Tuesday, October 30, 2012

Konvokesyen UPM ke-36

Salam konvokesyen,

Baru-baru ini suami Pida telah menerima ijazah Master dalam majlis konvokesyen UPM kali ke-36. Pada hari yang bersejarah ini, berdirinya suami Pida di atas pentas Dewan Besar yang gah itu bersaksikan isterinya ini iaitu tak lain tak bukan akulah siapa lagi, dan juga kedua-dua ibu bapa termasuklah mak dan ab sekali.



Suami Pida dapat sesi terakhir, jadi yang menyampaikannya ialah Pro Canselor. Masa Pida dulu sesi pertama sidang pertama, jadi dapatlah Pida menerima ijazah daripada Tuanku Cancelor (DYMM Sultan Selangor). Ada gambarnya terpampang di rumah.

Tetapi sebelum masuk ke Dewan Besar, kami singgah makan dulu di....




Restoran L'apprenti ini terletak di dalam UPM. Restoran ini diusahakan oleh pelajar-pelajar Fakulti Teknologi Makanan. Hiasan dan suasana di dalam L'apprenti sangatlah kondusif, moden, mewah, cantik dan kemas.

Itu adalah pintu masuk utama ke Restoran ini.

Dari ruang tamu ni, nampak ruang dalam restoran.









Mak dan Ab yang mengenakan hijau sedondon. Terima kasih Mak kerana sudi hadir ke majlis konvo menantumu walaupun mak tak berapa sihat pada masa tu.

Mak dan abah memakai merah sedondon. Terima kasih mak dan abah kerana membesarkan suami Pida sehingga berjaya menjadi suami Pida.

Maaakkkk! Kenapa gambar Pida gelap?

Graduan yang diraikan.

Kami makan bersepuluh. Ahli-ahli makan terdiri daripada Pida, suami, mak, ab, mak, abah, 3 orang adik dan Along. Kira family luncheon la ni nak meraikan suami Pida.

Menu untuk appetizer ialah Minestrone Soup yang dicicah bersama roti bawang putih. Sangat sedap! Makan ni pun dah kenyang.

Untuk main course, kami dihidangkan dengan Roasted Chicken Roulade With Butters Green Pea and Mushroom Ragout seves with Chasseur Sauce. Memang agak tergeliat lidah dibuatnya tetapi harus control macho. Sebut saja ayam dengan sos cendawan. Habis cerita.

Aksi pasangan suami isteri yang jarang-jarang dapat makan di restoran mahal.

Ini adalah hidangan pencuci mulut kami atau orang putih panggil dessert. Ia dinamakan Devil Food Cake with Toffee Reduction. Dengar nama pun dah tau antagonis. Belum rasa lagi. Tapi kek ni sedap. Lagi-lagi ada strawberry yang dibelah seksi tu.

Dan yang terakhir ialah air kopi panas. Fuh... sangat sedap dan kenyang. Burp! Alhamdulillah.

Selepas makan, kami bergambar lagi. Tak sudah-sudah sampailah ab kata "Sudah!"


Asyik citer pasal makan je... mana cerita konvonya?

Nak citerlah ni!



Selepas menikmati makan tengah hari dan solat zuhur, kami bergegas menuju ke Dewan Besar tempat upacara pengurniaan ijazah dijalankan. Suami Pida bersiap-siap di kereta. Samalah Pida dulu pun bersiap-siap di kereta juga. Orang lain pun macam tu jugak Pida tengok.


Haaa ni masa Pida konvo 7 tahun lepas. Masa tu Rania 7 bulan dalam perut Pida. Wow! Eksklusif ni kau dapat tengok gambar Pida mengandung! HAHAHA. Zaman tu masih pakai tudung bawal lagi. Ponjot pin atas kepala. Oh ye, kau jangan cuba nak membezakan saiz laki aku dulu dan sekarang. Kau atau laki kau pun sama jugak kan?


Berbalik pada cerita zaman sekarang. Pida tolong pakaikan hood pada suami Pida. Begitu tekun dan penuh kasih sayang aku membuatnya (sebab mak mentua peratikan). Hood dia kaler oren-oren gitu. Hood Pida dulu kaler kelabu metalik. Ikut fakulti la. Pida dulu FSKTM. Perhatikan kat lengan jubah suami Pida tu ada 2 line. Itu untuk graduan master. Kalau bachelor macam Pida kat atas tu satu line je. Kalau PhD ada tiga line bertekat emas. Kalau diploma takde line.

Di dalam dewan, kami duduk di bahagian atas yang dikhaskan untuk VIP. Jangan main-main, Pida ni VIP tau. Very irritating perempuan.

Oleh kerana lama sangat nak tunggu menantu naik pentas, mak dan ab telah tertidur sebentar. Krohhh krohhh.

Akhirnya suami Pida punya giliran pun tiba. Yeay! Laki aku dapat sijil!

