Friday, February 8, 2013

Telah pergi 2 insan yang berdekatan pusaranya

Salam pusara,

Dua hari lepas, pakar ICT negara, Azli Paat telah kembali ke rahmatullah kerana demam panas dalam usia baru 46 tahun.

Bagi yang tidak mengenali Azli Paat, beliau adalah pengasas Ada Vista Sdn. Bhd. yang merintis sistem komunikasi melalui SMS DAPAT dan mySMS 15888. Beliau jugalah yang memperkenalkan RakanCop yang membolehkan komunikasi antara pihak polis dengan orang awam melalui SMS.

Kenapa Pida menulis tentang Azli Paat? Kerana allahyarham seorang yang sungguh istimewa. Sebagai pakar ICT, allahyarham telah merealisasikan ideanya untuk memudahkan orang ramai iaitu kita semua mendapat maklumat hanya dengan melalui perkhidmatan SMS sahaja. Atas kecemerlangan dan sumbangannya kepada masyarakat umum, allahyarham telah memenangi Anugerah Perdana Menteri 'Best Of The Best' APICTA 2012 yang disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri.

Seperkara lagi yang menarik perhatian Pida ialah bahawa allahyarham sekampung dengan arwah mak Pida. Mereka saling mengenali semasa hayat mereka. Mak pernah cakap bahawa anak Busu Paat yang duduk di hujung kampung sana orangnya hebat, pakar ICT negara. Itulah Azli Paat yang dimaksudkan.

Nampaknya, dalam masa hanya sebulan, kampung itu telah kehilangan dua orang anak jati yang pernah menabur budi dan jasa kepada bangsa. Iaitu mak dan allahyarham Azli. Mak, seorang guru sehingga ke akhir hayatnya sementara Azli, seorang pakat ICT yang masih diperlukan khidmat dan ideanya; telah dipanggil menyahut seruan Ilahi.

Pida tidak hadir ke majlis pengebumian allahyarham Azli kerana Pida berada di KL. Allahyarham disemadikan di tempat yang sama dengan mak; malahan menurut seorang saudara yang ikut sama, pusara allahyarham berdekatan dengan pusara mak.

Aduh... rasa sayu di hati Pida kerana terkenangkan mak yang telah pergi. Kini seorang lagi anak kampung yang trampil dan membanggakan keluarga, telah pergi buat selama-lamanya. Telah pergi dua insan yang banyak berbudi dan berjasa.

Apa yang lebih menyayat hati ialah apabila saudara yang sama memberitahu Pida bahawa dia ketika majlis urusan pengebumian allahyarham Azli, dia terdengar orang-orang berkata, "Baru sebulan Noi (mak Pida) pergi, sekarang Azli pula. Dua-dua bijak dan lembut." Mendengarkan itu, Pida terus menangis. Terharu kerana mereka masih lagi mengenang dan menghargai mak Pida.

Besarnya hikmah yang Allah nak tunjukkan pada keluarga kami. Tapi entah apalah... Lebih-lebih lagi anak-anak allahyarham yang tentunya masih kecil, bagaimanakah keadaan mereka setelah ketiadaan insan tempat bergantung. Semoga Allah memberi mereka kekuatan dan pertolongan mengharungi hari-hari mendatang.

Kematian mereka telah dirancang rapi oleh Yang Maha Berkuasa. Kita sebagai hamba yang lemah tidak mampu menolak takdir. Apa yang berlaku pada Pida khususnya telah membuka mata bahawa segalanya merupakan kehendak Allah jua. Tiada suatu kuasa lain dapat menghalangnya. Sesungguhnya Allah Maha Besar.

Ya Allah, Kau berilah tempat yang sebaik-baiknya kepada dua hamba-Mu ini yang pernah menyebarkan ilmu yang bermanfaat kepada kami semua. Kau letaklah mereka di syurga-Mu dan Kau berilah kami yang tinggal ini kekuatan iman dan semangat untuk menempuh kehidupan.

Al-Fatihah buat mak dan allahyarham Azli Paat.

Petikan daripada mstar.com.my






No comments:

Post a Comment

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...