Thursday, November 22, 2012

Stress bukan hak anak

Salam stress,

Keputusan UPSR 2012 baru sahaja diumumkan. Menonton di tv dan menyelak paparan di akhbar, begitu banyak liputan yang diberikan tentang keputusan UPSR tahun ini.  Yang paling banyak mendapat tempat di dada media sudah tentulah calon-calon yang berjaya mendapat 5A. Yang dapat 5E tak dapat liputan ke?

Nampaknya memang ramai murid-murid kita yang pandai-pandai belaka. Tahniah. Tahniah kepada murid itu sendiri, kepada ibu bapa dan tentulah kepada guru-guru yang tidak mengenal erti jemu mendidik mereka sehingga berjaya dengan cemerlang.

Tidak keterlaluan kalau Pida katakan ada sesetengah ibu bapa yang terlalu serius dan memandang berat tentang peperiksaan sekolah rendah ini. Ibu bapa sebegini akan memastikan anak-anak mereka mesti mendapat 5A walau apapun yang berlaku.

Tidak cukup dengan waktu P&P di bilik darjah, dihantar pula anak itu ke kelas-kelas tuisyen untuk mengukuhkan lagi kefahaman dan penguasaan mereka dalam mata pelajaran-mata pelajaran yang dipelajari seperti BM, BI dan Matematik.

Dan jangan terperanjat jika Pida katakan ada ibu bapa sekarang yang terlalu ghairah menghantar anak mereka ke kelas tuisyen sedari budak itu darjah satu lagi! Yes, it does happen nowadays. But not my kid.

Soalnya di sini, perlukah? Perlukah sampai begitu sekali ibu bapa menanamkan semangat 'mesti-score-kalau-tak-score-kau-memang-loser' ke dalam jiwa anak-anak ini?

Hari tu Pida terbaca komen seorang budak yang berjaya mendapat 5A. Dia kata kalau dia tak dapat 5A, dia rasa diri dia tak berguna dan dia akan malu pada kawan-kawan. Pida macam... what the fu.....?

Seriously u kid... what do you expect from that 5A?  A good job? An honor throughout your entire life? Come on my dear, your journey is way too long before you could realize what this crazy life is all about.

Never mind, it's your glory and your personal achievement. Tahniah and may you succeed in your future. But please jangan rasa diri tak berguna jika lain kali kamu gagal meneruskan kecemerlangan akademik. Hidup kita banyak cabang dan pilihan. Akademik hanyalah salah satu daripadanya.

Kenapa Pida menulis tentang ini? Kerana dari pemerhatian Pida, kebanyakan ibu bapa, Pida ulangi - KEBANYAKAN ibu bapa sekarang terlalu mementingkan aspek akademik. Anak mereka mesti, tidak boleh tidak, mendapat 100% dalam setiap ujian dan peperiksaan dan wajib pula mendapat A bagi setiap mata pelajaran. Dah tu pulak, mesti dapat nombor satu dalam kelas.

Habis, kalau semua nak dapat nombor satu, siapa nak dapat nombor dua? Siapa nak dapat nombor 36? Siapa nak dapat nombor corot?

Sistem pendidikan kita sebelum ini (sebelum kaedah Penilaian Berasaskan Sekolah diperkenalkan) terlalu mementingkan kecemerlangan akademik. Prestasi seseorang murid diukur hanya daripada markah dan merit peperiksaan.

Salah seorang daripada waris sistem berorientasikan peperiksaan ialah Pida sendiri. Dulu Pida belajar hanya untuk lulus periksa. Tidak pernah terniat berlajar untuk ilmu itu atau ilmu ini. Contohnya semasa belajar matematik, Pida cuma hafal rumus supaya dapat jawab soalan peperiksaan. Bukan sebab Pida nak guna pakai rumus tu dalam kehidupan seharian.

Tak pernah pulak Pida menggunakan rumus pengamiran ketika menyidai pakaian. Tak terfikir pulak nak mengaplikasikan rumus jadual berkala ketika membancuh susu anak. Apa yang Pida lakukan ketika itu ialah hafal dan selepas habis exam, mampus aku tak ingat semua tu. Gone with the wind.

Pida menyambut baik kaedah Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang telah mula diperkenalkan kepada murid-murid tahun satu mulai tahun 2011. Pendekatan ini merangkumi empat komponen dalam menilai setiap murid secara holistik dan bukan berdasarkan pencapaian akademik melalui peperiksaan semata-mata.

Empat komponen tersebut ialah Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Psikometrik dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum. Murid-murid akan dinilai mengikut instrumen dan rubrik yang tertentu.

Pada pendapat Pida, PBS akan mengurangkan masalah stress yang bakal dihadapi oleh murid itu sendiri kerana mereka bukan hanya perlu menumpukan seratus peratus kepada buku, tetapi juga perlu melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan kokurikulum.