Laki Pida kembali ke tempat duduknya. Tuu! Yang tu haa... tak nampak ke? Pida pun tak nampak.

Selepas 3 jam, majlis konvokesyen pun berakhir dengan Pro Cansellor keluar dewan diiringi oleh Naib Cansellor, dekan-dekan fakulti dan pegawai-pegawai.

Cokmar sebagai lambang istiadat dibawa keluar dari dewan.

Di luar dewan, kami pun bergambar-gambaran. Semua graduan bergambar dengan keluarga masing-masing. Suasana agak sibuk pada ketika ini. Maklumlah, sedang meraikan hari bersejarah, mestilah masing-masing nak merakam kenangan manis.

Kanda, terimalah munga ini lambang kasih sayang adinda. Jambangan bunga di UPM ni murah sangat. Yang macam Pida beli tu, harganya cuma RM30. Kalau kat UiTM Shah Alam dah mencecah RM70 tu.

Kanda mawak munga ni sorang-sorang ye... adinda nak mawak henbeg adinda je. "Kenapa adinda sengau?"

Tahniah kanda. Cayunk kanda ketat-ketat! Alhamdulillah, setelah dua tahun bertungkus-lumus, akhirnya suami Pida berjaya menggenggam ijazah Master idamannya. Ingat lagi masa dia mula-mula masuk kelas Master dulu, masa tu Pida baru seminggu lahirkan Sufi. Masa tu suami bagitau, nanti abang konvo masa Sufi umur 2 tahun. Masa tu serius tak dapat bayangkan macam mana muka Sufi 2 tahun. Yelah, masih usia seminggu kan? Pejam celik pejam celik dah dua tahun! How time flies!

Yang didambakan sudah di dakapan.


Ini gambar kenangan semasa Pida berkonvo dahulu.

Pada kesempatan ini, Pida nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada pegawai-pegawai yang bertugas di dewan besar terutama kepada Encik yang Pida tak tahu namanya kerana telah membenarkan mak Pida melalui jalan pintas untuk menuju ke ruang VIP selepas beliau melihat mak Pida agak susah berjalan. Sekalung penghargaan atas keprihatinan yang dipamerkan.

Terima kasih kepada mak, abah dan adik yang telah mendoakan kejayaan suami Pida. Sokongan kalian adalah tulang belakang pencapaian ini. Sayang mak, sayang abah, sayang adik!

Kepada adik-beradik Pida yang turut menyokong perjuangan suami Pida, terima kasih banyak-banyak. Let's share it together! ps: Kiah, duit RM30 yang ko belikan bunga tu kira halal la eh! Alaa RM30 je pun, bukan boleh bawak mati pun. ♥Sayang Kiah. Buwekkk!♥

My special thanks to mak dan ab yang telah sentiasa mendoakan kejayaan dan kebahagiaan Pida. Terima kasih kerana sudi berkongsi kejayaan dalam majlis konvokesyen ini. Mak, terima kasih kerana sanggup meluangkan masa walaupun masa tu mak tak boleh berjalan sangat, mak terpaksa gunakan tongkat. Dengan penuh susah-payah mak naik tangga dewan dan turun tangga. Walaupun kita orang terakhir yang keluar dari dewan, namun Pida bangga kerana dapat berkongsi kejayaan ini bersama. I love you mak! I love you ab! : '(


And last but not least, to our wonderful children from heaven.


♥Rania♥
♥Aqil♥
♥Sufi♥

 

Terima kasih anakku kerana memahami perjuangan abahmu. Semoga kejayaan ini menjadi azimat buat kalian menjadi insan yang berilmu, berbakti dan berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Roses for all!


9 comments:

  1. kak pida, jom kita sambung master sesama nak tak?
    jeles pulak tgk org dah dpt master...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikCT, kak pida memang malas nak belajar lagi. Lagipun tak menambah gaji pun hehehe...

      cikCT pergilah sambung belajar sementara ada masa (belum ada anak), ada keinginan dan ada peluang.

      Kak Pida doakan cikCT berjaya ok?

      Love ya!

      Delete
    2. thnx kak pida :)

      itulah hati ni meronta2 nak sambung master tp takut tak blh nak hndle 'future' family sbb baru nk mula hidup..tp mcm rugi pulak kalau tak mula belajar slgi belum ada anak kan..

      love u too kakak pida! :)

      Delete
  2. banyak laa ko pnye 30hengget...73hengget laa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa ye ke? Ko yg ckp 30 hengget kan. Hehehe

      Delete
  3. AnonymousJune 11, 2013

    patutla masa time tu (pada satu malam kat rumah ko, bbrp hari slps konvo upm) Mak beriya-iya suruh aku pakai jubah konvo abang zahar...rupa2nya petanda Mak tak sempat nak tgk aku pakai jubah konvo aku sendiri...sedih bila teringat semula. tapi azam aku utk berjaya kini lebih membara.

    -Faiz-

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...