Friday, February 15, 2013

Shila Amzah budak baik

Salam shila,

Mengikut laporan media elektronik dan portal-portal hiburan, hubungan cinta antara Shila Amzah dengan Sharnaaz telah terputus di tengah jalan. Ini semua gara-gara bapa Shila Amzah iaitu ND Lala yang dikatakan tidak merestui hubungan tersebut.


Putus suda!


Pada Pida, ND Lala telah menunaikan haknya sebagai seorang bapa dengan bertanggungjawab. Jangan tuduh dia sebagai bapa yang cerewet atau tidak menghormati kehendak anak kerana tidak merestui hubungan cinta tersebut.

ND Lala tahu apa yang dia lakukan. Dia melakukan hanya yang terbaik untuk anaknya iaitu Shila Amzah. Kalau dia tak restu, maknanya ada sebablah tu. Kita orang luar tak tahu kisah sebenar. Yang kita tahu ialah Sharnaaz pernah menggelar Shila sebagai 'sakai' dalam komen twitternya ketika mereka bergaduh walaupun kemudiannya Sharnaaz telah mendakwa bahawa akaun twitternya telah digodam.

Aiseh Sharnaaz, terlajak perahu boleh diundur, terlajak tweet buruk padahnya. Setakat nak cover line tuduh hacker punya kerja, hacker pun gelak la derr... takde kejenya nak hack akaun twitter ko. Baik dia hack twitter Najib. Buat malu netizen la kau ni.

Kalau Pida jadi ND Lala, Pida juga akan terasa hati sangat apabila anak sendiri dilabel sedemikian oleh orang luar yang takde kena-mengena; walaupun pakwe! Dalam satu laporan yang pernah Pida baca, Sharnaaz mengaku dia seorang yang panas baran. Tapi kalau panas baran sekalipun, cubalah kawal sikit, jangan sampai marah sangat sampai tulis 'sakai'. Sentap mak bapak budak tu bila baca.

Orang panas baran jangan main-main bai... itu sifat semulajadi yang memerlukan usaha kuat untuk diubah.  Mungkin itu juga satu faktor yang menyebabkan ND Lala kurang berkenan dengan hubungan tersebut. Dia mungkin tidak mahu anak kesayangannya makan hati berulam jantung bila dah kahwin nanti. Dia tak nak 'nasi dah jadi bubur.' Dia seorang bapa yang mempunyai visi yang jauh. Dia sayang akan anaknya.

Dan untuk Shila, dia telah membuat keputusan yang terbaik dan bijak dalam hidupnya. Ternyata dia seorang anak yang taat dan berfikir panjang dengan lebih mementingkan keluarga terutama ibu bapa dalam soal memilih jodoh. Walaupun kecewa kerana cinta yang diharapkan dapat membawa mereka ke jinjang pelamin tidak kesampaian, namun Shila telah membuktikan bahawa dia tidak buta kerana cinta. Shila tahu dia memerlukan restu ibu bapa untuk hidup bahagia.

Apa yang berlaku ini adalah manifestasi hubungan akrab ibu bapa dan anak. Di sini dapat dilihat peranan penting ibu dan bapa dalam menentukan hala tuju anak-anak. ND Lala dan isterinya telah berjaya mengawal tingkah laku anak mereka dengan cara mendidik, bukan mendoktrin.

Pida percaya Shila tidak dipaksa atau diberi kata dua untuk memilih antara ibu bapa atau seorang lelaki yang belum tentu boleh menjadi yang terbaik untuknya.

Tetapi Shila diberi ruang dan masa untuk berfikir dan menimbang baik buruk. Dan ternyata Shila memang seorang anak yang sangat baik dan tidak mementingkan diri sendiri. Mungkin dia telah mengorbankan perasaannya demi menurut kemahuan ibu bapa tetapi dia telah berfikir panjang. Kecewa, frust menonggeng, itu biasalah kalau putus cinta. Kejap lagi eloklah tu.

Semoga kemelut antara mereka sudah berakhir. Semoga Shila dan Sharnaaz mendapat pengganti yang lebih baik. Yang penting adalah restu ibu bapa kerana restu adalah resepi utama dalam kebahagiaan rumahtangga.

"Keluarga didahulukan, ND Lala diutamakan."



No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...