Friday, February 1, 2013

Monolog untuk mak yang tiada - Bah. 2

Buat mak yang dirindui,

Assalamualaikum mak. Pida di sini macam biasa saja. Sihat, tapi belum ceria sepenuhnya. Entahlah mak, sejak pemergian mak 3 minggu lepas, beginilah keadaan Pida. Masih menangis entah sampai bila.

Mak,

Tengah hari tadi semasa Pida sedang memandu kereta ke tempat kerja, tiba-tiba Pida ternampak seorang perempuan yang rupanya persis wajah mak. Sungguh, mak. Waktu itu Pida sedang berhenti di lampu isyarat merah.

Pida terlihat perempuan yang memandu kereta di belakang Pida itu saling tak tumpah wajahnya mirip mak. Pida sangat teruja dan sangat gembira sehingga terpacul dari mulut memanggil mak. Lama Pida perhatikan dia, memang dia adalah mak.

Mak,

Dek kerana terlalu teruja dengan apa yang Pida saksikan itu, Pida hampir-hampir turun dari kereta untuk menuju ke arah dia. Hajat Pida nak peluk mak kerana Pida terlalu rindu pada mak. Tapi waktu itu lampu isyarat sudah bertukar hijau. Pida terpaksa bergerak dengan harapan dapat beriringan dengan dia.

Tapi sayangnya kami tidak sehala. Pida terus sementara dia membelok. Lalu hilanglah dia dari pandangan. Lenyaplah mak dari alam yang nyata. Seraya itu tiada apa yang boleh Pida lakukan lagi selain terus menangis sambil meneruskan perjalanan.

Mak,

Syukurnya kerana Pida ditemukan dengan insan persis dirimu. Di alam nyata. Walaupun Pida tahu itu bukan mak, tapi semasa Pida merenungnya di balik cermin pandang belakang, Pida tatap wajahnya puas-puas kerana Pida tahun Pida akan kehilangan wajah itu. Dan memang hilang wajah itu akhirnya.

Mak,

Sekalung rindu dan doa buatmu di sana. Pida amat merinduimu, wahai mak. Setiap saat yang Pida lalui sekarang adalah kehidupan baru yang harus ditempuhi. Pida sedang sedaya-upaya membina kembali kekuatan yang telah pergi bersama perginya dirimu.

Pida akan sentiasa ingat nasihat dan pesan mak. Pida akan simpan dan pahat dalam diri segala amanah yang telah mak berikan kepada Pida selama ini.

Duhai mak, semoga mak berbahagia di sisi-Nya.

Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...