Thursday, February 7, 2013

Monolog untuk mak yang tiada : Momen-momen terakam

Ke pangkuan bondaku yang dirindui,

Mak,

Sudah sebulan mak pergi. Setiap hari Pida merindui mak dengan begitu mendalam sekali. Pida hanya mampu menghadiahkan pahala Fatihah kepada mak dalam kerinduan sekarang.

Mak,

Sejujurnya Pida masih tak sangka bahawa mak akan mengucapkan selamat tinggal kepada kami semua. Mak sakit tak lama, cuma sebulan sebelum Tuhan menjemputmu pulang. Kadang-kadang Pida terfikir, kalaulah mak meneruskan rawatan kimo seperti yang disarankan doktor tempoh hari, tentu mak masih berada di sisi. Pida sedar ini gila. Pida tak patut memikirkan macam tu. Semua yang berlaku ini telah diqada'kan.

Tapi sebagai manusia biasa yang serba lemah, Pida masih tak dapat membiasakan diri tanpa mak menemani. Setiap pagi ketika memulakan hari adalah saat menyakitkan bagi Pida. Bahawa dalam keterpaksaan Pida sudah tidak dapat memegang dirimu.

Mak,

Jangan salah anggap. Bukan Pida tak redha. Demi Allah, Pida redhakan pemergian mak ke pangkuan-Nya. Tetapi Pida rindu, Pida sedih dan Pida kosong. Itu sahaja yang menyelubungi perasaan Pida tika ini.

Mak,

Mak tahu tak, selama lebih seminggu mak terlantar di hospital, keadaan mak sebenarnya semakin merosot hari demi hari. Hari pertama mak dimasukkan ke wad, mak masih boleh berjalan sendiri, dan mak masih bisa bertutur walaupun tidak sejelas selalu.

Namun hari demi hari, mak semakin lemah, semakin tidak bermaya dan akhirnya mak terpaksa bergantung kepada ubat penenang supaya mak tak rasa sakit. Kesiannya pada mak, terlalu sakit nampaknya sampai doktor tiada pilihan selain memberikan mak morfin.

Mak,

Kami menyerahkan segalanya pada doktor yang lebih arif. Kami yakin itulah caranya agar mak tak menanggung kesakitan yang tak tertahan. Melihat pada kedutan di wajah mak menahan sakit, Pida tahu bahawa mak memang benar-benar sakit pada waktu itu. Kerana sel kanser mak sudah merebak ke tulang, bahagian otak (yang memberi kesan terhadap sistem percakapan dan penafsiran) dan bahagian-bahagian lain tubuh badan mak.

Sampaikan sewaktu doktor perempuan yang berjumpa secara peribadi dengan Pida di luar bilik mak sewaktu mak diberi rawatan kecemasan, memaklumkan kepada Pida bahawa mak sebenarnya 'sedang pergi  secara perlahan-lahan'. Dia juga memberitahu Pida bahawa jika tiba-tiba nafas mak terhenti, mereka tidak akan memberi bantuan CPR kepada mak kerana sesungguhnya mak 'sedang pergi secara perlahan-lahan.'

Dan pada petang itu, sebenarnya doktor yang sama mengadakan sesi family counseling kepada kami semua memberitahu keadaan sebenar mak. Pada waktu itu, hanya ab, Pida, Faiz dan Yati menghadiri sesi tersebut sementara yang lain menemani mak yang sedang nazak. Tujuan sesi kaunseling itu adalah sebagai sokongan moral buat ahli keluarga agar bersedia menghadapi pemergian yang boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja. Sukarnya waktu itu, mak...

Wahai mak,

Namun mak bertuah kerana saban hari mak dikunjungi oleh keluarga, saudara-mara yang datang dari kampung dan sahabat-handai yang simpati terhadap mak. Mereka datang kerana sayang.  Mereka datang membawa doa dan harapan.

Guru-guru High School datang menziarahi mak pada hari itu. Mereka datang dari jauh. Sebaik melihat mak terlantar tidur, mereka semuanya menangis kesedihan. Guru lelaki yang datang pun menangis sambil memberitahu Pida bahawa keadaan mak pada masa itu sangat jauh berbeza semasa mak masih berkhidmat dahulu.

Apa yang menyedihkan, dalam perjalanan pulang selepas menziarahi mak di hospital, Pida pula memaklumkan kepada mereka bahawa mak telah meninggal dunia. Dan seluruh High School bersedih atas kematian bekas pengetua mereka yang amat dikasihi.

Mak,

Setiap hari ketika menjaga mak pada sebelah siangnya, Pida tak melepaskan peluang untuk bercakap-cakap dengan mak, juga melayan mak dengan lebih istimewa. Pida tak tahu sampai bila Pida perlu menjaga mak sebegitu, atau adakah itu memang peluang Pida berada di samping mak meniti hari-hari terakhir kita bersama.

Pida sentiasa mencium tangan dan wajah mak. Ada kalanya Pida bercakap-cakap sendirian, seolah-olah sedang berbicara dengan mak. Tentu mak dapat mendengar butir bicara Pida... bahawa Pida menyatakan sayang dan kasih pada mak, selalu.

Mak,

Tak puas mendapat kasih sayangmu... tak cukup menikmati keindahan bersama insan bernama ibu... Cepatnya masa berlalu... Cemburunya waktu tak terbiar begitu...

Duhai mak,

Bersemadilah... Mak insan mulia, syurga selayaknya... Selamat jalan bonda tercinta.

Al-Fatihah buat mak yang dirindui.








4 comments:

  1. Searching stumbleupon.com I noticed your site bookmarked as:
    Blogger: Ada Apa Pada Pida. Now I'm assuming you bookmarked it yourself and wanted to ask if social book-marking gets you a bunch of site visitors? I've been thinking about doing some book-marking for a few of
    my websites but wasn't certain if it would produce any positive results. Thank you so much.

    Feel free to surf to my web blog ... http://Offshore-Company.co/Offshore-Banking/

    ReplyDelete
  2. Pida..
    akak juga pesakit kanser paudara seperti almarhum mak pida..akak baru habis rawatan....
    semoga pida n family tabah meniti hari2 mendatang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak sari mayang, saya doakan akak tabah dan kuat semangat menghadapi ujian Allah ini. Akak bacalah kisah-kisah mak saya (di bawah label mak) dan akak rasakanlah kekuatan yang ada pada mak.

      Mak saya meninggal setelah 12 tahun menanggungnya. Akak boleh baca entry "Optimis dalam menghadapi kanser".

      Kak sari mayang, banyakkan berdoa agar akak sembuh dan kuat dalam menjalani kehidupan ini. Saya sayang akak..

      Delete
  3. Pida..
    akak juga pesakit kanser paudara seperti almarhum mak pida..akak baru habis rawatan....
    semoga pida n family tabah meniti hari2 mendatang.

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...