Tuesday, February 12, 2013

Gong Xi Fa Cai - Minyak Beku

Gong Xi Fa Cai,

Cuti Tahun Baharu Cina baru-baru ini telah Pida isi dengan aktiviti balik kampung. Genap sebulan selepas pemergian mak, Pida kembali semula ke kampung. Kalau ikutkan hati yang masih rapuh ini, Pida tak hendak balik. Bukan kerana sudah lupakan kampung halaman, tetapi Pida tahu Pida akan rasa sedih dan terbawa-bawa dengan emosi tatkala menjejakkan kaki ke rumah ab nanti. Dan memang betul pun.

Sayu melihat ab menjalani kehidupan berseorangan sejak mak tiada. Namun sisa-sisa hidup diteruskan seperti biasa. Pida nampak ada sedikit canggung dalam rutin harian ab, namun semakin hari ab semakin biasa hidup seorang diri tanpa isteri tercinta di sisi.

Ab memang kuat dan tabah. Dan seorang perindu yang setia. Seorang suami yang sentiasa menitip rindu melalui sedekah pahala bacaan al-Quran penenang jiwa. Buat isteri yang telah pergi menyahut seruan Ilahi. Semoga Pida dapat menjadi setabah ab (kerana Pida masih menangis sehingga kini).

Demi menghiburkan ab dan mengisi masa cuti dengan aktiviti yang menyeronokkan, pada petang itu kami pergi berjalan-jalan ke pantai Minyak Beku yang terkenal di daerah kelahiran Pida.



Pantai Minyak Beku adalah Selat Melaka.

Dulu setiap gambar keluarga mesti ada mak, sekarang tinggal ab seorang je :`(

Laluan menuju ke Perigi Batu Pahat yang bersejarah itu.

Papan tanda yang menceritakan kisah perigi tersebut.

Inilah perigi Batu Pahat yang dimaksudkan itu. Kecik aje. Ukuran diameter lebih kurang macam kawah yang masak gulai tu. Kedalaman perigi ini tidak dinyatakan.

Kami bergambar di sebelah perigi Batu Pahat. Tu Aqil tengah tengok perigi la tu. Depan dia aje. Sebab tu kena pegang dia kuat-kuat sebab dia asyik menujah ke depan je nak masuk perigi.

Rania tekun membaca sejarah perigi Batu Pahat selepas Pida suruh dia baca. Asyik tanya aku mak apa tu, mak kenapa ni, mak bila tu, mak bagaimana ni, last-last Pida cakap kat dia, "Ko gi baca tu!"

Isteri yang baik sentiasa melindungi belon di perut suaminya. (Selat Melaka menjadi saksi cinta kami ecewah,)



Pemandangan di pantai Minyak Beku.

Angin petang yang berhembus kuat hampir menerbangkan kami yang kurus-kurus semuanya.

Bukti angin kuat - rambut menjadi kusut dan tidak bermaya. Rambut Sufi Arumugam pun terbelah tepi dengan sendirinya mengikut arah mata angin.

Akibatnya, rambut Sufi menjadi compang-camping dan simpang-siur dibuatnya.

Kitorang bertiga memakai tudung mak kerana rindukan mak. Eh, kok gambarnya terbalik. Malas nak betulkan. Kau sengetkan skrin eh...

Potret keluarga Pida yang cool. Hahaha cool la sangat.

Selepas itu kami bergerak menuju ke jeti Minyak Beku yang terletak tak jauh dari pantai. Kat jeti ni orang-orang naik tongkang atau feri untuk pergi ke Selat Panjang di Indonesia. Dari Terminal Selat Panjang, pengunjung boleh meneruskan perjalanan menaiki feri ke Dumai, Bengkalis, Pekan Baru, Tanjung Balai, Batam dan Tanjung Pinang.

Kami makan di gerai Seafood D'Terminal. Masakan dia... pehhh, terbaik!

Siakap kukus dia, kupang sambal dia, sayur chap cai dia, sotong goreng tepung dia dan yang paling gerek, tomyam dia. Pehhh... memang terbaik! Udang besar-besar hidung dia bagi kau.

Walaupun kusi meja dia buruk, tapi masakan dia power dan layanan tuan gerai 5 bintang! Terima kasih pakcik sebab bagi anak-anak saya limau gong xi fa cai walaupun Sufi beberapa kali tembak pakcik dengan pistol tangan dia tu. Anak saya tu memang peramah sikit.

Dari kawasan jeti ini juga, Pida berpeluang menyaksikan matahari terbenam di ufuk barat. Sungguh indah dan romantik sekali.

Pemandangan senja di jeti tepi pantai. Selepas itu kami pun pulang ke rumah dengan perut yang kenyang. Alhamdulillah.

Seronok sangat dapat berjalan-jalan ke pantai Minyak Beku dengan keluarga. Masing-masing gembira dan puas hati. Sambil melepaskan pandangan ke laut, sambil memikirkan alangkah bagusnya kalau mak masih ada bersama...


*Gambar-gambar dirakam dengan Samsung Galaxy Note 2.

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...