membuatkan boss ternanti-nanti maklumat yang dihajati tapi tak sampai-sampai ke mejanya sejak pagi tadi.

Oh, ada satu cara paling cool yang Pida nak kongsikan kepada pembaca Pida yang hanya seramai tiga orang ni mengenai cara melepaskan beban memori RAM kita tanpa perlu merestart komputer.

Kita selalu buat aktiviti copy paste, cut paste, edit gambar, copy gambar dan lain-lain lagi yang menggunakan memori RAM ke tahap maksimum kan?

Lagi satu, kalau kita rajin menggunakan perisian grafik seperti Photoshop, Illustrator, InDesign, Flash waima PowerPoint sekalipun, penggunaan RAM komputer kita akan meningkat. Apabila RAM meningkat, kelajuan komputer akan menurun (low memory). (Analogi : Orang yang obes tak dapat berlari dengan laju)

Contohnya kalau kita copy satu gambar jpeg, kita paste gambar tu pada aplikasi lain. Jangan ingat RAM tu dah bebaskan beban gambar tadi. Ia masih memegang saiz RAM yang besar tadi atau dengan kata lain, RAM akan terus memegang beban saiz objek terakhir kita. Wah kalau cenggini nak kena shutdown komputer la baru RAM boleh ringan sikit.

Eh, ada Pida cakap cenggitu?

Tak perlu susah-susah nak shutdown. Shutdown pun akan ambik masa lama jugak kalau RAM tu dah kekurangan memori.

Cara termudah ialah bukak aplikasi notepad atau wordpad, taip satu character (abjad, nombor atau simbol) dan copy character yang kita taip tadi. Dengan cara ini, RAM akan melepaskan beban saiz yang besar tadi dan mula memegang beban yang jauh lebih kecil saiznya (satu character tadi). Jadi, kelajuan komputer akan dapat dipulihkan. Oh ya, tak perlu nak paste-kan character yang di-copy itu. Sekadar syarat bahawa RAM komputer kita sudah jadi ringan sikit.





Jadi, itu sahajalah perkongsian melalui pengalaman Pida ini. Semoga ia bermanfaat untuk semua pengguna komputer, pelayar internet, dan penggodam sistem.

Selamat bermain komputer!

9 comments:

  1. terima kasih puan hackers. Heheh...

    ReplyDelete
  2. Memang tengah belajar cara-cara hack ni hahaha. Siap la sistem tempat kau!

    ReplyDelete
  3. Err.. fello, tolong ajarkan aku macam mana nak betulkan time stamp comment ni.

    (Nama je hacker tapi betulkan setting masa pun tak tau)

    Malu, malu, ah!

    ReplyDelete
  4. huk alos..mcm x bape nk mmbntu jee..kcuali yg last 2 je kot..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. thanks... semoga memanfaatkan ;)

      Delete
    2. terima kasih prof pc..hikhik

      Delete
    3. terima kasih prof pc..hikhik

      Delete
    4. Nizam Baharon, sama-sama.. hikhik

      Delete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...