Friday, November 9, 2012

Cuti yang yeay! (Memolek Waja)

Salam yeay!

Minggu depan Pida akan bercuti seminggu, insya Allah. Pohon 3 hari, dapat 9 hari straight cuti. Pida dah bagi warning ala-ala manja kat staf Pida, minggu depan saya cuti seminggu. Korang jangan cuti pulak. Nanti takde siapa jaga unit kita ni.

Insya Allah minggu depan Pida akan balik kampung. Dah rindu rasanya nak jumpa mak dan ab. Entah khabar apakah mereka di sana saat ini.

Kemudian pada hujung minggu hadapan, Pida akan ke Jay Bee untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu di Skudai. Pida teruja nak pergi ke JB. Dah lebih 5 tahun Pida tak ke sana walhal dulu Pida sempat belajar dan bekerja sementara di jb. Di jb jualah ada kenangan tersendiri.

Mengetahui Pida akan melalui perjalanan yang panjang, maka Pida telah mempersiapkan kenderaan Pida ke satu paradigma baru.

Yang pertama, tukar tinted. Pida kopek yang lama yang dah berbuih-buih tu dan Pida gantikan dengan yang baru yang lebih gelap dan redup. Tak ada jenama tapi Pida rasa ia barang baik. Asalkan kami anak-beranak rasa redup di dalam kereta itu sudah memadai.

Namun Pida ralat jugak sebab budak yang buang filem tinted lama telah merosakkan lapisan heater pada kereta Pida. Sekarang ni heater tu dah tak berfungsi lagi. Pida sentap sangat-sangat kat budak tu.


Selepas tinted baru. Memang gelap tapi sayangnya budak tu telah putuskan line heater sehingga merosakkannya. Ada cara tak nak baiki selain tukar cermin dan saman kedai?

Tapi Pida suka pada tinted baru itu sebab bila melihat ke luar tingkap, rasa macam kita pakai spek mata hitam yang ada penapis UV. Bukan semata-mata filem plastik hitam yang tiada penapis UV. Harganya boleh tahan, tapi masih lebih murah jika dibandingkan dengan jenama Vkool, SunCool, Eco Tint dan 3M.


Yang kedua, Pida tukar logo Proton kepada logo baru. Yang ini bukan keperluan, tapi kehendak. Saja teringin nak mekap kereta. Harga 2 bijik logo ni ialah RM60. Perasaannya macam kereta baru keluar dari kilang sahaja.





Yang ketiga, Pida tukar karpet dalam. Karpet lama dah lusuh, dah tak cantik dipandang. Jadi semalam di kedai yang sama Pida tukar 5 keping karpet dengan harga RM90.


Kali ini Pida pilih warna karpet yang lebih gelap daripada warna sebelum ini.


Kenapa ek tiba-tiba Pida jadi rajin mekap kereta? Puncanya ialah masa tu Pida naik kereta rasmi kementerian untuk ke tempat mesyuarat. Kereta tu sama je dengan kereta Pida, tapi bila Pida duduk di dalamnya, Pida rasa kereta tu cantik sangat, bersih, baru dan wangi. Jauh beza dengan kereta Pida sendiri.

Barulah Pida sedar bahawa kereta kesayangan yang Pida gelarkan Waja itu telah lama Pida abaikan. Asal ada minyak, asal ada stereng, kira oklah tu. Pida lupa bahawa Waja juga perlu disolek dan dimolekkan. Maka sebab itulah Pida beria-ia mekapkan Waja mengikut kemampuan bajet.

Namun itu semua kosmetik semata-mata. Bagaimana pula dengan faktor keselamatan? Jangan bimbang, minggu lepas baru je suami Pida pasang timing belt yang baru. Tayar pun baru tukar. Tayar ni bagus sebab bila pijak air lecak, kereta tak mengempar. Dia akan perlahankan kereta dengan sendirinya. Tinggal nak servis air-con je ni. Insya Allah selamat dan selesa perjalanan kami nanti.

Hari ni Pida kena selesaikan semua kerja advanced untuk seminggu nanti. Senang hati bila bercuti tanpa tunggakan kerja.

Kepada kau yang kusayang, doakanlah agar percutian Pida selamat, gembira dan diberkati.

Cuti! Yeay!


1 comment:

  1. kakak,kalau singgah mlk sebelum selasa jgn lupa roger kita tau :)

    hv a safe journey kakak!

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...