Apa yang lebih penting, murid-murid ini akan diasuh supaya mempunyai daya pemikiran yang seimbang dan waras agar mereka tidak terlalu 'mengadap buku'. Pada ketika umur darjah satu beginilah murid-murid ini perlu terus diterapkan dengan nilai-nilai murni seperti berpegang teguh pada agama, menghormati guru dan rakan-rakan, menghormati kelainan upaya kawan-kawan lain, mengamalkan sikap toleransi, bertolak ansur dan bantu-membantu. Bukan sekadar berlumba siapa yang lebih pandai atau kenapa dia masuk kelas bodoh.

Jika PBS ini dilaksanakan dengan telus dan betul, barulah kita boleh melahirkan modal insan yang bukan hanya cemerlang dalam bidang akademik, malah juga memiliki sahsiah dan sifat peribadi yang tinggi dan jauh dari sifat kiasu.

Macamlah Pida ni tak ada anak sekolah kan? Ada... Rania baru je habis darjah satu. Sepanjang dia bersekolah darjah satu (sekolah kebangsaan dan sekolah agama), tidak pernah sekalipun Pida cakap dia mesti dapat nombor satu.

Bila dia beritahu esok dia ada periksa, Pida cuma suruh dia baca buku, buat latihan sikit-sikit (Matematik dan Jawi) dan Pida cuma bagitau dia, "Mak tau Nia dah belajar. Buat elok-elok, baca Bismillah sebelum buat dan semak sebelum hantar." Itu sahaja. Never a word I expected her to get 100% or straight A's. (Darjah satu maaa)

And the result? Hampir semua subjek dia score 100% (ada yang 96% ada yang 94% ada yang 80% but that's not a problem). Dia dapat nombor satu untuk kedua-dua penggal bagi sekolah agama dan untuk sekolah kebangsaan pun dia score jugak.


Alhamdulillah, inilah pencapaian Rania pada tahun satu ini. Pida tak pernah terlalu mengharapkan semua ini, cukuplah dia faham apa yang dia pelajari dan dia tahu bahawa dia belajar kerana Allah.

And this one shocked me the most. Pida ketawa besar bila dapat tahu Rania jadi Tokoh Kanak-Kanak Perempuan Tahun 1. You see? I never expected this, never never but hey believe me, your kids can do better if you don't give them stress!


Alhamdulillah, Rania telah berjaya meneruskan momentum yang dibawanya dari tadika. Masih terasa baru semalam menghantar Rania masuk darjah satu. Dengan ragamnya, dengan tak nak sekolahnya, sampai pening kepala Pida cari jawapan kenapa Rania tak nak ke sekolah. Tup tup tahun depan darjah dua insya Allah.

Jadi itulah pendapat Pida. Pida rasa budak-budak ni tak payahlah dipaksa belajar sangat. Diorang tu masih kanak-kanak, dunia diorang hanyalah keseronokan, hanya tau nak main, nak luaskan kreativiti, nak tunjukkan potensi sebenar.

Tak salah kalau kita nak mengacu dan membentuk mengikut kemahuan kita, malah memang itupun peranan kita sebagai ibu bapa tetapi biarlah berpada-pada. Pida tak akan paksa anak Pida mengadap buku 24 jam atau tidak akan sesekali memberi kata dua sama ada straight A's atau ....

Asalkan Pida berjaya terapkan dalam jiwa anak-anak bahawa pelajaran itu sebagai bekalan untuk kejayaan di dunia dan di akhirat, Pida rasa sudah sampai mesej kenapa mereka perlu belajar. Dan Pida tak akan marah anak-anak Pida walau mereka tidak cemerlang dalam peperiksaan sekalipun.

Pida ingin mereka sedar bahawa apa yang penting ialah menjadi diri sendiri dan mencari hala tuju berdasarkan minat sendiri. (Ini kerana Pida perhatikan Aqil mempunyai kemahiran manipulatif dan seni yang baik). Tugas Pida cuma membantu, memandu, menyokong dan mendoakan.

Semoga anak-anak kita menjadi anak yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.


Semoga Rania akan terus menjadi insan cemerlang di dunia dan di akhirat. Lokasi : Bilik permainan. Sebab tu bersepah. Tong air terbalik pun ada.


Penafian  : Entry ini adalah pendapat peribadi Pida semata-mata. Pida tidak dipengaruhi atau mempengaruhi sesiapa pun dalam tulisan ini. Terima kasih.



4 comments:

  1. Tu dia pendapat dari org kuat kementerian di Putrajaya..

    Saya setuju, namun dlm sistem yg baru ni
    cikgu-cikgi pulak yg stress
    Pkl 2.00-5.00 pagi masukkan markah
    Harap beritahu datuk2 kat sana tu
    Upgradelah web-web pemarkahan itu agar tidak tersenggut-senggut spt sekarang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe cikgu, saya bukan org kuat kpm. Tak terlibat lgsg dalam mana2 pembuatan dasar.

      Saya juga mcm cikgu, pengguna dasar dan sistem. Apa yang digubal itulah yang diguna pakai.

      Delete
  2. tah macam2 sistem skrg.. huhuhuhu

    ReplyDelete

Oh, tak sangka ada yang sudi komen... terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...