Saturday, January 21, 2012

Tips menjimatkan bil elektrik dan air (versi sengal)

Salam cermat,

Amacam hari ni? Ada sihatkah? Pida mendoakan agar semua 3 juta pembaca blog sengal ni berada dalam keadaan yang bahagia dan sentosa.

Gaji bulan ni dah habis ke? Takkan dah abis kot... baru masuk kan?

Apa? Banyak komitmen? Bayar macam-macam bil? Biasalah... hidup kita ni kan untuk membayar balik apa yang telah kita nikmati. Mana ada benda free lagi sekarang ni. Semuanya kena bayar. Yang free cuma makanan/minuman promo kat pasar raya, itupun seciput je. Tak mengenyangkan langsung. (Nak kenyang makan kat rumah la Pida)

Macam mana ek nak jimatkan perbelanjaan dan penggunaan sumber tenaga (air dan elektrik)? Berikut adalah caranya!

1)    Tidur awal
Kalau boleh lepas solat Isya' pukul 8.45 tu terus masuk tidur. Tutuplah televisen dan segala lampu. Biar gelap. Jangan lupa tutup lampu akuarium sekali. Biar ikan kat dalam tu meraba-raba.

Kalau boleh kau matikan jugak kipas. Aircon jangan sesekali pasang. Kalau panas kau bukak tingkap atau pintu sliding. Kalau kena gigit nyamuk itu masalah kau bukan masalah aku.

Esok pagi kau bukak youtube kat opis pastu kau tengoklah balik cerita Kiah Mai La Pulak yang kau terlepas malam tadi. Kalau kantoi dengan boss jangan sesekali petik nama Pida.


2)    Pastikan aktiviti rumah dilakukan secara berkelompok.
Maknanya, dari mak, bapak, anak-anak semua kena duduk di ruang yang sama untuk menjimatkan penggunaan elektrik. Ini tidak, semua orang duduk terperap dalam bilik masing-masing bukak tv masing-masing; ofkos la bil elektrik meningkat. Lagipun kalau duduk berkelompok ni dapat mengeratkan tali kekeluargaan.



3)    Mandi ala kadir
Cuba jangan berangan sangat nak jadi cleopatra mandi susu dalam tub. Mandi ala kadar sudah la. Bukak air shower tu, dalam 10 saat je kau mesti setkan masa untuk selesai mandi siap sabun dan syampu. Tak yah gosok gigi pun takpe. Kat opis tutup je mulut time bercakap.

Kalau nak jimat lagi, kautadah air mandian kau tu untuk digunakan oleh Ya Allah bukan Pida suruh mandikan laki dengan air tu, Pida suruh buat siram bungalah!

Kalau nak lagi lagi jimat, mandilah sekeluarga beramai-ramai dalam kolam renang kanak-kanak yang mudah alih tu. Kalau geli takut berjangkit kuman, mandi je kat laut.



Kalau muat, mandi je terus dalam sinki. Boleh sental apa yang patut guna berus dawai cuci montot kuali tu.




4)    Cas handphone dan laptop kat opis dapat menjimatkan elektrik rumah. (Yang ni Pida selalu buat)


5)    Buang air besar kat opis pun dapat menjimatkan air rumah.


6)    Telefon helpdesk TNB dan Pejabat Air merayu mintak diorang potong bekalan ke rumah kau. Sure pasni tak kena bayar bil lagi.

2 comments:

  1. uncle makan tengah hari kat mana-mana kenduri kawen....

    lepas tu bla la...

    haha

    ReplyDelete
  2. Sebelum berlalu tu uncle sempat ambik bunga manggar kan? hehe

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...