Tuesday, January 8, 2013

Mohon doa buat mak

Salam doa,

Apa yang paling Pida takuti selama ini sedang terjadi. Selama ini Pida paling takut dan sangat berharap agar mak tidak akan jatuh sakit dan terlantar.

Namun rencana Allah mengatasi segala-galanya yang Pida pohon selama ini. Sudah lebih seminggu mak dimasukkan ke hospital. Mula-mula mak dimasukkan ke wad kerana anaemia (kurang darah) akibat tidak lalu makan.

Namun anaemia itu pun sebenarnya berkait rapat dengan kanser mak. Selepas kimo dan radioterapi yang terakhir kira-kira selepas raya yang lepas, mak sudah mula hilang selera makan. Akibatnya, mak semakin kurang makan dan telah menyebabkan berat badan mak susut mendadak dan mak hilang tenaga.

Waktu sekarang adalah waktu yang paling getir bagi Pida sekeluarga. Melihat mak terlantar sakit, lemah tidak berdaya; membuatkan hati Pida sebak dan sayu. Hati lebih hiba melihat kesetiaan ab yang tidak pernah gagal menemani mak di hospital. Sampai demam ab dibuatnya akibat tidak cukup rehat.

Pida dan adik-beradik bergilir-gilir menjaga mak siang dan malam. Mak tidak boleh ditinggalkan keseorangan kerana kami perlu sentiasa memantau mak yang lebih banyak tidur daripada jaga; takut-takut kalau mak sakit.

Sekarang mak hanya diberi rawatan penenang (palliative care treatment). Bagi pesakit kanser tahap 4 seperti mak, tidak banyak yang boleh dilakukan untuk mengurangkan kesakitan yang dihadapi oleh mak kecuali dengan bantuan bahan sedatif seperti morfin. Hanya itulah cara untuk membuatkan mak tenang dan tidak sakit.

Pida memang tak sanggup melihat mak mengerang sakit dan berkerut-kerut dahi menahan kesakitan yang dialami. Kesian sangat rasanya. Kalau boleh biarlah Pida sahaja yang merasai kesakitan itu, bukan mak. Mak dah terlalu banyak berkorban untuk kami adik-beradik, mak tak perlu merasai kesakitan seperti ini lagi.

Namun siapalah Pida untuk menolak kemahuan-Nya. Ini semua ketentuan-Nya dan ujian-Nya. Tidak sedikit pun Pida kesal dengan takdir ini, tidak sepatah kata pun Pida menyangkal hakikat yang pahit ini. Pida redha walaupun hati amat sedih.

Harapan untuk mak tetap ada. Pida yakin, insya Allah.

Di sini Pida dengan rendah hati ingin memohon jasa baik pembaca semua untuk mendoakan kesembuhan mak Pida. Doakanlah agar mak Pida sihat dan boleh menjalani kehidupan seperti biasa. Kami sangat memerlukan mak, kami sangat menyayangi mak.

Doakanlah juga agar segalanya dipermudahkan. Agar Pida dan keluarga menghadapi kekuatan untuk menghadapi saat sukar ini.

Terima kasih Pida ucapkan atas semua doa. Hanya Allah yang membalas jasa baik kalian semua mendoakan kesembuhan mak.


Carnation bunga kegemaran mak. Mum, you are always as beautiful and strong as the flower.


4 comments:

  1. bangga ada kawan mcm pida yg dapat jaga mak semasa mak sakit, Allah sayang kat pida sekeluarga sbb bg pida peluang ni..saya harap satu hari nanti saya pun dapat jaga mak saya mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks anonymous... walaupun mak dah pergi, Alhamdulillah kami adik beradik tak rasa ralat dan menyesal.

      Delete
  2. Salam Kak Pida.

    Harap Kak Pida terus bersabar dengan dugaan Allah ni.

    huhu sedeynya kalau tgk Emak kita sakit kan.

    Semoga Emak akak cpt sembuh. Amiin~

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...